כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

'העצמאות' והקואליציה: בקיעים ראשונים?

'העצמאות' החרימו ההצבעות על החוקים לשינוי פני בית המשפט העליון, בליכוד מאיימים לפגוע ב'תקציב של ברק', ווילנאי תוקף בחריפות את הליכוד: ”חבורה של שיכורי כוח"

מסיבת העיתונאים אתמול בסיעת העצמאות. צילום: יעקב כהן
מסיבת העיתונאים אתמול בסיעת העצמאות. צילום: יעקב כהן



הבוקר אפשר כבר לקבוע בבירור: חתול שחור עובר בין מפלגת העצמאות לבין הליכוד.

כבר בצהרי יום שני כינס יו"ר המפלגה, אהוד ברק, מסיבת עיתונאים בחדר המפלגה שבכנסת. "יש פה יותר עיתונאים מחברי כנסת", פתח ואמר. טוב, עם חמישה חברי כנסת לא צריך הרבה עיתונאים. אך למען האמת, הפעם היה החדר צר מהכיל את עדת העיתונאים שהצטופפה גם מחוצה לו. התחושה הייתה כי ברק הולך לצאת במתקפה נגד הקואליציה בה הוא חבר - ואין עיתונאי שיפסיד מידע מן הסוג הזה.

ואכן, ה'סחורה' לא איחרה לבוא. שעות אחדות לפני שהוא ממריא בטיסה לקנדה ולניו-יורק, לפגישות ביטחוניות (אך לא רק), הבהיר ברק בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: "אנחנו בסיעת העצמאות ברוח מגילת העצמאות חושבים שאנחנו צריכים להגן על בית המשפט. נדאג שהחוק שנועד להביא לשימוע לשופטים לא יגיע לחקיקה, נפעל לעצור את היוזמה שתביא לכך שסידורים בוועדה למינוי שופטים לא ישונו בחקיקה חפוזה בכנסת.

"אנחנו עדים, מאז תחילת המושב, לכמה חקיקות ויוזמות שנועדו לפגוע בבית המשפט ובעצמאות השופטים", אמר ברק, והבהיר: "כל התערבות שמחלישה את בית המשפט העליון לא טובה לדמוקרטיה הישראלית". אחר-כך, כמנהגו בשבועות האחרונים, הסביר למה חובה להגדיל את תקציב המדינה, כדי לתת מענה לדרישות החברתיות, מחד, ולצרכים הביטחוניים, מאידך.

כשנשאל ברק מה מתכוונת סיעתו לעשות אם אכן כן יעברו החוקים, והאם יפרשו מהקואליציה - סירב להגיב. התנועה תדון, אחר-כך ידבר, אמר.

אז התנועה דנה, הקולות היו רמים ונוקבים, ההחלטה הייתה חד משמעית וחריפה בטון: לא מצביעים בעד החוקים.

ברק במסיבת העיתונאים, אתמולצילום: ברק במסיבת העיתונאים, אתמול
ברק במסיבת העיתונאים, אתמול


"עדיף להכניס לקואליציה את 'האיחוד הלאומי'"

זמן קצר לאחר הכינוס, פגשתי את חברת הכנסת ענת וילף, יו"ר הסיעה. היא הייתה נחרצת ביותר, וסיפרה כי הסיעה הייתה מאוד נחושה בהחלטתה. מדבריה עלה כי 'עצמאות' לקחה בחשבון כל השלכה לצעד שתכננו וגם ביצעו זמן קצר לאחר מכן: היעדרות מהצבעה ב'חוק גרוניס'.

"סיעת העצמאות החליטה בתום דיון הסיעה היום שלא לתמוך בהצעת החוק שתשנה בפועל את הרכב ועדת בחירת השופטים", סיכמה וילף. "סיעת העצמאות רואה בקידום הצעת חוק זו על ידי הממשלה הפרה של ההסכמים הקואליציונים וראוי היה לאפשר חופש הצבעה בנושא זה. הסיעה הודיעה גם שאין בכוונתה לשתף פעולה עם השתוללות החקיקה שבדרך המנסה בשלל דרכים מגוונות, מקוריות ומחוכמות לייצר מסה קריטית שתחתור תחת שלטון החוק בישראל ומעמדו העצמאי של בית המשפט העליון".

הבוקר כבר נשמעים בליכוד קולות בלתי רשמיים המאיימים כי תקציב הביטחון 'של ברק' ייפגע.

בראיון ל'גלי צה"ל', אמר השר להגנת העורף מתן וילנאי מ'עצמאות' מפורשות, כי הם קיבלו איומים לפגיעה שכזו. הוא ביקר, תחילה, קשות את העברת החוקים אתמול, אחר-כך את חברי הליכוד שאיימו. "יש פה חבורה של שיכורי כוח, שלא מבינים שהם כורתים את הענף שעליו הם יושבים".

אבל בליכוד מסרבים להתרגש. בשיחה עם ח"כ דני דנון מהליכוד, הוא אמר לי בפירוש, כי מצידו ומצד רבים מחברי סיעתו עדיף להכניס לקואליציה את 'האיחוד הלאומי', מאשר להישאר עם סיעת 'העצמאות', שאינה מזוהה עם השקפות הליכוד בנושאים שונים.

באיחוד הלאומי, אגב, לא כל החברים מוכנים להיכנס לקואליציה, כך שבמקרה הטוב מדובר בשלושה חברים, בעד חמישה שיפרשו. מה שלא יוסיף 'בריאות' לאיתנותה של קואליציית נתניהו.

בקיעים ראשונים? ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}