כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

רק 48 אחוז עברו את בחינות לשכת עורכי הדין • התוצאה: חילופי האשמות

מי אשם? לשכת עורכי הדין? המכללות? או אולי בכלל האוניברסיטאות? תלוי את מי שואלים • עו"ד אריאל דרעי: "מספר המשפטנים החרדים גדל באופן לא פרופורציונאלי" • עו"ד יחזקאל רוזנבלום: "האוניברסיטאות מקבלות את המצטיינים בלבד" • סטודנטים: "הלשכה ניסתה להכשיל אותנו"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



לשכת עורכי הדין פרסמה אתמול (ד') את תוצאות בחינת ההסמכה בכתב למקצוע עריכת הדין, שנערכה ביום חמישי שעבר בגני התערוכה בתל-אביב.

מהנתונים עולה: רק 62% מהמתמחים שניגשו למבחן בפעם הראשונה עברו את המבחן, בציון ממוצע של 66 - נקודה בלבד מעל הציון העובר.

עוד בנושא:
לשכת עוה"ד: 52% מהנבחנים נכשלו - המכללות אשמות

התוצאות המדאיגות יותר מתקבלות כשבוחנים אותן מנקודת מבט של כלל הנבחנים: 52% מכלל הנבחנים נכשלו במבחן, וגם ציון הממוצע הכללי נכשל ועומד על 62.3. רבים מהנבחנים העלו טענות כי השאלות בבחינה נוסחו באופן בעייתי. "המבחן היה ניסיון להכשיל אותם ולחסום בפניהם את שערי המקצוע", אמרו רבים מהם.

לבחינה ניגשו 1,995 מתמחים ומתמחות, היא כללה 100 שאלות ב-5 פרקים, וכדי לצלוח אותה יש להשיב נכונה על 65 שאלות בסך-הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק. 319 נבחנים למדו באוניברסיטאות, 974 נבחנים למדו במכללות ושאר נבחנים נוספים הנחשבים לעולים חדשים ועוד.

בהודעה שפורסמה עם הנתונים הפנתה הלשכה אצבע מאשימה ואת האחריות לתוצאות הנמוכות אל המכללות. "ראוי לציון הוא המספר הגדול לעומת העבר של הנבחנים מקרב בוגרי המכללות ומקרב מי שלא למדו משפטים בישראל: 1,635 מתוך כלל 1,995 הנבחנים. ככלל, הישגיהם של הנבחנים בחלק מהמכללות, ומקרב מי שלא למדו משפטים בישראל, נמוכים בהרבה ביחס להישגיהם של בוגרי האוניברסיטאות. גם נתון זה הביא לירידה באחוז העוברים במועד זה".

"הלשכה מקשיחה נהלים". עו"ד דרעי צילום: "הלשכה מקשיחה נהלים". עו"ד דרעי
"הלשכה מקשיחה נהלים". עו"ד דרעי


אפליה אנטי-חרדית

עו"ד אריאל דרעי, מנכ"ל המכללה החרדית בירושלים, אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "תחום עריכת הדין עובר בשנים האחרונות תהפוכות עמוקות. מצד אחד, שוק העבודה לא דורש את מספר הלומדים לקראת תואר ראשון במשפטים, מה שהוביל בהכרח לפיחות זוחל במעמדם ובשכרם של עורכי הדין.

"מצד שני, הנגישות לבתי המשפט, המצב הכלכלי היציב יחסית והדרישה להתמחות בתחומי עיסוק ספציפיים מגבירים את הדרישה לרמת לימודים גבוהה ולבחירה יותר מדוקדקת של המועמדים למקצוע. לשכת עורכי הדין ערה למצב הזה ואין ספק שהיא מעורבת בתהליך הקשחת רף המעבר במבחני ההסמכה".

דרעי מוסיף את דעתו על המשפטנים החרדים: "הוא גדל באופן לא פרופורציונאלי לדרישות השוק הסובל מנחיתות נוספת האופיינית למגזרי מיעוטים בגלל העובדה שמרביתם לומדים במכללות שלא מצליחות לעמוד בדרישות העדכניות שהשוק מציב".

• האם זאת הסיבה לכישלון במבחני ההסמכה?

"ברור שרמת הלמידה וההכשרה משפיעה על אחוז העוברים את מבחני הלשכה, אבל הגורם העיקרי הוא הצורך בהסדרת השוק שהפך לפרוע בשנים האחרונות. הבעיה המרכזית היא מציאת מקום התמחות, בעיקר בגלל העובדה שמעדיפים היום בשוק העבודה בוגרי אוניברסיטאות ובנוסף לכך אי הרצון להעסיק חרדים. קבוצת חרדים שתלמד באוניברסיטאות תעבור כבר את המכשול הראשון".

סטודנט באחת המכללות החרדיות, שעבר את הבחינה ביום חמישי שעבר וביקש להישאר בעילום שמו אמר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "אין לי טענות. היחס והלימודים טובים אפילו מעבר לכל מקום אחר, אך נדמה לפעמים שבעיקר בגלל העובדה שאנחנו חרדים מלמדים אותנו ברמה נמוכה יותר וזאת התוצאה".

• מה לדעתך צריך לעשות?

"אני לא מנהל מכללה, אבל אולי הפתרון יהיה להביא מרצים בכירים יותר ולשנות את הגישה מתחילתה".

חבר לשכת עורכי הדין, עו"ד יחזקאל רוזנבלום, תולה את האשמה באוניברסיטאות שמקבלות לשורותיהן רק את הסטודנטים המצטיינים: "אם נוציא לרגע את החרדים מהמשוואה", הוא אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "כולם יכלו להתקבל לאוניברסיטה גם בעיקר בשל העובדה כי שכר הלימוד שם הוא שליש.

"כלומר: אדם מוציא 70 אלף שקל נוספים כדי ללמוד במכללה, למרות שההיגיון אומר ללכת לאוניברסיטה. אלא מה: לאוניברסיטאות התקבלו רק המצטיינים או הנבחרים, דבר שמפחית את מספר הנכשלים המגיעים משם. בחישוב פשוט של הנתונים ניתן לראות שההשפעה של החרדים היא לא כה משמעותית על הנתונים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}