כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מקווה נייעס. או: 'המאוחדת' מתנתקת מ'המרכזית'?

מה מבשר המאבק המר בין 'הסיעה המרכזית' ל'מאוחדת' על תפקיד ניהול המקוואות בבני-ברק? • שרי רוט והסיפור המוזר שעוד עלול להשפיע על גורל 'יהדות התורה' כולה

ליצמן, מוזס ומנדל איזנברג
ליצמן, מוזס ומנדל איזנברג



המאבק הפנים-סיעתי בתוך 'יהדות התורה' ידע כבר ימים קשים מאלו העוברים על המפלגה כיום. ובכל זאת, קשה להתעלם מהבקיעים ההולכים ונפערים בין הסיעות המרכיבות את התנועה כולה לבין 'הסיעה המרכזית'.

במהלך השנים האחרונות התפתחה העלילה לכמה פרקים: המאבק על החינוך העצמאי; עיריית ירושלים; הקמת 'המבשר' ועוד. בשוליים נרשמו תופעות לוואי, פה ושם, גם ברמה המקומית וגם ברמה הארצית. קחו, למשל, את הצבעתו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס, כיום סגן שר החינוך, נגד מינויו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ליו"ר ועדת הכספים. אז נכון שליצמן שב וטוען כי התאהב בתפקידו החדש, וכי אינו מצטער לרגע על אובדן הוועדה היוקרתית - ובכל זאת את הכעס מאז קצת קשה לו למחות מליבו.

הסולחה הזמנית שנרשמה בעת הפנצ'ר ברכבו של ליצמן, כאשר מוזס ואנשיו שנקלעו למקום מיהרו להושיט עזרה, נותר כשלום קר.

מאז הספיק ליצמן להגיע כאורח כבוד לויז'ניץ בחג סוכות, כשהוא מבקר את שני הצדדים בחסידות, אך משום מה את ידו של מוזס הוא שכח ללחוץ. קורה. לא צריך לייחס לזה משמעות. אבל קשה להסיק מכך על שלום-בית איתן.

גם עם אנשי 'שלומי אמונים' לא נרשמה אידיליה, לשון המעטה. זוכרים את פרשת קבלת הקהל, כאשר גילו במשרד הבריאות שבבניין ברחוב פרס 2 בירושלים עורכים אנשי מערכת רפואה קבלת קהל? ב'שלומי אמונים' לא אהבו, לשון המעטה, את התנהלות משרד הבריאות בעקבות הגילוי הזה, וטענו בתוקף שמדובר ברדיפה.

לא שהם לא יודעים להחזיר.

לפני כשבועיים, למשל, כאשר השתתף יעקב ליצמן בטקס חנוכת בית-ספר לרפואה בצפת, יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הומטר עליו מטר של ביקורת ב'המבשר' על כך שחוללו שבתות וגם חגים לצורך הקמת המכללה. אפילו פשקוילים טרח מי שטרח למרוח על קירות העיר צפת.

'המאוחדת' מרימה ראש

עד כאן הכול מוכר וממש לא מפתיע.

המפתיע הוא האירוע האחרון שנרשם השבוע בבני-ברק. בשנים האחרונות, כידוע לכל, נבחרת מועצת עיריית בני-ברק בדרך של שלום ושלווה, כאשר בקדנציה אחת עומד בראשות העיר ליטאי מ'דגל התורה', ובקדנציה הבאה איש ה'סיעה המרכזית' באגודת ישראל.

עד היום לא חשבו אנשי 'הסיעה המאוחדת' באגודת ישראל, המורכבת מחסידות ויז'ניץ, החסידות הגדולה בעיר, כי אולי, בעצם, מגיע גם להם איזו קדנציה בסבב. שכן, עד כה אנשי 'הסיעה המרכזית' איישו את התפקידים הבכירים בעירייה, כשהם לוקחים 'תחת חסותם' את אנשי 'הסיעה המאוחדת', שהיו ממושמעים וצייתנים. כפיצוי, אגב, קיבלה חסידות ויז'ניץ תפקיד בכיר של סגן ראש עיר עבור נציגה, מנדל איזנברג.

