כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"רוצים לחסל הרבנות" • מאחורי הקלעים של סערת צהר

"בגלל צהר הרבנים המקומיים מחוסרי עבודה" - כך טוענים רבנים במכתב לרבנות הראשית • הגרי"ש אלישיב הורה: "לחדול מרישום נישואין ב'שארית ישראל' אם הרבנות נפגעת" • מדוע באמת פרץ המאבק והאם הוא הסתיים? • שרי רוט פותחת צהר למאבק המסעיר את רבני ישראל

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



בסיום אסיפת חברי מועצת הרבנות הראשית בנושא רישום נישואין על ידי רבני צהר, הוחלט להקים ועדה שתכלול נציגות מכלל גווני רבני ישראל, כולל רבני צהר שתבדוק את כל הטענות שנטענות בעניין רישום הנישואין, כשהמטרה היא לשמור על הממלכתיות והשוויוניות שברישום הנישואין.

ברבנות הראשית מבקשים להזכיר כי כבר הוחלט בעבר שכל רב העומד בקריטריונים השיוויוניים שנקבעו על ידי הרבנות, יאושר כעורך חופה וקידושין וכי החלטה זו נתקבלה בתיאום מלא עם ראשי רבני צהר.

בשיחה עם הרב יוסף שלוש, רב דרום השרון, שנכח באסיפה הוא מספר על "תמימות דעים" ועל "אחדות" הן ב"מסרים החותכים" והן "במחאה על השתלחות פרועת הרסן והקמפיין של צהר".

הרב מדווח כי הרב יונה מצגר אף סיפר כי דיבר עם הגרי"ש אלישיב שאמר לו שאם 'שארית ישראל' מפריעה לרבנות, יתן הוראה לעצור את רישום הנישואין שם.

עד כאן, לכאורה, הכול טוב וגם יפה.,

יריית הפתיחה,

אלא שמאחורי האסיפה עומדת פרשה רבת מעללים:

תחילתה בידיעה שפורסמה לפני מספר ימים באתר רבני צוהר המתקיפה חזיתית את שר הדתות יעקב מרגי: "שר הדתות, מר יעקב מרגי, החליט לפסול את הרבנים מתנדבי צהר והפסיק לצהר את מתן תעודות הנישואין. עקב כך, איננו יכולים יותר לעמוד לרשות הזוגות המעוניינים להתחתן כיהודים דרך צהר. פנייה ישירה שלכם לשר הדתות תסייע בשינוי החלטתו".

זו הייתה יריית הפתיחה לקרב איתנים שמתנהל בעיצומם של ימים אלו ועדיין, כך נראה, לא נאמרה בו המילה האחרונה.

נתחיל בהקדמה קצרה: על פי החוק רישום נישואין בישראל נעשה בשיטה אזורית, כאשר כל זוג חייב להירשם ברבנות המקומית בתחום השיפוט בו מתגורר אחד מהם. אלא שמדובר בחוק שלא דואגים לאוכפו ומאז חוקק החוק ועד עצם היום הזה מעלימה הרבנות הראשית עין מרבנים הרושמים לנישואין באופן פרטי. אם בתחילה מדובר היה בבתי דין פרטיים (בד"צים) אליהם התייחסו ברבנות, כביכול, כסניף של הרבנות המקומית, הרי שעם השנים התרחבה התופעה.

לפני כשנתיים החלו גם רבני "צהר" לנהל רישום נישואין משל עצמם בשוהם, שם מכהן הרב דוד סתיו מרבני הארגון. בארגון חברים כ-700 רבנים, רובם מהציונות הדתית ובמהלך השנתיים החולפות נישאו למעלה מ-2,000 זוגות בכל שנה דרך רבני הארגון, רוב הזוגות חילוניים.

מה בעצם קרה לפני מספר ימים? ,

אין הקלות בנושאי הלכה,

מכאן מתפצל הסיפור, לכל צד גירסה משל עצמו, ונפתח בגרסאות הלא רשמיות, אלו שנאמרות מאחורי הקלעים ולא באופן רשמי:

הגרסה החרדית הנתמכת בדברי רבנים שונים המעורים בפרשה. היא שהקמפיין נעשה במכוון, רק כדי להמאיס על הציבור החילוני את הרבנים החרדים.

"לרבני צהר יש עניין שיבואו אליהם וזו הייתה מטרת העליהום נגד מרגי", הם אומרים. הסיבות, לדעתם, הן גם כלכליות, שהרי כל זוג משלם להם מלבד 600 שקלים - כפי שמשלמים ברבנות - עוד 180 שקלים. ויש כאן עוד נקודה, לדעתם, והיא המדאיגה יותר: הזוגות המגיעים להינשא אצל רבני צהר לא עושים זאת בכדי ויש סיבות טובות לכך. לדעתם, צריך לבדוק היטב מהן אותן סיבות.

