כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

בגופי התקשורת כבר החלו לקצץ

בערוץ 10 פוטרו 30 עובדים בחודשיים, וגם בוואלה ובנענע10 נרשמו פיטורים • יו"ר איגוד המפיקים: מאות עובדים מחוסרי עבודה כיום

  • י"ח חשון התשע"ב
בגופי התקשורת כבר החלו לקצץ
יעקב נחומי

סימני המיתון מורגשים בגופי המדיה, שכבר החלו במהלכי פיטורים. ערוץ 10, ששרוי במשבר בשל הפסקת הזרמת הכספים מצד הבעלים והחלטת ועדת הכלכלה לא לדחות את פירעון חובותיו למדינה, פיטר כבר כ-30 עובדים בחודשיים האחרונים. גם באתרי האינטרנט וואלה ונענע10 נרשמו פיטורים.

נפגעים נוספים מהמשבר בענף הם מפיקי הטלוויזיה, שעיקר הפגיעה בהם נובעת מהחלטת ערוץ 10 לעצור או להקפיא הפקות ופיתוח תוכניות חדשות. "רוב העובדים בתחום ההפקה הם פרילנסרים, ואני מעריך כי מאות עובדים מחוסרי עבודה כיום. הם לא מקבלים דמי אבטלה או פנסיה", אומר יו"ר איגוד המפיקים, אסף אמיר.

לפי אמיר, "השוק נמצא במצב של המתנה, עד שיתברר מה גורלו של ערוץ 10. הכל יכול לקרות שם, ולא ברור איך זה ייגמר. גם עתיד ענף הטלוויזיה לא ברור, בגלל המעבר לרישיונות, ולא ברור כמה ערוצים יהיו בעתיד. יש חשש כבד בקרב המפיקים".

החשש לגורלו של ערוץ 10 ולהשלכות של סגירתו על השוק גרמו למודי כידון, יו"ר האיגוד הישראלי לפרסום, לשגר אתמול מכתב לראש הממשלה, לשרי האוצר והתקשורת ליו"ר ועדת הכלכלה ולחברי הוועדה, שבו כתב כי "סגירה של אחד משני ערוצי הברודקאסט המסחריים תביא בוודאות לפגיעה דרמטית בענף הפרסום. די להביט בנתוני שוק הפרסום בטלוויזיה כדי להבין את גודל הפגיעה הצפויה בענף הפרסום ואת ההשפעה השלילית הצפויה על מאות רבות של עובדים, ולבסוף גם על מחירי המוצרים לצרכן הסופי".

בנוסף לפיטורים בערוץ 10, גם בגופי מדיה נוספים בישראל מתכננים מהלכים לקיצוץ בהוצאות כוח האדם, במטרה להתמודד עם ההאטה בפרסום. זכיינית ערוץ 2, קשת, הוציאה בתקופת החגים את עובדיה לחופשה ללא תשלום. הזכיינית גם מתכוונת לצאת למהלך של הורדת שכר הטאלנטים שלה - הכוכבים שחתומים עמה על חוזה העסקה קבוע. כמה מהטאלנטים הבולטים של הזכיינית מקבלים תשלום חודשי גבוה שמגיע למאות אלפי שקלים בחודש, והזכיינית - שסבלה מההאטה בפרסום - נאלצת לקצץ גם בסעיף זה.

גם החברות במשק חוששות כי אם ערוץ 10 ייסגר תהיה לכך השלכה רחבה על העובדים בחברות המפרסמות. מנכ"לית איגוד השיווק, תלמה בירו, שיגרה מכתב ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, שבו כתבה: "החברות המפרסמות במשק הפנו יותר מ-500 מיליון שקל לפרסום בערוץ 10 בשנה החולפת. אל לנו להגיע למצב שסכומי עתק אלה לא ימצאו אפיקי פרסום אפקטיביים חלופיים, ומרביתם המכריע ייגרע לחלוטין מעוגת הפרסום, בהעדר אלטרנטיבה ותחרות הולמת. כך גם נמצא את עצמנו, חלילה, חוזרים שנים רבות אחורה לימים בהם שלט ערוץ ברודקאסט מסחרי אחד בטלוויזיה, על כל המשתמע מכך עבורנו, המפרסמים.

"התכווצות דרמטית כזו בהוצאה לפרסום תשליך ישירות על תעשיית השיווק והפרסום בישראל, ואף על המשק כולו. מדובר במגדל קלפים של קריסה כלכלית בכל הארגונים והחברות העוסקים בפרסום, בשיווק ובתקשורת, ואובדן פוטנציאלי של אלפי משרות מעבר למאות העובדים של ערוץ 10", נכתב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}