זו, אפוא, הייתה השיגרה בין סיעות. הצרות, מבחינת 'הסיעה המרכזית', החלו כאשר מנהל מחלקת המקוואות הוותיק של העירייה, נתן רוגוז'ינסקי, איש 'הסיעה המרכזית' - יצא לפנסיה. קורה. אבל אם חשבו ב'סיעה המרכזית' כי איש שלהם ימשיך לאייש את התפקיד, הם נדהמו לפתע לגלות כי ב'מאוחדת' החליטו 'לשחק במגרש של הגדולים' - ולהציב מועמד משלהם. לא יתכן, חשב לעצמו ובקול, הסגן מויז'ניץ, שחסידות גדולה כשלנו לא תקבל תפקידים בכירים בעירייה זה שנים. חשב, והמריץ איש של החסידות להתמודד במכרז.

התוצאה: השבוע מונה לתפקיד מנדי סגל, בשנות ה-40 לחייו, נמרץ, דינמי ובעל ניסיון בתחום המקוואות, הכשרות, ןבניהול מערכות ובפרויקטים שונים. האיש גם נחשב למקורבו של אב"ד בני-ברק, הגאון רבי משה לנדא.

בימים הקרובים אף צפוי סגל, מלווה בתומכו מ'בית', ראש העיר יעקב אשר, והסגן מנדל אייזנברג לערוך סבב ולהתברך מפי גדולי ישראל, ובראשם הגראי"ל שטינמן, הרה"צ רבי ישראל הגר מויז'ניץ ורב העיר הגרמי"ל לנדא.

האיש הנכון במקום הנכון

המתנגדים למינוי, יש לציין, לא טמנו ידם בצלחת. ב'סיעה המרכזית' הופתעו מהמהלך, אך לא הרימו ידיים. תחילה איימו לפנות למבקר המדינה, ואחר אף ערערו - ביום חמישי האחרון - באמצעות עורך-דין בכיר, בבית הדין לעבודה.

השופט לא קיבל את טענותיהם.

בעירייה, אגב, התקשו להבין על מה המהומה. אנחנו לא בודקים מאיזה מגזר מגיע העובד, גם לא איזה כובע הוא חובש, אמרו שם. מבחינתנו האיש צריך להתאים לתפקיד - וסגל הוא האיש הנכון במקום הנכון. מה גם שמדובר במכרז חוקי לכל דבר ועניין.

היום (ב') קיבל סגל הודעה רשמית על מינויו.

במכתב עליו חתומה מחלקת 'משאבי אנוש ומנגנון' בעירייה, ואשר הנידון בו: "מכרז כ"א פנימי 20/2011 לתפקיד מנהל מח' מקוואות", התבשר כי "במכרז לתפקיד מנהל מח' מקוואות שהתקיים בתאריך טז' חשון תשע"ב (13/11/2011) נמצאת מתאים לתפקיד. בתחולה מ-14 בנובמבר 2011".

"לצורך הסדרת הנושאים הפרופסיונאליים הנוגעים לתפקידך החדש ניתן לפנות לאחראית כ"א גב' מטי שיינפלד או לח"מ, במקביל עליך לפנות למנהל המחלקה הנוכחי לצורך תאום ובצוע חפיפה כנדרש".

המכתב מסתיים ב"ברכותיי להצלחתך בתפקיד" וחתומה עליו הגב' לאה שכטר, ס. מנהל אגף משאבי אנוש.

העתקים נשלחו לראש העיר, יעקב אשר, לחבר הנהלה ויו"ר ועדת מנגנון, ישראל משה פרידמן, לחבר המועצה חיים דוד רוזנר, לרו"ח אריק אדלר הגזבר, למאיר שיבר ס. מנהל אגף משאבי אנוש, לנתן רוגוז'ינסקי מנהל מח' מקוואות הפורש, ולאחראית כ"א מטי שיינפלד.

לכאורה פרשה עירונית 'פעוטה'. אך כשמדובר בעוד מסמר שננעץ בארון הקבורה של ההרמוניה הפנים-סיעתית ב'יהדות התורה', וכאשר ב'מאוחדת' מסתמנת הרמת-ראש מול 'המרכזית', רק השמים הם הגבול לתוצאות פרשה שכזו, המצטרפת לפרשות קודמות בסיפור המורכב.

השלכה ראשונה תצוץ, מן הסתם, בבחירות העירוניות הבאות. קיים סיכוי גבוה ש'המאוחדת' תרצה איש שלה בראשות העיר (ככל הנראה ייבחר אייזנברג כמועמד). ב'סיעה המרכזית' מאוד-מאוד לא יאהבו זאת ויש להניח כי ילחמו מלחמת חורמה.

אבל ההשלכות המשמעותיות ביותר, כך נראה, ינבטו לכלל תוצאות במערכת הבחירות הבאה, שאיש אינו יודע עדיין מתי תיערך.



המכתב שקיבל סגל על זכייתו במכרז:


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}