כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

לקראת פיצוץ • סבא"א: איראן מפתחת נשק גרעיני

אם היה למישהו ספקות: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דוח המעורר גלים בקהיליה הבינלאומית • טהרן בדרך לפצצה גרעינית • מתקן חדש נבנה בפורדו

נשיא איראן מחמוד אחמדיניג'ד
נשיא איראן מחמוד אחמדיניג'ד צילום: ארכיון בחדרי חרדים

הגזרה הבינלאומית מתחממת: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה אמש (ג') דוח מדאיג אודות תוכנית הגרעין האיראנית. מהדוח עולה כי האיראנים שוקדים על פיתוח כלי נשק גרעיניים. "המידע מלמד שאיראן קיימה פעולות הכרחיות לפיתוח ראש נפץ גרעיני", נכתב.

לפי הדוח איראן ביצעה פעולות שקשורות לפיתוח של פצצה גרעינית. בין היתר רכשה ציוד וחומרים בעלי שימוש כפול על ידי ארגונים ואישים הקשורים לממסד הביטחוני; פתחה נתיבים בלתי מוכרזים לייצור חומרים גרעיניים; רכשה מידע הקשור לפיתוח של נשק גרעיני ואף ביצעה ניסויים של הרכיבים השונים.

עוד טוען הדוח שהאיראנים החלו להעביר חומרים גרעיניים לבונקר בפורדו, באזור קום, ובו נבנה, לפי ההערכות, מתקן העשרת אורניום תת קרקעי, תחת השגחתם הישירה של משמרות המהפכה.

לפי הסוכנות, איראן הכריזה על קיומם של 15 מתקני גרעין ועוד תשעה אתרים שבהם יש שימוש בחומר גרעיני, אולם בחלק מהם נמשכת הפעילות בניגוד להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם, בעיקר במתקנים בנתנז ובפורדו.

הדוח בן 13 העמודים, מפרט גם את התיאורים הטכניים של המחקר שערכה הסוכנות. "בעוד שחלק מהפעילויות הן בעלות יישומים אזרחיים וצבאיים, אחרות מיועדות אך ורק לכלי נשק גרעיניים", נכתב בדוח.

"המידע מלמד כי עוד לפני סוף שנת 2003, הפעילויות האלה כבר בוצעו במסגרת תוכנית מסודרת. יש גם אינדיקציות שחלק מהפעילויות הקשורות לפיתוח של מתקן גרעיני המשיכו גם אחרי 2003, וחלקן אולי ממשיכות עד היום", אומר הדוח.

"לסוכנות יש דאגות משמעותיות בנוגע להיבטים הצבאיים של תוכנית הגרעין של איראן", נכתב. "המידע מצביע על כך שאיראן ביצעה פעילויות הקשורות לפיתוח של מתקן גרעיני. בהתחשב בדאגות אלה, איראן נדרשת לשתף פעולה עם הסוכנות ללא עיכוב ולספק את ההבהרות".

בסבא"א הדגישו כי הם עדיין מחכים למידע מאיראן לגבי הכוונה לבנות עשרה מתקני העשרה נוספים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}