הרחוב מלוכלך? דווחו לעירייה בסמארטפון
מערכת מיוחדת תאפשר לתושבים לשלוח תמונה של המפגע וטקסט ישירות למוקד העירוני
- י"ח חשון התשע"ב
העיריות בישראל עשויות להתחיל בקרוב לתקשר עם התושבים באמצעות הסמארטפון. בינואר הקרוב יתבצע בשתי ערים בישראל פיילוט (שזהותן עדיין עלומה) שיאפשר לרשות המקומית לעדכן את התושבים באמצעות אפליקציה מיוחדת. במקביל תאפשר האפליקציה לתושבים להעביר דיווחים שלהם לרשות המקומית.
האפליקציה היא חלק ממערכת טכנולוגית חדשה בשם "מסר עירוני" (City Alert) של הסטארט-אפ הישראלי אויגילו (eVigilo) שהעיריות מתקינות. המערכת מעניקה לשלטון המקומי יכולת להפיץ מידע חיוני והתרעות מבוססות מיקום בזמן אמת באמצעות מגוון רחב של ערוצים טכנולוגיים (סמארטפונים, מחשבים, רשתות חברתיות, דואר אלקטרוני, שלטי חוצות ועוד). לאילו מקרים טובה האפליקציה? למשל במקרים שבהם האזרח מעוניין לבקש עזרה או להתריע על אסון שקורה: תאונת פגע וברח, דליפת גז, שריפה של מפעל בעיר, שריפה של יער, פיצוץ בעיר, פיגוע אוטובוס, תושב שנפל לבור וכדומה.
איך זה עובד? הרשות המקומית שרוכשת את המערכת הזאת דואגת להתקין באופן אוטומטי אפליקציה של לחצן מצוקה לסלולרי לכל התושבים שבתחומה. ההתרעה של התושב מגיעה אוטומטית לגורמי הביטחון העירוניים ולמוקד 106, שיקבלו טקסט ומיקום מהתושב שבמצוקה וידאגו לטיפול מיידי ולהגשת עזרה. האפליקציה שימושית גם לסכסוכי שכנים - תושב יכול לצלם את שכנו מוציא זבל לכביש ולשלוח טקסט ותמונה למוקד העירוני - ולמקרים שבהם הרשות המקומית מעוניינת להתריע בפני התושבים על אירוע שקורה או עתיד לקרות, כמו הצפות בעיר או ביטול הלימודים מסיבה כלשהי. הימים שבהם הרשות היתה שולחת מכונית עם מגאפון שתסתובב בשכונה כדי להודיע על הפסקת מים מתקרבים לקצם - בזכות מערכת מסר עירוני יכולה הרשות להגיע לאלפי תושבים בתוך דקות.
המערכת נחשפה לראשונה בפאנל מנכ"לי חברות סטארט-אפ שערכה אורקל לקראת שבוע אורקל 2011, שיתקיים החודש. מעבר לשתי הערים שכבר מתכננות להתקין את המערכת, יבדקו אותה בחודשים הקרובים כמה ערים ורשויות מקומיות בישראל, והמודל העסקי מבוסס על קניית השירות על ידי רשות השלטון המקומית.הבחירה של פיקוד העורף
אויגילו הישראלית היא חברת סטארט-אפ העוסקת בפיתוח פתרונות התרעה והפצת מידע לציבור בתקשורת רב-ערוצית ומבוססת מיקום. בישראל נבחרה אויגילו על ידי פיקוד העורף לפתח את מערכת ההתרעות הלאומית של מדינת ישראל, "מסר לאומי", הכוללת הפצת הודעות דרך רדיו, טלוויזיה, טלפונים סלולריים, סירנות ואינטרנט. החברה שממוקמת בנתניה נוסדה ב-2008 על ידי צוות היזמים גיא וייס ופליקס וייניק. לחברה 20 עובדים, והיא גייסה כ-3 מיליון דולר מקרנות פרטיות וממשקיעים פרטיים. בדירקטוריון החברה חברים בין היתר האלוף במיל' ג'רי גרשון ויעקב פרי.
