כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אפליה בסמינרים? ש"ס תחוקק חוקים נגד המנהלים

עו"ד יואב ללום מתכוון לפנות לבג"ץ נגד האפליה • בש"ס החליטו להגיש שני חוקים: 'איסור הפליה במוסדות חינוך', ושלילת תקצוב וקביעת אזורי רישום • ללום: "אפילו לא אקמול"

מנהל סמינר עם תלמידות. צילום: פלאש90
מנהל סמינר עם תלמידות. צילום: פלאש90



הדיווחים על כך ששנת הלימודים הנוכחית נפתחה ללא תלמידות 'בחוץ', מלווים תמיד בהדגשה של "יחסית". יחסית לשנים קודמות, היה איכשהו בסדר. גם זה, חייבים לציין, קרה בזכות איומיו של מנכ"ל משרד החינוך הפורש, ד"ר שמשון שושני, ומאימת הבג"ץ שריחף בחלל.

אלא שהלוחמים בחזית האפליה עדיין אינם מרוצים, וברקע מרחף איום, שכנראה גם עומד להתבצע, מצד עו"ד יואב ללום - שמתכוון לפנות לבג"ץ, כדי לחסל אחת ולתמיד את האפליה בסמינרים החרדיים.

אולי בשל כך, ואולי בשל העובדה שהשטח 'רותח', החליטו בסיעת ש"ס להעביר הילוך ולהסתער על שדה הקרב הזה. הפעם עם תחמושת חדישה: שני חוקים.

את החוק הראשון יעלה ח"כ אברהם מיכאלי כבר בתחילת השבוע הקרוב. שבוע לאחר מכן ישלוף גם את החוק השני.

החוק הראשון מדבר על "איסור הפליה במוסדות חינוך" והוא כולל תיקוני חקיקה. הראשון שבהם, במשפט "המפעילה מוסד חינוך או" יתווספו המילים "מנהל מוסד חינוך או מנהל בעמותה המפעילה מוסד חינוך או". בפיסקה הבאה אחרי המילים "קבלתו או הרחקתו ממוסד חינוך" יבוא "או העברתו למוסד חינוך אחר". בחוק הפיקוח על בתי הספר, אחרי "הותנה הרשיון" יבואו המילים "או כי בבית הספר הופר איסור ההפליה כאמור בסעיף 5 לחוק זכויות התלמיד". אחרי "ואם התנאי לא קוים" יבואו המילים "או לא פסקה ההפלייה" ובסופו של הסעיף יבוא "אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע" מהנאמר בסעיפים קודמים.

בש"ס מקווים כי התיקונים החדשים יסתמו כל פרצה שהייתה עד היום בחוק ואפשרה למנהלים לעשות בתלמידים ככל העולה על רוחם.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "לאור התופעות החוזרות ונשנות שאירעו לאחרונה במערכת החינוך, במוסדות חינוך שונים, בהן נמנעה קבלתם של תלמידים למוסדות החינוך או נמנעה העברתם ממוסד חינוך אחד למשנהו מטעמים עדתיים, מטעמים של רקע חברתי-כלכלי או מטעמים של השפקה פוליטית, מוצע לבצע תיקוני חקיקה אשר מטרתם לחדד ולהחמיר את הוראות ההפליה של תלמידים שונים במוסדות חינוך ולהרתיע ביתר שאת את העובדים על איסור הפליה במסגרת החוק".

לתשומת ליבם של מנהלי הסמינרים, שלא יאהבו. לתשומת ליבם של מצביעי ש"ס, שיאהבו גם יאהבו.

ח"כ אברהם מיכאליצילום: ח"כ אברהם מיכאלי
ח"כ אברהם מיכאלי


"תישלל ממנו השתתפות המדינה בתקציבו"

החוק השני נוגע לכיסם של המנהלים ודן בנושא חוק חינוך ממלכתי ועוסק בשלילת תקצוב וקביעת אזורי רישום.

על פי ההצעה יתווספו המשפטים הבאים: "נוכח השר כי מוסד חינוך שהוכר...עבר על הוראות איסור ההפליה...לחוק זכויות התלמיד...ישלח התראה בכתב לבעל מוסד החינוך בדרישה להפסיק את ההפליה. לא הפסיק מוסד החינוך את ההפליה בתוך המועד הנקוב בהתראה, תישלל ממנו השתתפות המדינה בתקציבו".

בנוסף, ייכתב בחוק: "כל רשות חינוך מקומית תקבע, באישור מנהל המחוז, למוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים על יסודיים שבתחום שיפוטה, אזורי רישום; לעניין סעיף זה "מנהל המחוז" – מנהל הלשכה המחוזית של משרד החינוך".

בדברי ההסבר לחוק זה נכתב: "נקבעה הוראה בדבר השתתפות רשות מקומית בתקציבי מוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים. מוצע כי רשויות החינוך המקומיות יקבעו אזורי רישום למוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים על יסודיים, שנמצאים בשטחן של אותן רשויות מקומיות בדומה לאזורי הרישום הנהוגים בבתי הספר היסודיים הרשמיים. זאת, על מנת לפזר או לווסת את רישום התלמידים באותם מוסדות חינוך, על פי אזורי הרישום שייקבעו להם על ידי הרשות, ועל מנת למנוע מחסור במקומות לימוד לתלמידים מאותה רשות מקומית במוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים על יסודיים באותה הרשות".

כל זאת בתקווה שמי שירצה להפלות, לא יצליח למצוא את הפרצה הבאה בחוק.

עו"ד יואב ללום: אפילו לא אקמול לחולה סרטן

"הגיע הזמן שהש"ס קודם יעשו ואחר כך יוציאו הודעות לעיתונות.

ההצהרות של ש"ס בנושא רק מזיקות לאינטרס הספרדי, בפרט כאשר הניסיון מראה, פעם אחר פעם, שההצהרות נשארות בגדר הצהרות בלבד.

"הצעות החוק במתכונתן הנוכחית אינן אפילו בבחינת אקמול לחולה סרטן ודי לחכימא ברמיזא.

"לצערי קשה להתנתק מן התחושה שמאחורי ההצהרה על קידום החקיקה עומד החשש של ש"ס לשלומם של מנהלי הסמינרים, החוששים מעתירת הסמינרים שעומדת להיות מוגשת, ומנסה לחלצם מעולו של הבג"צ, באמצעות מצג שווא של עשייה חקיקתית חסרה, מאוחרת ולא מספקת. לציבור החרדי נמאס מהצהרות חלולות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}