כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

העסקנים קבעו, הבד"צ חתם • "לא לעשות אלימות"

לאחר ויכוחים ממושכים, מפרסם בד"ץ 'העדה' גינוי נגד האלימות במאה שערים • "בחרדה שמענו על ריסוק איברים, שהגיעו עד לביזוי בתי כנסיות" • חשיפה: מכתב הגינוי

הגאב"ד, הגרי"ט וייס
הגאב"ד, הגרי"ט וייס



אחרי אין ספור התחבטויות, לחצים ודיונים, חתמו רבני בד"צ 'העדה החרדית' על קריאה למניעת אלימות. הודעת הגינוי התפרסמה היום (ד') בצהריים, והיא כוללת גינוי חריף נגד האלימות המשתוללת בשכונות גאולה ומאה שערים.

בשבוע האחרון דנו חברי הבד"ץ על ניסוח הגינוי. חלק מחברי הבד"ץ טענו, כי אין כל טעם להוציא גינוי שייראה כאילו הוא מכוון כלפי קבוצה מסוימת, בעוד ישנם חוגים רבים המשתמשים באמצעים אלימים בכדי להשיג את מטרותיהם. לעומתם, טענו חברי בד"ץ אחרים, כי ישנה חובה להוקיע אלימות מכל סוג שהוא, למרות שישנם אנשים שיפגעו מהגינוי.

הגינוי, שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' ומתפרסם כאן לראשונה, תוקף בגלוי גילויי האלימות בשבועות האחרונים. בנוסף תוקפים ראשי הבד"ץ את האלימות שפרצה בשטיבלע'ך של מאה שערים.

תחת הכותרת "אזהרת התורה" כותבים ראשי 'הבד"ץ העדה החרדית': "בחרדה שמענו על כמה מקרים של הכאות עד ריסוק איברים והיזקות לרכוש וממון ישראל, שהגיעו עד לביזוי בתי כנסיות.

"אוי לאוזניים שכך שומעות, שיעשו כזאת בישראל ולא ישמע קול מחאה, וכבר הזהרנו כמה וכמה פעמים שלא לעשות שום מעשי אלימות. ואנו קוראים לכל צד שהוא סורו מדרכים שהוא חילול ה' נורא מאד ואין מקיפין בחילול ה'".

בהמשך המכתב כותבים ראשי הבד"ץ, כי אלו המשתתפים במעשי אלימות מסוג זה: "לא ינקה בזה ובבא. ומכאן תצא הקריאה לאחינו בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם בארץ ובחו"ל ככל יכולתם לבער דרכי אלימות רק לפנות לבתי דין של ישראל או לזבל"א כד"ת".

על הגינוי חתומים, גאב"ד 'העדה', הגרי"ט וייס, ראב"ד 'העדה', הגר"מ שטרנבוך ודייני הבד"ץ.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שהיטו את הכף בדיוני העדה החרדית לטובת פרסום קריאת הבד"צ, היו נציגי חסידות 'תולדות אברהם יצחק', כאשר חמשת חברי הנהלת 'העדה החרדית' של הקהילה - הרבנים דוד משה דייטש, חיים ראטה, חיים אלעזר סמט, יעקב צבי סמט ויונה פערל - הכריעו בעד החתמת הבד"צ על הקריאה.

גורמים המעורבים בפרשה מצביעים על העבודה, כי חסידות 'תולדות אהרן', זו המתחרה להם, מסובכת עם אנשי הסיקריקים. כאן מצאו אנשי תולדות 'אברהם יצחק' הזדמנות להעביר לנלחמים נגד מתחריהם, מסר של חיזוק עקיף...

נוסח הקריאה עבר שינויים רבים. במהלך הדיונים הוחלט שלא להזכיר מקרה מיוחד, אלא ברמז.
עם זאת, מי שמתעמק בנוסח עליו הוחלט סופית ("היזקות לרכוש וממון ישראל") מוצא גינוי לפעילות הסיקריקים, שמעשיהם מסיבים נזק רב וסבל בקרב תושבי השכונות - בעיקר רשת 'ספרי אור החיים' שעברו מסכת התקפות ופגיעה במשך שנה וחצי.



,

,






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}