כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ניצחון לימין • 'חוק גרוניס' עבר ברוב קולות ל"ל

ניצחון לימין • 'חוק גרוניס' עבר ברוב קולות ל"ל

בית המשפט העליון. צילום: ארכיון
בית המשפט העליון. צילום: ארכיון

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק בתי משפט של ח"כ יעקב כץ מ'האיחוד הלאומי'.

לפי ההצעה, תבוטל הוראת החוק הקובעת כי לא ימונה נשיא או משנה לנשיא בית המשפט העליון ונשיא או משנה לנשיא בית הדין הארצי לעבודה, אם לא נותרו לו שלוש שנות כהונה לפחות בטרם יציאתו לקצבה.

בהסכמת יוזם החוק, ח"כ כץ, שונתה ההצעה כך שבמקום לקבוע כי שופט יוכל להתמנות לנשיא בית המשפט העליון רק אם יוכל לכהן שנתיים לפחות, ויבוטל לפיו יש צורך בתקופת כהונה מינימאלית. כל זאת במקום שלוש שנים לפי החוק הקיים.

החוק, שכונה גם בשם "חוק גרוניס", מאפשר למעשה לשופט אשר גרוניס לכהן כשופט בית משפט עליון. הערב הוא עבר ברוב של 52 תומכים ו-35 מתנגדים ויעבור בהמשך לוועדת חוקה להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

נדגיש כי למרות הרוב הגדול 'זכה' החוק לקולות רבים של ביקורת. נעדרו מההצבעה עליו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, אהוד ברק, וכל חברי סיעת העצמאות.

במהלך הדיון על החוק אמר ח"כ ניצן הורוביץ מ"מרץ" כי "אין לנו שום בעיה עם השופט אשר גרוניס, אבל חוק פרסונלי הוא לא חוק ראוי במדינה דמוקרטית. למה צריך לללכת סחור סחור ולעשות קומבינות, הרי החוק הזה קומבינה? תביא חוק ותכתוב: השופט העליון הבא הוא נעם סולברג. מה שעומד כאן זה מתקפה מאורגנת על כל מוקד של ביקורת ומחשבה חופשית במדינה. הפגיעה הקשה ביותר זו הפגיעה במערכת המשפט".

גם ח"כ אחמד טיבי מסיעת "רע"מ-תע"ל" ביקר את החוקים הפוגעים, לדעתו, במערכת המשפט. "מדובר בחוקים חשוכים תרתי משמע, לא במקרה האולם החשיך. כל השינוי בוועדה נעשה למען שופט אחד מתנחל. באותה מידה אפשר לשריין גם את איתמר בן גביר".

לעומתו, טען יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, כי כל הדיון הזה בצביעות יסודו. "זה נכון לגבי כל השיח שהיה כאן בימים האחרונים. ציפי לבני קיימה מסיבת עיתונאים כדי להגן על בית המשפט העליון אבל כשהיא הייתה שרת משפטים היא השאירה את העליון שנה בלי מינויים כי לא רצו למנות את מי שהיא רצתה. לבני הייתה שרה בממשלה שבה פרידמן יזם וביצע שינויים דרמתיים בבית המשפט והיא תמכה בכך, וכך גם כל חברי סיעתה. מאסנו בצביעות הזאת, אל תהיו יו-יו", אמר.

מגיש החוק, יעקב כץ, סיכם את הדיון באמרו כי "יש פי 2 מתנחלים במזרח ירושלים וביו"ש מתושבי תל-אביב. לא יתכן שלת"א יהיו 13 מתוך 13 שופטים שמייצגים אותם ולמתנחלים 0. ביו"ש יש גידול אוכלוסיה של 6% בשנה ובת"א 5% של מסתננים בשנה".

כצ'לה סיים באמרו כי "בייניש המיתה את נוהג הסניוריטי, ואני עושה לו היום וידוא הריגה".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}