לדעתם, הסתיים הסכסוך בין שני הצדדים כאשר במפגש מתוקשר אותו ארגן "ידיעות אחרונות" והכתבת נחמה דוואק, התברר לכתבת שחשפה את הפרשה כי השר מעולם לא הפסיק לתת תעודות כשרות לרב סתיו.

נעבור לגרסת ארגון צהר, שוב, נדגיש, לא הגרסה הרשמית.

"בניגוד לטענה החרדית, אין אצלנו שום הקלה בנושאי הלכה. אצלנו גם מקפידים שלא לתקוף רבנים, אלא ורק פוליטיקאים. זה שלמרגי קוראים 'רב' בעיתונות החרדית עדיין לא הופך אותו לרב", הם אומרים, וגם מקשים: "למה אף אחד מאנשי ש"ס לא יצא להגנת מרגי? זו הסיבה לכך שמרגי נכנע לנו. אין פוליטיקאי שיוכל לספוג ביקורת כשהבית שלו לא מגן עליו, וזה לא סתם שהם לא מגינים. אין להם עניין להילחם ביהודי הפשוט שרוצה להינשא אצלנו. אז מה עדיף להם? שהוא יילך ויעשה נישואין אזרחיים בקפריסין? כשאלי ישי רוצה להילחם, כמו בפרשת המסתננים או בפרשת שעון הקיץ, הוא יודע לעשות את זה מצוין.

"בנושא הזה לא שמענו את קולו וזה לא בכדי. גם הם יודעים שמדובר במאבק 'כלכלי', הרבנים רוצים את ה-600 שקלים שמשלמים להם כל זוג שנרשם לנישואין. זה כסף 'טוב' לצרכי המועצה הדתית. אז שיגידו שמדובר במאבק על כסף ושלא יציירו את זה כאילו זה מאבק הלכתי".

לטענתם, סכסוך בין השר לבין הרב סתיו, הוא שהביא את השר לאכוף את החוק ולהודיע לרב כי מעתה יוקצו לו 200 אישורי נישואין בלבד, עבור תושבי שוהם. זה מה שהביא למתקפת המיילים שנשלחו אל השר ולהודעתם באתר.,

הפגישה והפיוס ,

תגובות קשות למהלך אותו ביצע, כביכול, השר מרגי, התקבלו במערכת "בחדרי חרדים" עוד באותו יום.

"החלטתו השרירותית והמפלה של שר הדתות תקשה על אלפי זוגות בישראל, ותגרום לריחוק וניכור כלפי מוסד הרבנות הראשית. זאת ועוד, ההחלטה תגרום לבני זוג נוספים לשקול את האפשרות להינשא בנישואים אזרחיים, מכיוון שלא יראו עצמם מתחתנים ברבנות הראשית, אשר פועלת ומתנהלת בניגוד להשקפת עולמם", טען בפנינו ח"כ זאב בילסקי, יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, שאף פנה ליו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין, בהצעה דחופה לסדר יום שתידון בהחלטתו השנויה במחלוקת של שר הדתות.

ח"כ שלמה מולה, סגן יו"ר הכנסת (קדימה) אמר כי "סגירת המיזם, יגרום לקרע בחברה, זהו מיזם חשוב שמטרתו גישור הפערים בין דתיים לחילוניים בישראל. נוצר מצב שבארץ לא מאפשרים לאנשים להינשא בדרכם, על פי ההלכה, ובכך משניאים על הציבור החילוני את הדת. בכל העולם זוגות יכולים להתחתן בקלות ,רק בישראל זוגות שלא רוצים להתחתן בחתונה אורתודוקסית נאלצים לטוס לקפריסין. הגיע הזמן שהשר מרגי יבין כי במדינת ישראל יש זרמים רבים ואיש איש יחיה באמונתו ועל פי תפיסת עולמו. רבני צהר עושים עבודת קודש ועל השר מרגי לחזור בו מסגירת מיזם הנישואין של צהר".

השר, כאמור, מכחיש וטוען כי מעולם לא קיצץ להם במספר אישורי הנישואין, למרות שהדבר אינו חוקי.

סיומו של הסכסוך הגיע, לדעת גורמים בכירים בארגון צהר, כתוצאה מכך שהתקשורת התערבה בפרשה. זה הפחיד את השר והביא אותו 'להתקפל'. מתקפות הרבנים שהגיעו בעקבות כך לשר היו, לדעתם, מתוזמנות, והן מעלות את קרנו של השר בש"ס ובקרב רבניה.