"במקום לאפשר לתושבים לתקשר עם המוקד העירוני אך ורק באמצעות שיחת טלפון ל-106*, אמר וייס ל-TheMarker, "אנחנו מציעים דרך חלופית. תחשוב כמה זמן מבזבז אזרח שרוצה לפתוח קריאה במוקד השירות של העירייה. הוא צריך לחכות בתור, לעבור תפריט קולי ורק אז לשוחח עם המוקדן. האפליקציה שלנו תאפשר לתושב לשלוח למוקד העירוני הודעה כתובה, תמונה ואת המיקום שלו (GPS). הדיווח הוא כמובן חינמי, והתושב מתפקד כסנסור אנושי ומדווח על אירועים שונים: פיצוץ צינור, רמזור שלא עובד, מפגע תברואתי, גרפיטי, שריפה, דליפת גז, טיל שנפל, חפץ חשוד ועוד. למי שאין טלפון חכם ישנה עדיין האופציה לחייג 106*".
וייס אומר כי העיריות לא יגבו כסף על השירות החדש: "בישראל שירותי ביטחון לא עולים כסף לתושבים, וזה גם הפידבק שקיבלנו מראשי הערים והרשויות - הם לא יגבו כסף ישירות מהתושבים על שירות כזה. זה חלק משיפור השירות לתושב. לגבי מה שקורה בעולם אני לא יכול לענות בוודאות, אבל המדיניות ברוב העולם מאוד דומה למדיניות בישראל. אנחנו לא מחייבים את התושבים לא על קבלת ההתרעות ולא על לחצני המצוקה. ההתחשבנות שלנו היא מול העירייה או הרשות המקומית.
"ההבנה שלנו משיחות עם ערים בישראל ובעולם היא שהן לא מעוניינות בקניית מערכת אלא בשירות מנוהל. לצורך זה נקים בכל מדינה ‘ענן התרעות ארצי' עם שותף מקומי, כמו יבמ או אריקסון, וכל עיר שתירשם לשירות תאפשר לתושביה לקבל את שירות ההתרעות ולחצני המצוקה דרך הענן. ההתחשבנות שלנו היא מול העירייה לפי מספר התושבים ולפי היקף הפעילות: הודעות סמס, שיחות טלפון שנשלחו מהמערכת ועוד".
וייס אומר שלחצני המצוקה באפליקציה יכולים להיות מותקנים לא רק בסמארטפונים מסוג אייפון, אנדרואיד, בלקברי או חלונות מובייל. "אפשר יהיה להתקין את האפליקציה גם על מחשב נייח או טאבלט. את האפליקציה התושב יכול להוריד מאתר העירייה או מהחנות הווירטואלית של יצרן המכשיר".
וייס מסביר שלחצן המצוקה באפליקציה יכול לפעול בשתי צורות: "ברגע שהתושב חש במצוקה הוא לוחץ על הלחצן שעל מסך הטלפון שלו, ואז נשלחת הודעת מצוקה הכוללת גם את המיקום של התושב באמצעות ה-GPS, שמתעדכן כל כמה שניות במוקד כדי שניתן יהיה להגיע אליו. זאת מכיוון שייתכן שהתושב בריצה או בנסיעה ומיקומו משתנה כל הזמן.
ניתן להפעיל אופציה נוספת של שליחת הודעת מצוקה לרשימה מוגדרת מראש של אנשים, משפחה וחברים, באמצעות מייל, סמס או חייגן בנוסף להודעה שנשלחת למוקד של העירייה. תהיה אפשרות נוספת להפעיל טיימר לפני הפעילות. לדוגמה אם אני יוצא לריצה, רכיבה על אופניים או בליינד דייט, אני מפעיל טיימר למועד משוער של סיום הפעילות - למשל שעתיים. אם תוך שעתיים אני לא מפסיק את הטיימר באפליקציה, תצא הודעת מצוקה הכוללת את כל המסלול שעברתי מרגע שהפעלתי את הטיימר. זה נועד לאפשר שליחת הודעת מצוקה גם אם המכשיר כבוי או תקול - לדוגמה אם תוך כדי רכיבה נפלתי ונפצעתי ומכשיר הטלפון שלי נשבר".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות