כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מרד ב'קדימה' • "לבני צריכה להתפטר לאלתר"

על רקע השחיתות ב'קדימה' - קוראים ח"כים ללבני להתפטר • "כל דקה שהיא נמצאת בראש המפלגה, היא מביאה אותנו לתהום" • מיוחד ל'בחדרי חרדים' • ראיונות וידאו

יו"ר קדימה. ציפי לבני. צילום: פלאש90
יו"ר קדימה. ציפי לבני. צילום: פלאש90



משהו קרה לסיעת קדימה בשבועות האחרונים. תמיד יכולתי לשמוע ביקורת על יו"ר המפלגה, ציפי לבני, מפי החברים, אבל הם נהגו לעשות זאת בלחישות ותוך אזהרות כי הדברים נאמרים לאוזני בלבד. חלילה לא לפרסום.

במהלך השבועות האחרונים שוררת התחושה, כי קדימה כבר אינה אותה קדימה. מה שהחל בחשיפת אי סדרים כלכליים, הפך עד מהרה למיני-צונאמי המופנה נגד לבני. עד כה היא עמדה בכך בכבוד, אפילו הלכה למשטרה ופתחה תיק לגזבר התנועה. בישיבת הסיעה בשבוע שעבר, שבה והבהירה לחברים כי מי שחולם על בחירות NOW, יצטרך להתאזר בסבלנות עד לרגע בו תחליט היא, היו"ר, כי הגיעה העת המתאימה לכך.

אלא שהחברים ממאנים 'לשתוק לה'. כבר בשבוע שעבר שיגרה ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ מכתב זועם אל לבני. זה לא המכתב הראשון אותו היא כותבת במהלך הכנסת הנוכחית, אבל לא זכור לי מכתבים שזכו לפרסום פומבי, כפי שנתנה למכתב זה.

"זה חודשים ארוכים שמפלגת קדימה, תחת הנהגתך, מתדרדרת אל סף התהום הפוליטית, תוך התעלמותך המוחלטת מביקורת חוזרת ונשנית שלי ושל חבריי לסיעת קדימה, על התנהלותך המפלגתית והציבורית", כתבה לה יוליה.

"במקום לשדר עמדה ממלכתית ועניינית, תוך התייחסות אופוזיציונית ראויה לממשלת ישראל, נקטת בתחבולות רחוב, כגון כניסה למליאת הכנסת עם מסכות על הפנים, וכן ריסוס תרסיסי ריח כאילו המדובר בלא יותר משירותים ציבוריים, פעולות שבלשון המעטה לא תרמו דבר למעמדך בעיני הציבור", כתבה ח"כ שמאלוב ברקוביץ, והוסיפה: "כל ניסיון להציג מיצג שווא של 'עסקים כרגיל', כדוגמת הגיבושון שערכת בביתך, הינו פסול ומיותר. כמעט חצי מחברי סיעת קדימה נעדרו מאותו 'גיבושון', וגם אלו שנכחו בו קראו לא אחת, בריש גלי, לעריכת פריימריז לאלתר.

"כל סירוב לעריכת פריימריז בתוך כשלושה חודשים מהיום, יביא להיעלמותה של מפלגת קדימה מהמפה הפוליטית בישראל", כתבה.

"יש הפקרות בסיעה"

השבוע עלו מלחמות הפנים בסיעה עוד מדרגה.

היה זה לאחר הדלפות שיוחסו, כביכול, לדוברי קדימה, ואשר בהן נאמר כי חברי הסיעה צעקו על ח"כ אבי דיכטר בישיבת הסיעה.

האמת, לדבריו, הייתה שונה. לא צעקות של חברי הסיעה, כי אם דרישה נחרצת שלו לקיים דיון סיעתי על התנהלותה הפיננסית של קדימה. החברים טענו לו שדיון שכזה ידלוף לתקשורת וכי כביסה מלוכלכת לא מכבסים בחוץ.

דיכטר, שחש שדבריו אינם נשמעים, החליט לכנס בלשכתו מסיבת עיתונאים, שם לא ברר במילים כלפי יו"ר הסיעה.

"ציפי לבני לא ממלאת את תפקידה כיושבת ראש קדימה", אמר, והוסיף כי "יתמודד בפריימריס לראשות קדימה". לא, אין לו כל כוונה להיות חבר במפלגה "לא נקייה ולא דמוקרטית", אבל הוא מתכוון "לתקן את המצב במפלגה".

