כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אושרו 2 חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון

ניצחון גדול לימין בקרב על בית המשפט העליון • הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את 'חוק גרוניס' ובהמשך אישרה גם את החוק שישנה את מבנה הוועדה לבחירת שופטים

ביהמ,ש העליון. צילום: פלאש90
ביהמ,ש העליון. צילום: פלאש90



עוד ניצחון בקרב על בית משפט העליון: מליאת הכנסת אישרה הערב (ב) בקריאה טרומית את הצעת החוק לבחירת נציגי לשכת עורכי הדין לוועדות למינוי שופטים, של חבר הכנסת רוברט אילטוב מ"ישראל ביתנו" וקבוצת ח"כים.

חיזוק לנאמן בוועדה לבחירת שופטים - ברזילי מצטרף

החוק יחזק את כוחו של הימין ושל שר המשפטים נאמן, בוועדה. נציין כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק, נעדרו מההצבעה.

יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין נכח באולם אך לא השתתף בהצבעה. נמנעו מלהצביע חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב מ"יהדות התורה".

לפי ההצעה, תוסדר דרך בחירתם של נציגי לשכת עורכי הדין לוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית, כך שבוועדות למינוי שופטים, דיינים וקאדים בהן יש שני נציגים, הנציגים יתחלקו בין יושב ראש הלשכה כנציג הקואליציה לבין נציג שייבחר מקרב סיעות האופוזיציה בלשכת עורכי הדין. בשאר הוועדות בהן נציג אחד, יהיה הנציג ראש הלשכה.

כזכור, תמכו בהצעה תשעה מול שמונה חברים בוועדת השרים לחקיקה וסללו בכך את הדרך להעלאתה להצבעה בקריאה טרומית. משמעות החוק הוא הגברת כוחו של שר המשפטים, יעקב נאמן, בוועדה לבחירת שופטים.

נגד האקטביזם השיפוטי

כך גם אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק בתי משפט, של ח"כ יעקב כץ מ'האיחוד הלאומי'.

לפי ההצעה, תבוטל הוראת החוק הקובעת כי לא ימונה נשיא או משנה לנשיא בית המשפט העליון ונשיא או משנה לנשיא בית הדין הארצי לעבודה, אם לא נותרו לו שלוש שנות כהונה לפחות בטרם יציאתו לקצבה.

בהסכמת יוזם החוק, ח"כ כץ, שונתה ההצעה כך שבמקום לקבוע כי שופט יוכל להתמנות לנשיא בית המשפט העליון רק אם יוכל לכהן שנתיים לפחות, ויבוטל לפיו יש צורך בתקופת כהונה מינימאלית. כל זאת במקום שלוש שנים לפי החוק הקיים.

החוק, שכונה גם בשם "חוק גרוניס", מאפשר למעשה לשופט אשר גרוניס לכהן כשופט בית משפט עליון. הערב הוא עבר ברוב של 52 תומכים ו-35 מתנגדים ויעבור בהמשך לוועדת חוקה להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

נדגיש כי למרות הרוב הגדול 'זכה' החוק לקולות רבים של ביקורת. נעדרו מההצבעה עליו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, אהוד ברק, וכל חברי סיעת העצמאות.

במהלך הדיון על החוק אמר ח"כ ניצן הורוביץ מ"מרץ" כי "אין לנו שום בעיה עם השופט אשר גרוניס, אבל חוק פרסונלי הוא לא חוק ראוי במדינה דמוקרטית. למה צריך לללכת סחור סחור ולעשות קומבינות, הרי החוק הזה קומבינה? תביא חוק ותכתוב: השופט העליון הבא הוא נעם סולברג. מה שעומד כאן זה מתקפה מאורגנת על כל מוקד של ביקורת ומחשבה חופשית במדינה. הפגיעה הקשה ביותר זו הפגיעה במערכת המשפט".

