כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

פס"ד: "עדים מחללי שבת? הקידושין מבוטלים"

פסק דין עשו להשפיע על אלפי זוגות בישראל • לפי הכרעת הגרש"מ עמאר, קידושין בנוכחות עדים מחללי שבת, הינן נעדרי תוקף • הגר"ע יוסף אישר את פסק ההלכה

הגר"ע יוסף והגרש"מ עמאר. צילום: ארכיון
הגר"ע יוסף והגרש"מ עמאר. צילום: ארכיון

פסק הלכה מסעיר את הרבנות הראשית: הרב הראשי, הגרש"מ עמאר קבע כי קידושין שנערכו בנוכחות עדים מחללי שבת, הינם בטלים והאישה אינה זקוקה לגט.

הסיפור מתחיל לפני כ-15 שנה, כאשר זוג חילוני נישא כדת משה וישראל. במהלך השנים נולדו לבני הזוג ילדים, אך היחסים בין השניים עלו על שרטון.

האישה דרשה מבעלה להתגרש והאחרון הביע את הסכמתו לכך. בנוסף, נערך הסכם ממון בין הצדדים לחלוקת הרכוש המשותף.

אך הבעל, בסופו של דבר, חזר בו, ונמלט מהארץ. ניסיונות לשכנעו לגרש את אשתו, עלו בתוהו. הוא סירב בתוקף לכל פניות בתי הדין, והאשה נותרה מסורבת גט.

תיק האשה העגונה עבר גלגולים רבים בבתי הדין, עד שהגיע לפתחו של הרכב דיינים בראשות הרב אליהו אברג'יל.

לאחר חקירת המקרה ובדיקת עדי הקידושין, פסק הרב אברג'ל כי היות והעדים מחללי שבת, הקידושין נעדרי תוקף. בעקבות זאת האשה פטורה מגט. רוב הדיינים חלקו על דעתו של הרב אברג'יל, ולא הסכים לפסק דין כה דרמטי.

עו"ד שלמה אביטןצילום: עו"ד שלמה אביטן
עו"ד שלמה אביטן

האישה העגונה פנתה למוסדות 'דור ודור' מיסודו של המקובל רבי משה בן טוב זצ"ל, העוסקים בין היתר גם בענייני שלום בית. בסיוע עו"ד שלמה אביטן, הגישה האשה ערעור לבית הדין הגדול של הרבנות הראשית.

חצי שנה, דנו הדיינים בנושא עד שאישרו את דעת המיעוט של הרב אברג'יל. הגרש"מ עמאר הכריע כי מאחר ועדי הקידושין לא היו כשרים לעדות, הנישואין בטלים והאשה אינה זקוקה לגט.

פסק הדין עבר לעיונו של הגר"ע יוסף שאישר את פסק הדין.

לפסק הדין משמעות דרמטית על אלפי זוגות שנישאו בנוכחות עדים מחללי שבת. יתכן בהחלט שעתה, לפי הכרעת הרה"ר יהיה עליהן לשוב ולהתקדש כדין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}