"סתימת הפיות בנושא ההפקרות התקציבית שגובלת בשחיתות לא תעבור בשתיקה. עצוב ועלוב לראות כיצד יו"ר התנועה לא יוזמת התייחסות לדוח מבקר המדינה שהכה גלים נוכח ממצאים על מפלגת קדימה, ובעיקר הכה את הציבור. אין מילה אחרת חוץ מ'פתטי' שנושא זה כלל לא עולה בישיבת הסיעה", אמר אחר-כך ח"כ דיכטר.

"הציבור דורש תשובות". ח"כ אבי דיכטרצילום: "הציבור דורש תשובות". ח"כ אבי דיכטר
"הציבור דורש תשובות". ח"כ אבי דיכטר


"אני דורש תשובות!"

וכך התנהלה ישיבת הסיעה - על פי גרסתו של דיכטר - נדגיש.

דיכטר: "מה המשמעות של בונוס בגובה רבע מיליון שקל (מכספי ציבור) שניתן לרו"ח על דו"ח שמבקר המדינה הגדיר כשערורייתי? מדוע מנכ"ל קדימה משה שחורי מקבל בונוס של מאות אלפי שקלים?"

לבני: "אינני יודעת מי אישר את הבונוסים, ואיך ניתנו שאר כספים המצויינים בדוח מבקר המדינה".

דיכטר: "אני דורש תשובות! הציבור דורש תשובות! אין ספק, זה שבוע קשה לחברי סיעה שיושבים בישיבה ולא מקבלים מענה או התייחסות כלשהיא לדו"ח מבקר המדינה. התנהלות הישיבה מסמלת יום עלוב בעיקר לעומדת בראש המפלגה".

דיכטר מקווה שבימים הקרובים אכן יזכה לשמוע תשובות לשאלות אותן שאל, ומבטיח שלא להרפות מהדרישה החד-משמעית אותה דרש כבר מלפני שנה, "לנהל את תקציב קדימה בשקיפות מלאה".

דיכטר גם התייחס לעובדה לפיה - לטענתו - אין שום דיון אידיאולוגי בקדימה. "אתה מבין שיש חולשה. קדימה לא נקטה עמדות ברורות בנושאים חשובים. זו תעודת עניות. אני לא זוכר שום נושא ראוי שעלה לדיון במפלגה. הדוגמא האחרונה הייתה סביב שחרור מחבלים עבור שליט".

הוא כועס גם בנוגע לחוק שלו, הצעת חוק יסוד "ישראל מדינת הלאום של העם היהודי", וטוען כי "עד היום לא נקבעה ישיבה לדון בחוק שלי, למרות שהוא קיים חודשים. וייקח עוד חודשים עד שיעלה לוועדת שרים.

"לבני החלה היום לדבר על החוק בהפתעה, בלי להודיע לי מראש. זו דוגמה לכך שמנגנון קדימה הפך לעבוד רק בשביל היו"ר".

ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ: "ציפי מביאה אותנו לתהום"

אחר-כך, אל מול המיקרופון, אמרה גם ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ דברים דומים. כשאני מספרת לה כי חברתה לסיעה, יו"ר הסיעה, דליה איציק, רואה בתככים הללו חלק מהפוליטיקה, היא מוחה בתוקף:

"לא, אני ממש לא מקבלת את זה. אמנם לדליה איציק יש 'קילומטראז'' הרבה יותר גדול ממני בעניין הזה, אבל אני הגעתי לכאן כדי לשנות ולא כדי לקבל את המשחקים הפוליטיים שפוגעים בסופו של דבר באמינות של המקום הזה, של הכנסת, של פוליטיקאים, של חברי הכנסת, ולכן אני כנראה אתנגד לגישה הזו. אני מניחה שבכל בית ובכל מפלגה יש דברים כאלו, היו דברים כאלו, לא חושבת שאנחנו מיוחדים, אבל אני רוצה להיות במפלגה ששם דברים כאלו לא יהיו. ואולי להיות דוגמה.

