כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

צוקרברג עוקץ את גוגל: "בונים גרסה קטנה משלהם לפייסבוק"

בראיון לרשת PBS האמריקאית, אמר מנכ"ל פייסבוק כי הוחמא מהציטוטים המיוחסים לסטיב ג'ובס בביוגרפיה שלו, וציין שהתפקיד שמייחסים לרשתות חברתיות בקידום האביב הערבי הוא "מעט מוגזם"

  • י"ג חשון התשע"ב
צוקרברג עוקץ את גוגל: "בונים גרסה קטנה משלהם לפייסבוק"



בעוד בכירי גוגל, מהמנכ"ל לארי פייג' ועד אחרוני המנהלים, משדרים התלהבות מגוגל+, מארק צוקרברג מתייחס לרשת החברתית המתחרה בתור "הגרסה הקטנה שלהם לפייסבוק". זה לפחות מה שאמר לצ'רלי רוז בראיון ששודר לפני יומיים ברשת PBS האמריקאית. כשנשאל על-ידי רוז אם פייסבוק מתכננת להתמיד במלחמת פלטפורמות עם גוגל, אפל ואמזון בעשר השנים הבאות, השיב צוקרברג כי פייסבוק רואה את אפל ואמזון יותר כשותפות, ואילו גוגל נתפשת בעיניה יותר כיריבה. לדבריו, "אנשים אוהבים לדבר על מלחמה. יש דרכים רבות שבהן החברות משתפות פעולה. יש שם תחרויות אמיתיות, אבל אני לא חושב שזו הולכת להיות סיטואציה מהסוג שחברה אחת זוכה בכל", אמר.

"גוגל תחרותית יותר במובנים מסוימים, ובהחלט מנסים לבנות שם את הגרסה הקטנה שלהם לפייסבוק", הוסיף. "כשאני מסתכל על אמזון ואפל, אני רואה חברות שמקומן מסתדר עם שלנו. אנחנו מקיימים שיחות רבות עם אנשים משתי החברות בניסיון למצוא דרכים לעשות יותר ביחד".

סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, שלקחה אף היא חלק בריאיון, אמרה שיש לחברה "אסטרטגיית שותפות ענקית", שמהותה פתיחת הטכנולוגיה החברתית שלה להרבה חברות מדיה וטכנולוגיה אחרות. "אנחנו מתמקדים בלעשות דבר אחד בהצטיינות. אם תתבונן על חברות אחרות - כל החברות האלה עושות הרבה דברים שונים בעוד אנחנו עדיין, גם כשאנחנו גדלים, עושים דבר אחד בדיוק", היא אמרה.

גוגל השיקה את גוגל+ בסוף יוני כיוזמה גדולה שנועדה להציב את גוגל בעמדה חזקה יותר בשוק הרשתות החברתיות, כמו גם לספק כלי שיאחד בין מוצרי גוגל על-ידי אריזתם ביחד תחת שכבת שיתוף חברתי וזהות מאוחדת למשתמשי גוגל. עם זאת, לגוגל+, על 40 מיליון משתמשיה, יש עוד דרך ארוכה עד שתצליח להדביק את הקצב של פייסבוק. לאחרונה יותר מ-800 מיליון משתמשים רשומים, והיא שולטת בשוק הרשתות החברתיות העולמי.

כאשר נשאל על הנפקה ראשונה של פייסבוק לציבור (IPO), אמר צוקרברג כי ישנה כוונה ברורה להפוך את החברה לציבורית, בעיקר כדי לתגמל את עובדיה ומשקיעיה, אך ההחלטה לגבי מועד ההנפקה עדיין לא התקבלה. "פשוט אכפת לנו מאוד מהעובדים ומהמשקיעים שלנו שהיו שם לצדנו", ציין צוקרברג.

בנוסף, במהלך הראיון המעיט צוקרברג בתרומתן של פייסבוק ורשתות חברתיות אחרות ל"אביב העמים" הערבי, ואמר שהקרדיט על המהלכים להפלת משטרים דיקטטוריים ותיקים מגיע לאנשים שלקחו בהם חלק. "התפקיד שמייחסים למדיה החברתית בכך הוא אולי מעט מוגזם", אמר צוקרברג. "אם אנשים רוצים שינוי, הם ימצאו דרך להשיג את השינוי הזה".

בהתייחסו לחסימת פייסבוק על-ידי השלטונות בסין, אמר כי החברה אינה עובדת באופן פעיל על אסטרטגיה שתיתן מענה לסוגיה, אף כי היא מכירה בכך שזמינותה בסין היא רלוונטית מאוד לצורך שלה לחבר אנשים מסביב לעולם. "בנקודה מסוימת, אני חושב שיווצר דיון מסוים סביב מה צריך לקרות כדי להגיע לשם, ובנקודה הזו נצטרך להבין אם אנחנו מעוניינים לעשות זאת".

לא נפתח משחקי רשת

צוקרברג שלל באופן חד משמעי את האפשרות שפייסבוק תיכנס אי פעם לתחום של פיתוח משחקי רשת, באומרו כי משמעות מהלך שכזה תהיה לסגת מההתמקדות של החברה ברשתות חברתיות. "בניית שירות משחקים מעולה היא באמת משימה קשה. בניית שירות מוזיקה מעולה היא באמת משימה קשה. בניית שירות סרטים מעולה היא באמת משימה קשה", אמר.

וזו הסיבה, לדעתו, שההמצאות הטובות ביותר מגיעות מחברות קטנות, יזמיות ועצמאיות, והרבה פחות ממחלקות הפועלות כחלק חברות גדולות. צוקרברג אמר לרוז שהוא הוחמא מאוד מהשבחים שקיבל מסטיב ג'ובס בביוגרפיה אודות מייסד אפל המנוח שפורסמה באחרונה. בספר, שנכתב על-ידי וולטר אייזקסון, מצוטט ג'ובס באומרו כי העריץ את צוקרברג ורחש לו כבוד על כך שלא מכר את פייסבוק ובחר במקום זאת לפתח את החברה ולאפשר לה לצמוח. לדבריו, "קיבלתי את זה כמחמאה אדירה". בשיחותיו עם ג'ובס, ביקש צוקרברג עצות בנושאים כמו איך להרכיב צוות מצוין ואיך לשמור על החברה ממוקדת, אמר.

לטענת צוקרברג, בכל הקשור לפרסום מקוון המבוסס על התנהגות גולשים, מעניקה פייסבוק למשתמשיה יותר שקיפות ושליטה מאשר רשתות הפרסום של גוגל, מיקרוסופט ויאהו, אשר עוקבות לדבריו אחרי הגולשים באמצעים חשאיים כמו קוקיס "שקטות" (קוקיס שעוקבות אחר מהלכיו של הגולש מבלי ליידע אותו על כך). פייסבוק עצמה מתאימה את המודעות הפרסומיות בה לקהלי משתמשים שונים בהתבסס על מידע שהמשתמשים הזינו במערכת על דעת עצמם, בפרופיל שלהם ובפעולותיהם, הוא אמר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}