כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מדד אוקטובר לא הפתיע: עלייה של 0.1%

האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים: 2.7% • בסעיף ההלבשה וההנעלה נרשמה עלייה של 5.8% • שכר הדירה עלה ב-0.3% • הפירות והירקות ירדו ב-2.8% • הדיור ירד בכ-0.3%

מדד אוקטובר לא הפתיע: עלייה של 0.1%



מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה ב-0.1%, כך פירסמה הערב (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ועומד כעת על 104.1 נקודות, לעומת 104 נקודות בחודש הקודם. התחזיות מוקדמות בשוק העריכו עלייה של 0.2%.

עליות נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ההלבשה וההנעלה (ב-5.8%), הירקות והפירות המעובדים (ב-2.6%), הבריאות (ב-0.5%), המזון (ב-0.3%) ושונות (ב-0.3%). ירידות נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הפירות הטריים (ב-2.8%), שירותי הדיור בבעלות הדיירים (ב-0.4%) והתרבות והבידור (ב-1.5%).

מתחילת השנה (אוקטובר 2011 לעומת דצמבר 2010) עלו המדד הכללי ב-2.3%, המדד ללא ירקות ופירות ב-2.9% המדד ללא אנרגיה עלה ב-1.9% והמדד ללא דיור ב-1.2%.

קצב הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע ל-0.9% ושל המדד ללא דיור וללא ירקות ופירות הגיע ל-0.6%. ללא סעיף הדיור, המדד היה רושם קצב ירידה שנתי של 0.3%.

"אי אפשר להגיד שזו הסנונית המבשרת את בוא האביב"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות, התייחס לפרסום המדד ואמר: "מדד אוקטובר עלה ב-0.1%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.2%. עיקר ההפתעה במדד נבע מירידה של 0.4% בסעיף שירותי הדיור בבעלות המהווה כ-19% מהמדד כולו. בשבועות האחרונים אנו עדים לקיפאון בשוק הדירות למכירה בעקבות צפי של הרוכשים הפוטנציאליים לירידת מחירים עתידית ודחיית עסקות".

עוד הוסיף גרינפלד כי "למרות זאת, כיוון שסעיף שירותי הדיור בבעלות נמדד אך ורק בעזרת חוזי שכירות, הקיפאון בשוק הדירות למכירה לא בהכרח אמור לבוא לידי ביטוי במדד. יתרה מכך, להערכתנו, הירידה בסעיף במדד אוקטובר היא זמנית בלבד כיוון שדחיית רכישת הדירות על ידי משקי הבית מייצרת עודפי ביקוש בשוק השכירות, מה שידחוף להמשך עליות מחירים בסעיף זה".

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים, ציין כי "הסעיף המעניין ביותר במדד הוא סעיף שירותי הדיור בבעלות הדיירים שירד ב-0.4% וסעיף הדיור כולו ירד ב-0.3%. למרות הירידה, אי אפשר להגיד שזו הסנונית המבשרת את בוא האביב. כבר נתקלנו בשנים האחרונות בחודשים סוררים שבהם מחירי השכירות ירדו, אבל חזרו לאחר מכן לעלות".

עוד הוסיף כהנוביץ': "ברקע יש משבר חובות וחשש להאטה וטפטוף של בתים חדשים לשוק.סעיף הדיור מהווה כרבע ממדד המחירים לצרכן ומכאן חשיבותו למשקיעים. עם זאת, אין צורך שסעיף הדיור יחזור לרדת כדי למתן את ציפיות האינפלציה, אלא מספיק שיתמתן בעצמו. ועדיין ברקע יש לחצים לעליות מחירים בשאר הסעיפים, היחלשות השקל מתחילת החודש מול רוב המטבעות, עליית מחירי הסחורות וההתייקרות צפויה במחירי החשמל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}