"אני חושבת שהיום בישיבת קדימה יו"ר המפלגה, הגב' ציפי לבני, התגלתה במלוא צביעותה. אני חושבת שההתייחסות שלה לדו"ח מבקר הפנים ומבקר המדינה – לבוא ולהגיד שהיא רצה למשטרה והתלוננה – אני שואלת שאלה מאוד פשוטה: איך בכלל הגעת למצב הזה שלא ראית מה קורה שם? אני חייבת לומר שחברי כנסת טובים מאוד בקדימה, ובין היתר גם יו"ר סיעה דליה איציק, אנשים שעושים עבודה יום ולילה, לא פעם שאלו שאלות אבל לא קיבלנו תשובות".


וידאו לצפיה - לנשים בלבד

"אני מדברת מדם ליבי, אני מדברת מהכאב שלי" – היא אומרת, וזה ניכר באמת בקולה. קדימה חשובה לה, אבל היא חייבת לבוא ולומר שהיא מפלגה ש"הולכת לתהום", כי "בראש התנועה הזו עומד בן אדם לא מתאים".

חד וחלק. בלי לטייח.

ציפי, לדבריה, שכחה לחלוטין למה היא נמצאת בפוליטיקה. ו"אם היא מתנהלת לא נכון, למה אני כמי שנמצאת בקדימה צריכה לקבל ביקורת שהמפלגה שלי לא בסדר? המפלגה שלי בסדר גמור!"

• את שומעת את זה מאנשים ברחוב? מהבוחרים?

"האנשים בקדימה הם בסדר גמור, הפעילים בקדימה הם מהטובים שיש, אנשים שאכפת להם באמת ממדינת ישראל. לבוא ולדבר נגד הצעת חוק של אבי דיכטר כי ככה החליטה יושבת הראש, אני לא מקבלת את זה.

"אני חוזרת ואומרת כל יום כל דקה שיושבת ראש המפלגה שלי, יושבת בראש המפלגה שלי, נמצאת בראש המפלגה שלי, היא מביאה אותנו לתהום".

• היית רוצה בחירות NOW?

"אני הייתי רוצה בכלל שהיא תתפטר לאלתר ונשים יו"ר זמני".

אבל כשאני מנסה לחטט ולבדוק את מי הייתה רוצה לראות בראש, היא מבקשת שלא אכנס לשאלות האלו כי מעולם לא גילתה. היא רוצה בחירות, קדימה חשובה, לדעתה, בנוף הפוליטי. המרכז החברתי לא קיים היום וקדימה יכולה להיות במקום זה. היא, אישית, הייתה חודשיים במאהלים, אבל אף אחד לא שמע על זה.

אבל אין מה לעשות, השקפת העולם של שלי יחימוביץ ומפלגת העבודה יותר תואמת להשקפת הציבור ה'חברתי', אני מנסה לומר לה. אבל היא מזכירה לשלי יחימוביץ' מי למשל הביא לעולם את עובדי הקבלן, אותם ועדי עובדים.

"כמה זמן אפשר עם הצביעות הזו? עם השקר הזה? את חושבת שהציבור לא יגלה מי זו שלי יחימוביץ? הציבור גילה מי זו ציפי, הוא גם יגלה מי זו שלי. בסוף אנחנו ננצח כי אין לנו ארץ אחרת ואין לנו פריווילגיה לשחק במשחקים הללו"...

• אם צפי תעמוד בראש המפלגה שלך, את רואה את עצמך פורשת למפלגה אחרת? אולי לליכוד? אולי לישראל ביתנו?...

"אני לא מאמינה שהציבור יעשה את השטות הזו".

• ואם מישהו אחר בראש, כל אחד מקובל עליך?...

"לא אמרתי את זה...אני מניחה שיהיו פריימריז פתוחים, יש אנשים נפלאים, יש את דליה, יש את בראון, יש את דיכטר, יש את שטרית, יש הרבה מאד אנשים טובים שיכולים להגיש מועמדות, היא לא מתאימה. היא צריכה לדעת שלמען מדינת ישראל היא צריכה ללכת הביתה. נקודה", היא אומרת, ומדגישה אות אחר אות את המילה "נקודה"...

את אמיצה – אני מביעה בפניה את הערכתי לדברים הגלויים אותם העזה לומר.

"אין לי מה להסתיר" – היא מבהירה.

"שתרווי נחת מהמפלגה שלה" – אני מאחלת לה, והיא מודה שהיא באמת זקוקה לזה ושזוהי הברכה הכי מתאימה עבורה בעת הזו. קדימה היא מפלגה מעולה, "רק צריכה מישהו אחר בקודקוד".

