כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

נתניהו הפתיע: שימוע לשופטים? לא עכשיו

היום היתה צפויה לעלות הצעת חוק המחייבת מועמדים למשרת שופטים בעליון לעבור שימוע בוועדת החוקה • ברגע האחרון, הפתיע רה"מ: ההצבעה נדחית

בית משפט העליון. צילום ארכיון
בית משפט העליון. צילום ארכיון

היום (א') הייתה צפויה לעלות בוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק שסביבה פולמוס סוער בין חברי הכנסת, מימין ומשמאל. אפילו היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, התנגד וטען כי החוק לא יעבור בג"ץ.

ברגע האחרון, במהלך ישיבת שרי הליכוד, הפתיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כשהודיע על רצונו לדחות את ההצבעה בנושא.

עבור שרי הליכוד ששבו ודיברו נגד אי התערבותו של ראש הממשלה בנושא הייתה זו הפתעה לטובה, מנגד, עבור מציעי החוק, זאב אלקין ויריב לוין מהליכוד מדובר באכזבה קשה. לדבריהם הם אפילו הצליחו לגבש רוב קטן לאישור הצעתם כשהם טוענים כי שרי ישראל ביתנו ושרי ש"ס גם הם הבטיחו את תמיכתם בחוק (יעקב מרגי ומשולם נהרי חברים בוועדה). כמו כן תומכים בהצעה השרים דניאל הרשקוביץ, יולי אדלשטין ומיכאל איתן.

מדובר בהצעת חוק המחייבת מועמדים למשרת שופטים בבית המשפט העליון לעבור שימוע בוועדת החוקה של הכנסת. במהלך אותו שימוע הם יישאלו בין השאר גם לגבי דעותיהם הפוליטיות, כאשר מטרת המציעים היא לקדם מועמדותם של בעלי השקפה ימנית למשרה.

"זהו הקץ לשלטון משפטני השמאל הרדיקאלי ותחילת שיקום מערכת המשפט כולה", נכתב בהצעה.

המעניין הוא כי להצעה יש מתנגדים לאו דווקא מתוך השמאל הפוליטי ונראה שהמציעים יתקשו להשיג רוב. מי שכבר הודיעו על תמיכתם בחוק הם השרים מיכאל איתן ודניאל הרשקוביץ. שרי ישראל ביתנו עדיין לא הודיעו כיצד יצביעו ושרי ש"ס (יעקב מרגי ומשולם נהרי), כך נראה, נוטים לתמוך. בין המתנגדים נכללים השרים אורית נוקד ושלום שמחון מ'העצמאות' אבל גם השרים גדעון סער, דן מרידור ובני בגין מהליכוד. עדיין לא ברור מה יצביעו שר המשפטים עצמו, יעקב נאמן, והשרים גלעד ארדן יוסי פלד משה כחלון יובל שטייניץ וישראל כץ.

לדברי ח"כ יוחנן פלסנר מ'קדימה', החוק יהפוך את ישראל "לרפובליקת בננות בה רק עסקנים פוליטיים יכולים להתמנות לשופטים".

"באחריותכם למנוע את הפיכתה של ישראל לרפובליקת בננות בה רק עסקנים פוליטיים יוכלו להתמנות לשופטים", קורא פלסנר לחברים בוועדה, ומוסיף כי "עצם הדיון בהצעה הפסולה הזאת מעורר שאט נפש ומעיד על השפל הערכי שמתרחש תחת ההובלה שלך ושל רה"מ. כדי להוכיח שאינך עו"ד האישי של רה"מ אלא שר המשפטים של כולנו, עליך להפיל את ההצעה או להתפטר", הוא קורא לשר המשפטים, יעקב נאמן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}