כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

כוכבים בכרטיס האשראי? רוצו לממש

בכוונת חברות האשראי לבטל את תוכניות צבירת הנקודות והכוכבים • חברות האשראי: "הלקוחות מעדיפים קופונים, ולא מעוניינים בתוכניות צבירת הנקודות"

אילוסטרציה. צילום: ארכיון
אילוסטרציה. צילום: ארכיון

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום לבקשת ח"כ רונית תירוש דיון מיוחד שעסק בכוונת חברות האשראי למחוק את הנקודות והכוכבים שצברו הלקוחות במסגרת תוכניות ההטבות. בפתח הדיון אמרה ח"כ תירוש כי היא התוודעה לנושא מתלונות של צרכנים והוסיפה: "אני, שיש לי כמה כרטיסי אשראי, בכלל לא הייתי מודעת לזה".

היועץ המשפטי של לאומי כארד, אוהד מימון, אמר כי החברה לא מוחקת את הנקודות והודיעה ללקוחות כי תוכנית הצבירה תופסק. לדבריו, שינוי תוכנית ההטבות נבע לאחר שסקרים העלו כי זו דרישת הלקוחות. לדבריו, הלקוחות קיבלו למעלה משנה לנצל את הנקודות שכבר צברו וכן הם יוכלו להמירם לנקודות בחברות התעופה. עם זאת הוא הבהיר כי נקודות שלא ינוצלו עד 1 בינואר 2013 יימחקו.

סמנכ"ל השיווק של חברת ישראכרט, יגאל ברקת, אמר כי תוכנית הכוכבים של החברה היא בת כמעט 20 שנה ולא רק הסקרים העידו שהצרכנים לא מעוניינים בה.

"הלקוחות הצביעו ברגליים והתוכנית הפכה ללא רלוונטית, בטח לנוכח תופעת הקופונים", הסביר ברקת. הוא אף טען כי התוכנית פגעה באוכלוסיות חלשות שלא ביצעו קניות בסכומים גדולים ולא יכלו להוסיף כסף כדי ליהנות מההטבות. לדבריו, באתר החדש שמציע הטבות ללא צורך בשימוש בנקודות נרשמו 500 אלף מימושי הטבות מאז תחילת השנה, בעוד שבשימוש בנקודות היו ממומשים כ-350 אלף הטבות בשנה.

בעקבות הדברים כי הלקוחות לא מממשים את ההטבות, שאל היו"ר שאמה-הכהן מדוע מתכוונות החברות למחוק את הנקודות. ברקת הסביר כי ישנה עלות להמשך הפעלת התוכנית. "את אותם סכומים שאנחנו משקיעים בתוכנית הנקודות נשקיע בתוכנית החדשה ונביא יותר הטבות ליותר לקוחות", הסביר ברקת.

סמנכ"לית השיווק של לאומי קארד, ורדית גונדטר, הצטרפה גם היא לדברי ברקת ואמרה כי "השיטה פשטה את הרגל והיא לא עונה לצרכים של הלקוחות". לדבריה, הלקוחות שממירים את הנקודות לחברות התעופה יוכלו להמשיך לעשות זאת, הלקוחות שכבר מימשו את הנקודות לא ייפגעו והלקוחות שלא יודעים מה לעשות עם הנקודות יקבלו הצעות טובות יותר מהמצב היום.

כמו כן טענו נציגי חברות האשראי שהודיעו על כך מספיק זמן מראש ללקוחות. ישראכרט הודיעה על המהלך בתחילת השנה ותאפשר ללקוחות להשתמש בכוכבים עד סוף השנה, לאומי קארד הודיעה על כך לאחרונה ותאפשר לממש נקודות עד סוף 2013 וויזה כאל, שנציגיה לא הגיעו לדיון, הודיעה על כך כבר ב-2007 ומאז מאריכה את התוכנית כבר 4 שנים. נציגת בנק ישראל, עודדה פרץ מהפיקוח על הבנקים, אמרה כי לא נמצא פגם משפטי בהחלטת החברות והוסיפה כי החברות הודיעו מספיק זמן מראש ללקוחות. "השיטות החדשות באמת יותר טובות מבחינה צרכנית והן שוויוניות ללקוח", אמרה פרץ.

הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, תמר פינקוס, אמרה כי לא מדובר בפגיעה בצרכן, שכן הוא לא ידע מראש איזה הטבה יקבל תמורת הרכישות. היא אף ציינה כי הפיתוי לקנות הוא ההפך מצרכנות נבונה. עם זאת הוסיפה פינקוס כי הדרישה של ח"כ תירוש, להאריך בתקופה נוספת של כשנה את מועד המימוש, היא צודקת.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מבקשת מחברות כרטיסי האשראי לאפשר ללקוחות שצברו נקודות וכוכבים לנצל אותם באופן מיטבי, במבצעים אטרקטיביים או בכל דרך אחרת שימצאו לנכון, וכן לשקול להאריך את התקופה לניצול הכוכבים והנקודות. כמו כן קראה הוועדה לחברות לפעול לכך שהיקף המבצעים החדשים לא יפחת מאלו של השנים האחרונות, ולסייע ללקוחות שיהיו מעוניינים בכך להמיר את הנקודות להטבות בחברות התעופה.

ח"כ תירוש אמרה כי תבקש מבנק ישראל שיבדוק שאכן היקף המבצעים לא פוחת והיו"ר שאמה-הכהן אף הציע לה להמשיך וקיים הידברות עם חברות כרטיסי האשראי כדי להגיע לפתרון מיטבי. "אם בכל זאת תבחרי להגיש הצעת חוק בנושא ואם היא תקבל את אישור הממשלה נקצה לה מסלול ירוק בוועדה", אמר היו"ר שאמה-הכהן לח"כ תירוש.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}