כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הכנסת נגד הורדת המכסים • "יפגע בתעשייה הישראלית"

ועדת הכלכלה של הכנסת ממליצה לממשלה לממשלה לבחון מחדש את מדיניות הסרת המכסים למוצרים המיוצרים בארץ • החכי"ם: "הורדת המכס תפגע בתעשיות ישראליות"

עבודה עברית תיפגע. צילום: יעקב כהן
עבודה עברית תיפגע. צילום: יעקב כהן

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום, לבקשת ח"כ פניה קירשנבאום, דיון מיוחד בסכנה לסגירת מפעלים בעקבות החלטת הממשלה להוריד מכסים.

בפתח הדיון הסביר ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראשות הישיבה, כי בשלב ראשון החליטה הממשלה להפחית מכסים על מוצרי צריכה שלא מיוצרים בארץ, במסגרת אימוץ מסקנות ועדת טרכטנברג. לדבריו, בשלב השני יש כוונה להפחית מכסים על מרבית המוצרים, ובכלל זה מוצרי המזון שמיוצרים בארץ, והדבר יכול לפגוע פגיעה אנושה בחקלאות ובפריפריה.

לדברי ח"כ וקנין, במוצרים רבים כמו אורז או פירות וירקות הבעיה היא פערי התיווך שגוזרים הסוחרים ורשתות השיווק. "לכן צריך לטפל במי שעושה את הרווח", אמר. ח"כ דב חנין הצטרף לדברים ואמר כי "אותה קנאות אידיאולוגית של הממשלה מובילה אותה לכיוונים לא נכונים. כשבכל העולם מנסים להגן על המשק המקומי. המסר שצריך לצאת מהוועדה הוא שלא נכון יהיה לפגוע בייצור הישראלי. במקום זה צריך להטיל פיקוח כדי להתמודד עם פערי התיווך – וזה הפוך ממה שהמדינה עושה".

נציגת רשות המסים, שירלי אביבי, אמרה כי הפחתת המכסים בתעשייה, אושרה בתיאום עם משרד התמ"ת והתאחדות התעשיינים. לדבריה, כל מה שנוגע למזון ולייצור מקומי הועבר לטיפול ועדת קדמי ועדיין לא אושר בממשלה. אביבי הסבירה כי התמ"ת והתאחדות התעשיינים העבירו רשימה של מוצרים שלא מיוצרים בארץ ויש עליהם מכס בשווי 444 מיליון שקל בשנה, והמכסים הללו יופחתו לאפס ב-1 בינואר 2012. אביבי הוסיפה כי בימים הקרובים תתפרסם רשימת המוצרים לשימוע ציבורי.

לדברי אביבי הפחתת מכסים לא דרושה אישור של ועדת הכספים או של הכנסת. כמו כן היא הוסיפה כי המכס על מוצרים אחרים, כאלה שמיוצרים בייצור מקומי, יופחת ב-10% ב-2013 ובשלב השלישי תהייה הפחתה נוספת של 15%, כמו כן בשנת 2015 יתקיים דיון בשאלה האם להמשיך את מתווה ההפחתה.

מנהל איגוד תעשיות הטקסטיל, צבי ליברמן, אמר כי אמנם היתה הסכמה בנושא ההפחתה הקרובה, אך הוא מגלה ברשימה גם מוצרים שמיוצרים בארץ.

מנכ"ל חברת ופורג'ט, אייל מאור, ציין כי הוא מעסיק 150 עובדים במפעל באופקים שמייצר בד לא ארוג וכי המכס על המוצר עומד לרדת. לדבריו, המוצר שהוא ועוד מספר מפעלים בארץ מייצרים מיוצא רובו ככולו לחו"ל, לכן אם המכס עליו יופחת מי שייהנו בסופו של דבר מהמהלך יהיה הצרכנים בגרמניה. "צריך להבדיל בין מכס על מוצר סופי כמו מכוניות לבין חומרי גלם", אמר.

סמנכ"לית כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר, ישראלה מני, טענה כי בטקסטיל למשל התווספו עובדים רבים לחברות השיווק כמו קסטרו ופוקס, שצמחו גם לאחר שהייצור עבר בעיקרו לסין. לדבריה, אסם למשל תשמח אם חומרי הגלם שלה יוזלו והיא תוכל להוריד מחירים.

ח"כ קירשנבאום אמרה מנגד כי "אם זה המצב אז אפשר לסגור בכלל את התעשייה בישראל ונהפוך למדינת שירותים". לדבריה, הממשלה חזקה נגד החלשים כי קל להוריד מכסים על אבקת חלב ולהרוג את הרפתנים או את פועלי הטקסטיל. "אם רוצים לאבד את התעשייה המקומית אז אנחנו בדרך הנכונה", הוסיפה.

ח"כ דוד אזולאי הזכיר כי "שר האוצר אמר הודיע אתמול שלא יוכל ליישם את כל המלצות טרכטנברג, בגלל ההאטה בגביית מסים. אז כרגע אנחנו עוסקים באקמול ואני לא רואה איך זה עוזר לצרכן המקומי, האזרחים העובדים יהיו הראשונים להיפגע. לכן צריך לחשוב על פיקוח מחירים במקטע שבין היצרן לצרכן. ראינו את הפער הזה בקוטג', רשתות השיווק עושות את הקופון הכי גדול על חשבון היצרן והצרכן".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי "דווקא בגלל המיתון בשווקי העולם כל מדינה ברת דעת, ובראשן ארה"ב ואירופה, מחזקת את הייצור המקומי. אין מדינה בעולם שמפחיתה עכשיו מכסים. טרכטנברג היה מכבסה, חוק הסדרים חדש שאליו דחפו את מאוויי האוצר – תיקון שכשבעצם מדובר על קלקול והרס". ח"כ יחימוביץ' הוסיפה כי צריך לדבר על פיקוח על המחירים, כי אחרת נקבל אולי סמרטוט שעולה קצת פחות אבל אף עובד לא יוכל לקנות אותו. "צריך לתבוע שההפחתה תגיע לאישור הכנסת, כי לעיתים היא משמעותית יותר מהעלאה", אמרה.

נציג משרד התמ"ת, יוסי דנקונה, אמר כי המשרד אמנם שותף להחלטה יחד עם האוצר, אך התמ"ת לא יאפשר שום פגיעה בשום מפעל מקומי שיביא לפליטת עובדים לשוק. ח"כ קירשנבאום אמרה בתגובה כי התמ"ת כבר אפשר פגיעה במפעלים מקומיים, לנוכח הסיכומים שאליהם הגיע עם האוצר.

ח"כ וקנין סיכם את הדיון ואמר כי לוועדה נמסר שביום ראשון הקרוב צפויה לעלות לממשלה נושאים נוספים הקשורים להמלצות של ועדות טרכטנברג וקדמי, ולפיכך הוועדה תמתין בשלב זה להחלטות הממשלה.

בכל מקרה ממליצה הוועדה לממשלה לבחון מחדש את המדיניות להסרת המכסים למוצרים המיוצרים בארץ כדי למנוע פגיעה בתעשייה המקומית ובעיקר בפריפריה. הוועדה אף ביקשה להביא לאישור הכנסת את ההחלטות על הפחתת המסים ולא רק העלאתם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}