באופן רשמי היה קו הסיום של הסכסוך המתוקשר פגישה שהתקיימה בכנסת בשבוע שעבר: בתחילתה התעמתו הצדדים זה מול זה, אבל בסיומה נפרדו תוך חיבוק ובלבביות רבה וסיכמו כי הרישום לנישואין דרך רבני צוהר ימשיך במתכונתו, עד להסדר קבוע. השר הביע תקווה להסדיר את הנושא, הרב סתיו הבטיח להפסיק את הקמפיין נגד השר.

אחת האופציות להסדר היא, אגב, החוק של עתניאל שנלר מ"קדימה" אשר על פיו תהפוך כל הארץ לאזור רישום נישואין אחד, כאשר כל זוג יוכל להינשא בכל עיר בה יחפוץ בלי קשר למקום מגוריו.,

בגלל שיקולים כלכליים,

סיומו של הסיפור? אז זהו, שלא. אך תחילה נעבור לגרסאות הרשמיות.

תגובתו הרשמית של המשרד לשירותי דת כפי שנשלחה אלינו: "איננו מתעסקים במי הם הרבנים אשר מאושרים לערוך חופות ומי לא, כיוון שנושא זה מצוי בתחום סמכותה הבלעדי של מועצת הרבנות הראשית", הם אומרים, ומוסיפים כי "השר מרגי לא מונע מהרבנות שוהם לקבל תעודות נישואין, אלה ההפך הוא הנכון, הרבנות שוהם מקבלת תעודות נישואין מעבר לצורך האמיתי, כידוע תקנות החוק קובעות חד משמעית שניתן לפתוח תיק רק כאשר אחד מבני הזוג מתגורר באותה עיר בה נפתח התיק. השר מרגי נפגש עם הרב דוד סתיו מספר פעמיים יחד עם המנכ"ל בארי והועלתה הצעה כי השר ינחה את כלל המועצות הדתיות בארץ לקבל את רבני צוהר המאושרים ע"י הרבנות הראשית, ובכך יבואו על סיפוקם, אולם לצערינו חזרו בהם אנשי צהר מהצעת השר והצהירו כי ינהלו מאבק תקשורתי נגד השר ומשרדו".

קרי, המאבק הוא בלי כל קשר למה שעשה או לא עשה השר מרגי.

בשיחה עם השר עצמו הוא מספר כי גם במפגש שלו לפני כמה ימים עם הרב סתיו, מפגש שנערך ביוזמת "ידיעות אחרונות" והכתבת נחמה דוואק, הבינה הכתבת שבעצם מעולם הוא לא הפסיק לתת לרבני צהר את התעודות שהם דורשים. כל מה שביקש, מאז חודש אפריל האחרון, זה לאפשר לו להסדיר את כל הנושא בצורה מסודרת. עד להסדר הוא המשיך לתת להם תעודות.

כשהוא מדבר על הסדרה, הוא מתכוון לסידור שיהיה מקובל על הרבנות הראשית כי "כרגע הם פועלים בניגוד לחוק". אני מזכירה לו שהם לא יחידים שפועלים בניגוד לחוק, והוא מסכים. "לכן בדיוק אני רוצה להסדיר את כל הנושא", הוא מבהיר. לפני כמה שעות השתתף בדיון של מועצת הרבנות הראשית. הוא דיבר שם, גם הרבנים הראשיים דיברו, "הועלתה שם מחאה חריפה על הפגיעה החריפה ברבנים", אומר השר מרגי ומעריך כי בסופו של דבר תוקם וועדה שתבחן את כל הסוגיה.

את הגרסה הרשמית של ארגון רבני צהר הביא בפני איתן זלינגר, דובר הארגון. לדבריו, מבחינה הלכתית אין שום בעיה עם רישום הנישואין שלהם, ואדרבה, הוא מזמין את אתר "בחדרי חרדים" לסקר ולבחון את המצב בשטח ולראות שהחופות אותם הם עורכים אינן שונות מאלו של "הסבא והסבתא שלנו" קרי, נערכים ברוח ישראל סבא. לגבי הסכום אותם הם גובים, הוא עובר למימון צרכי דת, 180 השקלים דמי האגרה הם לטובת הדרכת הכלה באופן אישי, לא בקבוצות גדולות אלא באחת על אחת או מקסימום על שתים. הרבנים, לדבריו, מתנדבים. ואדרבה, "מי שימצא אצלנו קלקול, שיידע אותנו!"