גם ח"כ אחמד טיבי מסיעת "רע"מ-תע"ל" ביקר את החוקים הפוגעים, לדעתו, במערכת המשפט. "מדובר בחוקים חשוכים תרתי משמע, לא במקרה האולם החשיך. כל השינוי בוועדה נעשה למען שופט אחד מתנחל. באותה מידה אפשר לשריין גם את איתמר בן גביר".

לעומתו, טען יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, כי כל הדיון הזה בצביעות יסודו. "זה נכון לגבי כל השיח שהיה כאן בימים האחרונים. ציפי לבני קיימה מסיבת עיתונאים כדי להגן על בית המשפט העליון אבל כשהיא הייתה שרת משפטים היא השאירה את העליון שנה בלי מינויים כי לא רצו למנות את מי שהיא רצתה. לבני הייתה שרה בממשלה שבה פרידמן יזם וביצע שינויים דרמתיים בבית המשפט והיא תמכה בכך, וכך גם כל חברי סיעתה. מאסנו בצביעות הזאת, אל תהיו יו-יו", אמר.

מגיש החוק, יעקב כץ, סיכם את הדיון באמרו כי "יש פי 2 מתנחלים במזרח ירושלים וביו"ש מתושבי תל-אביב. לא יתכן שלת"א יהיו 13 מתוך 13 שופטים שמייצגים אותם ולמתנחלים 0. ביו"ש יש גידול אוכלוסיה של 6% בשנה ובת"א 5% של מסתננים בשנה".

כצ'לה סיים באמרו כי "בייניש המיתה את נוהג הסניוריטי, ואני עושה לו היום וידוא הריגה".

דגלים שחורים ב'קדימה'

עם תום ההצבעה הניפו חברי הכנסת ממפלגת "קדימה" דגלים שחורים והוצאו מהמליאה.

לדברי דובר המפלגה, "דגל שחור מתנוסס מעל החוקים שאושרו הערב בכנסת, בחסות נתניהו הנעדר וסיעת העצמאות הפחדנית, ודגל שחור הניפו חברי הכנסת של קדימה. נתניהו והקואליציה שלו רומסים את שלטון החוק, מפחדים מביקורת ומפגינים בחקיקה את חולשתם.

"הציבור כולו צריך להסתכל על חברי הקואליציה שבמו ידם מעבירים מסר ברור לציבור - אנחנו חלשים ואנחנו צריכים חוקים כדי להגן על עצמנו מביקורת. אם נתניהו לא יעצור את גל החקיקה האנטי דמוקרטי החמור ביותר מאז קום המדינה- הוא יזכר בספרי ההיסטוריה כמי שניצל רוב זמני כדי לשנות את הדמקרטיה בישראל בניגוד לרצון העם".

מוקדם יותר אמרה יושבת ראש האופוזיציה, ציפי לבני כי "אנו רואים שורה שלמה של חוקים שמעליהם מתנוסס דגל אחד שחור של אי חוקתיות ושמנסים להפוך את מדינת ישראל לסוג של דיקטטורה פייגלינית"

גם ח"כ שלמה מולה מ"קדימה" מיהר להגיב על החקיקה, אותה כינה "אנטי דמוקרטית". לדבריו, "הקואליציה מדרדרת את המדינה לאבדון. הצעות החוק הם עוד שלב בניסיונות הבלתי פוסקים להחליש ולהצר את צעדי המערכת המשפטית בישראל".

"הממשלה הזו, בהובלת שר המשפטים קבלן הביצוע של ליברמן החליטה לבצע סיכול ממוקד על שלושה ממעוזי הדמוקרטיה: בית המשפט העליון, התקשורת וארגוני זכויות אדם", דברי מולה.

במפלגת "הליכוד" מיהרו להגיב ואמרו כי "שוב הוכח שקדימה היא מפלגת גימיק. הדגל השחור מתנוסס דווקא על חברי קדימה שמשנים עמדתם בהתאם ליום בשבוע, ולא מסוגלים להציג עמדה אחת אחידה בשום נושא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}