ח"כ דליה איציק: "בעבודה יותר גרוע"

דווקא יו"ר הסיעה, דליה איציק, לא רואה באירועים האחרונים אסון גדול.

מה באמת קורה אצלכם בקדימה? - אני מנסה לדלות ממנה, עד כמה שהיא יכולה לדבר 'חופשי'. בניגוד ליוליה, לדליה, כיו"ר סיעה יש יותר מה להפסיד והיא לא תמיד יכולה לומר את אשר על ליבה.

"אבי דיכטר ביקש דיון בעקבות דו"ח מבקר המדינה. זה לגיטימי, וזה בסדר, ואכן יו"ר המפלגה הבטיחה שתקיים דיון בשבוע הבא או בשבועיים הבאים. זה לא היה על סדר היום ואבי דיכטר התעקש על כך".

אני מנסה להבין מאיפה זה בא לו, והיא מנסה לחשוב בקול: "אני יודעת? אולי הוא סוחב איתו...לא צריך להתרגש מזה".

• כאילו, זה הפוליטיקה את אומרת? אין משבר אמיתי אצלכם?

"לא", היא אומרת באופן נחרץ, ואז מסבירה שיש "תחושה של פריימריז ברקע ואנשים מחממים מנועים. זה בסדר, ובלבד שאנחנו נשמור על סגנון מכובד. אני אומרת לך שאפשר לקיים פריימריז עם סגנון מכובד. זה מה שאני רוצה שיקרה ויש לי גם תפקיד לא פשוט בתוך כל זה".

• את בעצם אמורה להיות ה'גננת' של כל זה.

"את אמרת..."

• את אמורה להיות יו"ר ממלכתית, איך עושים את זה?

היא מסבירה לי שהיא כבר מנוסה, שהיא בבית הזה הרבה מאןד שנים. היא שבה ומזכירה לי את התקופה של שמעון פרס ויצחק רבין, השניים שהתקוטטו, מי לא זוכר, לא פחות מציפי ואבי. "אוהה", היא מסכימה..."זו פשוט אהבה לעומת מה שהיה שם...אבל את יודעת, במפלגות יש יצרים ויש שנאות, בעיקר בפריימריז".

• לא כדאי לציפי לגמור עם זה, בזבנג וזהו, שזה יהיה מאחוריה?

"לא, אני חושבת שיש טעם במה שהיא אומרת וצריך למצוא את האיזון בין הדברים. את יודעת שאני קראתי לפריימריז, גם אנשים שתומכים בה קוראים לפריימריז, זה לא רק נגדה. יש נטייה לחשוב שמי שקורא לפריימריז הוא נגדה, הוא מערער על המועמדות שלה. יש לזה היגיון: אנחנו רוצים לסיים עם הדבר הזה מהטעם שאת רואה, וזה יקרה בחודשים הקרובים".


וידאו לצפיה - לנשים בלבד

• זה קרה במפלגת העבודה, ולמען האמת לא ראיתי שהמריבות שם פסקו.

"מה שקורה אצלנו זה כלום לעומת מה שקרה במפלגת העבודה ולעומת מה שיקרה במפלגת העבודה. אני אפילו מעיזה לומר לך לעומת מה שהיה בליכוד. צריך לזכור שהליכוד התפצל על רקע של מריבות מהסוג הזה ולא רק על רקע של מריבות אידיאולוגיות".

• גם היום אני לא רואה שם אחדות מלאה, את שומעת את הקולות על מגרון...

"כן, לכל פוליטקאי יש יצרים..."

לסיום אני מנסה גם שאלה אישית, שלא קשורה למתרחש בקדימה: האם פניה מועדות לנשיאות המדינה?

היא נאנחת, מתלבטת, ואז אומרת ש"מוקדם מדי". בסך הכול "יש לנו נשיא, והוא עושה עבודה טובה, זה נראה כאילו אנחנו מאיצים"

לא, אני מבהירה לה, אני לא מדברת על החלפת הנשיא הקיים, חלילה, אני מדברת על שאיפה עתידית.

אבל היא, כפוליטיקאית מנוסה, יוצאת מזה. יש מישהו שיכול לנבא מה יקרה? זה עוד שלוש שנים ועוד חזון למועד.

אז עוד נדבר על זה. בעתיד. אנחנו מסכמות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}