לדבריו, המאבק מונע, לצערם, משיקולים כלכליים שגרמו לרבנים מסוימים לצאת במתקפה חסרת תקדים על ארגון רבנים אורטודוקסי. "חתונה היא הזמן בו מתחבר החילוני, אולי לראשונה בחייו, אל הרב, וחבל שגורמים קיצוניים ממשיכים להשפיע על רבנים ולהביא בעצם לעלייה דרמטית בנישואין אזרחיים".,

לא עת לחשות,

מי שמוכנים לעמוד בחזית ולומר בגלוי את דעתם הם הרבנים.

במכתב אותו שיגרו אלינו "ארגון הרבנים הארצי בהתיישבות" ואשר חתום עליו יו"ר הארגון הרב יוסף שלוש, הרב האזורי של דרום השרון, הם זועקים מרה על המצב שנוצר בתחום רישום הנישואין.

מכתבם מופנה אל "הגאון הגדול שר התורה הרב שלמה משה עמאר שליט"א, הראשון לציון והרב הראשי לישראל" והעתקים ממנו נשלחו גם לחברי מועצת הרבנות הראשית לישראל ולשר מרגי.

המכתב, לדבריהם, כבר עומד על שולחנם זה שלושה חודשים, אבל פרשת צוהר הביאה אותם להחלטה לשגרו. במכתב הם כותבים כי ארגון צהר "שם לו למטרה לחסל את מוסד הרבנות" ו"לא עת לחשות, ולא נשתוק יותר על עלבון הרבנים והרבנות בישראל".

ראשית, הם מוחים על כך ש"רוב החופות הנערכות כיום הם לא על ידי הרבנים המכהנים", כלומר: רבני הערים והשכונות והאזוריים והמושבים.

כמו כן, הם טוענים כי "יש התערבות גם בהדרכת הכלות".

לדברי הרבנים, "נוצר מצב מוזר שדווקא אצל מי שהכוח והסמכות החוקית וההלכתית , הוא פועל ברפיון ובחולשה ובנגיסה מתמדת במעמדו".

הרבנים כותבים כי חשבו הרבה על העניין והגיעו למסקנה שכפי הנראה הסיבה לכל הנ"ל היא "שמאחורי כל המאבק שכנגד הרבנות עומד גוף של צהר, הממומן היטב, עם תקציבים ושלושה משרדי פרסום, ששם לו למטרה: להרוס את סמכות המרא דאתרא, לכרסם ולהרוס את מוסד הרבנות הרשמית ולהפריט את הרבנות. והם צועדים לכבוש את הרבנות הן מבחינה ציבורית והן על ידי שליחיהם בכנסת ובמשרד המשפטים, עיקר הסיבה היא פוליטית מובהקת על כן ברור כשמש שאין מעשיהם לשם שמים".

"וכבר אמר הגאון רבי אברהם יוסף שליט"א רבה של חולון וחבר מועצת הרה"ר לישראל שהרבנים המכהנים ומערכות שירותי הדת עושים עבודת קודש, ועושים את מלאכתם נאמנה בשמירה על הכללים, בנעימות ובמאור פנים, ואין לנו צורך להלקות את עצמנו".

לגופו של עניין הם מציעים להיפגש בישיבה "דחופה ומשותפת" של הרבנות הראשית לישראל, ולהקים גוף של 5-7 חברים שמטרתו "להרים את מוסד הרבנות" ו"לשווק את הרבנות בכדי שגם תיראה לציבור עבודתה המופלאה כגון באינטרנט שהיום הוא כלי מאד חשוב לציבור הרחב, כנסים וימי עיון, ויש עוד הרבה דברים ורעיונות שאין כאן המקום לפורטם ולזה צריך תקציב מיוחד ומחלקה מיוחדת ברבנות הראשית לישראל...ובתמיכת השר הנכבד לענייני דתות הרב יעקב מרגי שליט"א".

כאמור, פגישה התקיימה, חלק מהדרישות הללו גם התקבלו, פתרון עדיין לא נראה באופק.

מה שברור הוא שהשר מרגי, כשר במדינת ישראל, אינו יכול, מבחינה חוקית וגם מבחינת התדמית שלו בכלי התקשורת לאפשר לנהוג איפה ואיפה. להתיר לבד"צים כאלו ואחרים לחתן 'חופשי' ולא להתיר זאת לארגון רבני צוהר. מרגי הוא שר, הוא לא "קול ברמה" שיכול להחליט את מי הוא מעלה לשידור ואת מי לא. יש לו יועץ משפטי במשרד ויש מערכת חוקים מעל לראשו.

מבחינתו, למרות שהוא לא רצה בכך ובטח שלא ביקש זאת, יעשו הרבנים את המלאכה, יסבירו, ידברו, יארגנו אסיפות ויקהילו קהילות, אם יצליחו במלאכתם אדרבה.








,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}