כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

איטליה: ברלוסקוני הסכים להתפטר מתפקידו

לשכת הנשיאות פירסמה הודעה רשמית בה נמסר כי ברלוסקוני יתפטר ברגע שתאושר תוכנית הצנע, הצפויה לעבור בפרלמנט עד סוף החודש • מוקדם יותר איבד ברלוסקוני את הרוב בפרלמנט בהצבעה על תקציב הממשלה

  • י"ב חשון התשע"ב
ברלוסקוני בביקורו בישראל. צילום: לע"מ
ברלוסקוני בביקורו בישראל. צילום: לע"מ

סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה, הסכים להתפטר הערב מתפקידו, לאחר לחצים פוליטיים גוברים בעקבות ההצבעה היום בה איבד את הרוב בפרלמנט. נשיא איטליה, ג'ורג'יו נפוליטאנו, מסר כי ברלוסקוני הסכים להגיש את התפטרותו מיד לאחר שתאושר בפרלמנט תוכנית הצנע החדשה, הצפויה לעמוד להצבעה עד סוף החודש.

בפגישתם הערב ב"קווירינלה" - ארמון הנשיאות ברומא, אמר ברלוסקוני לנשיא איטליה כי יתפטר מיד לאחר שהפרלמנט יעביר את תוכנית הצנע המתוכננת ומספר רפורמות מבניות.

לשכת הנשיאות פירסמה הודעה רשמית על הפגישה, ובה נמסר: "ראש הממשלה מסר כי הוא מודע להשלכות של ההצבעה היום בפרלמנט, אך בה בעת הביע דאגה עמוקה בנוגע לצורך הדחוף לענות על ציפיות השותפים האירופיים שלנו באישור תוכנית הצנע", נמסר מהקווירינלה.

עוד נכתב בהודעת הנשיא כי "ברגע שישלים את ההתחייבות הזאת, יגיש ראש הממשלה את התפטרותו לנשיא, אשר יעניק תשומת לב מירבית לכל מפלגה וכל אחד מהגושים הפוליטיים, על בסיס תוצאות הבחירות ב-2008, לקראת מלאכת הרכבת הממשלה החדשה".

מוקדם יותר היום איבד ברלוסקוני את אמון הפרלמנט, לאחר שזכה ב-308 קולות מתוך 630 מושבים בהצבעה על תקציב המדינה. מדובר במספר נמוך מ-316 קולות להם הוא זקוק על מנת לקבל רוב מוחלט בפרלמנט, מה שהגביר את הקריאות להתפטרותו. "לממשלה אין רוב", אמר פייר לואיג'י ברסאני, מנהיג המפלגה הדמוקרטית, המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה, שקרא להתפטרותו: "כולנו יודעים שאיטליה נוטלת סיכון ממשי, לכך שלא תהיה לה גישה לשווקים הפיננסיים בימים הקרובים".

התוצאות עשויות להוביל את נשיא איטליה, ג'ורג'יו נפוליטאנו, לקרוא שוב לברלוסקוני לעמוד בפני הצבעת אי אמון בפרלמנט. ברלוסקוני סירב להתפטר לאחר ש-3 מחברי מפלגתו ערקו לשורות האופוזיציה ו-6 אחרים קראו לו להתפטר.

הדיון שנערך בפרלמנט ברומא נסוב על דו"ח תקציב המדינה לשנת 2010, אשר משקף את תפקודה של הממשלה בשנה החולפת, ובסיומו נערכה הצבעת אמון בממשלתו של ברלוסקוני. לפי הדיווחים טרם ההצבעה, כמה מחברי הקואליציה היו צפויים להצביע נגד המממשלה.

"בדקנו בשעות האחרונות, והמספרים ודאיים - עדיין יש לנו רוב בפרלמנט", אמר ברלוסקוני לחברי המפלגה ביום ראשון. האופוזיציה טענה כי היא צפויה לזכות ברוב, וכי היא מכינה בנוסף גם הצבעת אי אמון רשמית בממשלה שתפיל את ברלוסקוני.

כלכלת איטליה היא השלישית בגודלה בגוש היורו. המחלוקות הפוליטיות שלה והחוב העצום שצברה נתפסות כיום כאיום בתנאים הכלכליים בגוש היורו.אומברטו בוסי, מנהיג מפלגת הליגה הצפונית באיטליה ושותפו לקואליציה של ראש הממשלה סילביו ברלוסקוני, קרא לראש הממשלה להתפטר, כך דיווחה העיתונות האיטלקית.

ברלוסקוני, ששרד עשרות הצבעות אמון במהלך כהונתו, התעקש גם בימים האחרונים כי לא יתפטר. טרם ההצבעה בפרלמנט קפצה בורסת מילאנו ב-2.5% על רקע התקוות להדחת ברלוסקוני, אך עם תוצאות ההצבעה התמתנו העליות בחדות, וכרגע הן נעות מתחת ל-1.5%. תשואות אג"ח איטליה ל-10 שנים עלו ב-0.03% לרמה של 6.658%.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}