כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

נתניהו עוצר את החקיקה נגד ביהמ"ש העליון: "לא יקום ולא יהיה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט לעצור את גל החקיקה המכוון לשנות את אופיו של בית המשפט העליון • בשיחה עם שר המשפטים, הביע התנגדות חריפה לחוק השימוע לשופטים

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו

הקץ לפרשיות החוקים הקשורים בבית המשפט? אחרי אישורן של שתי הצעות חוק אתמול ודחייה של עוד הצעה (שימוע לשופטי בית משפט העליון) החליט היום (ג') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב בנושא.

בשיחתו עם שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר נתניהו כי החליט לגנוז את הצעת החוק שנדחתה ולא להמשיך עם תהליך החקיקה שלה. "ההחלטה הזו לא תעבור, לא יקום ולא יהיה. יש להקפיד על הפרדת רשויות, ובית המשפט העליון הוא מעל הכל", הבהיר.

נציין כי גם בהצבעות אתמול בחר נתניהו שלא להיות נוכח במליאה ולהימנע מהצבעה, והשאלה הגדולה היא איך ינהג נתניהו במהלך המשך קידום החוקים שעברו אתמול בקריאה טרומית וקריאה ראשונה.

מה גרם לנתניהו להחליט כפי שהחליט?

בליכוד, למשל, לא מופתעים מהודעת ראש הממשלה, וטוענים שזו הייתה דעתו גם כשהונחה הצעת החוק לראשונה. "יחד עם זאת, הנימוקים הכבדים שעלו בדיון סביב הצעות החוק הצביעו על כך שיש מקום לשינויים בשיטה הקיימת לבחירת שופטים. הוצעו כמה נוסחאות פשרה לחוק כדי לשמר את עקרון השימוע ואת עקרון השקיפות אך בפלטפורמה שונה מוועדת חוקה ואנחנו בוחנים את ההצעות האלו ברצינות", הם אומרים.

אולי הייתה זו נחישותה של מפלגת העצמאות שחבריה, גם השרים שביניהם (חוץ מאחת, כולם שרים...) החליטו שלא להצביע יחד עם הקואליציה. אולי היו אלו דברי נשיא המדינה היום, ואולי באמת, כפי שטענים בליכוד, זו הייתה דעתו מלכתחילה.

בקדימה, אגב, מעלים אפשרות לפיה התגובה החריפה שלהם היא ששכנעה את נתניהו לשנות את דעתו. "אם הצהרתו של נתניהו אמיתית, תעצור את החוק ולא מייצגת עוד תרגיל מסריח ומסוכן מבית מדרשו של הליכוד - הרי שהלחץ הציבורי והפרלמנטרי שהובילה קדימה הצליח. לאחר ימים של התעלמות והסכמה שבשתיקה של נתניהו, שהתירה כל רסן בקרב חברי מפלגתו, נזכר נתניהו להתעורר כתוצאה מלחץ שהופעל עליו. מניעתו של חוק אחד, אם באמת נמנע, לא תכשיר את סדרת השרצים שבחוקי הקואליציה האחרים המאיימים על בתי המשפט, העמותות, על התקשורת ועל כל מי שאינו חושב כמותם. ימים יגידו אם נתניהו והליכוד החליטו לכבד את מערכת שלטון החוק במקום לרמוס אותה ואם כן מדובר בהישג וטוב שכך".

הבוקר היה נשיא המדינה, שמעון פרס, אורח הכבוד בכנס ישראל לצעירים 2011, שערך בעיר קריית גת, השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום.

בנאומו גינה הנשיא את גל החקיקה ואמר כי ההצעות האלה סוטות מהרוח הדמוקרטית של מדינת ישראל. אני קורא לנבחרים לשרת את כולם.

"ישראל זכתה בשם יוצא מהכלל בשל היותה דמוקרטיה", הוסיף "צדק צריך גם להיראות ובתוך כך שופטים לא כפופים למפלגות. אסור לסטות מכך.

"חשוב לזכור כי הלגיטימיות של ישראל נובעת מהדמוקרטיה שבה. התדמית הזו לא תסולא מפז ואסור לאבדה", סיים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}