כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הכנסת החליטה: לא נציל את ערוץ 10

עימות חריף בין הימין לשמאל בוועדת הכלכלה, על גורלו של ערוץ 10 • ברוב קולות הוחלט: ערוץ 10 ישלם את חובותיו או ייסגר • רדיפה פוליטית או החלטה עניינית?

הכנסת החליטה: לא נציל את ערוץ 10



גורלו של ערוץ 10 נידון היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן.

בסיום הדיון הוחלט לדחות את בקשת ח"כ נינו אבסדזה (קדימה) לדחות את מועד תשלום חובותיו של ערוץ 10 והזכייניות האחרות.

8 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה (ישראל אייכלר מיהדות התורה, יצחק וקנין ודוד אזולאי מש"ס, רוברט אילטוב ואלכס מילר מישראל ביתנו וזאב אלקין, אופיר אקוניס והיו"ר שאמה-הכהן – שלושתם מהליכוד). 5 חברי כנסת תמכו בהצעה (עמיר פרץ מהעבודה, נחמן שי, יוליה שמאלוב ברקוביץ', נינו אבסדזה ויואל חסון – ארבעתם מקדימה).

הדיון התקיים, במסגרת הכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק להפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות.

היו"ר שאמה-הכהן פתח את הדיון בהתייחסות לפרסומים בימים האחרונים על לחצים שהופעלו על ערוץ 10.

כזכור, נפוצו שמועות לפיהן הופעלו לחצים על הערוץ לפטר את העיתונאי רביב דרוקר מעבודתו בערוץ, בתמורה לתמיכה 'כלכלית'. השמועות, כמובן, לא קיבלו כל אישור רשמי מכל גורם שהוא.

"חלק מהדיון סביב הסוגיות שעומדות היום להכרעה גלש למקומות פסולים, חורגים מהטעם הטוב ונגועים בדמגוגיה זולה.

"צריך לזכור שהצעת החוק עוסקת בהרחבת מערך עידן פלוס, וועדת הכלכלה הסכימה לפנים משורת הדין לדון ולהכריע בבקשות שקשורות לערוץ 10 ולקשת ורשת, שאינן מעניינו של החוק. באנו להקשיב ונקבל הכרעות בצורה דמוקרטית", אמר שאמה-הכהן, כשהוא מבקש להבהיר כי "ועדת הכלכלה לא נדרשת להצביע על סגירת ערוץ 10 ולא על שלילת זיכיונו: "יש האומרים שאי היענות לבקשה תוביל לכך שהערוץ יפסיק לשדר, אבל צריך לזכור מי עומד מאחורי הערוץ, בעליו הם אנשים אמידים שבאפשרותם להזרים את הכסף. בנוסף לכך, יש חודשיים עד למועד פירעון התשלום ואפשר למצוא פתרונות יצירתיים אחרים. לא צריך לייחס להחלטה שתתקבל משמעויות פטאליות כדי להסית את העניין מהדיון המהותי".

עוד הבהיר היו"ר כי אין כל כוונה לדרוש את פיטוריהם של עיתונאים שעושים את עבודתם נאמנה. "צריך לדחות על הסף את האמירות שהימין רודף את הערוץ", אמר, והוסיף: "אמרתי באופן ברור כבר אתמול שאם מעמדו של העיתונאי רביב דרוקר ייפגע, לא אעלה לדיון את ההצעה לדחות את תשלום חובות הערוץ".

"יש רדיפה פוליטית"

ח"כ יצחק וקנין, החבר בוועדה כבר 16 שנים, הזכיר את הפעמים הרבות בהם הוועדה וחברי הכנסת עזרו לערוץ 10 להמשיך להתקיים, ואף קיימו לשם כך ישיבות שנמשכו אל תוך הלילה.

ח"כ נינו אבסדזה, שהגישה את ההצעה, הסבירה כי הדחייה היא טכנית והמדינה לא תפסיד ממנה. היא טענה כי הקואליציה התגייסה להפיל את הצעתה. "יוצא מכאן מסר לציבור שאכן יש רדיפה פוליטית. אני רואה בזה מלחמה על חופש הביטוי, כי אומרים לתקשורת שאם היא לא תתנהג כפי שהממשלה רוצה גורלה יהיה כמו זה של ערוץ 10 או ישראל היום ואני לא יודעת מה יותר גרוע – זו תקשורת של קומיסרים".

נציג האוצר, עופר מרגלית, הקריא את הודעת המשרד מהכתב ואמר כי "לאור העובדה שקיימת וודאות שיש מעבר לשיטת רישיונות, האוצר מתנגד לבקשה".

לאחר מכן, ח"כ עמיר פרץ פנה ליו"ר שאמה-הכהן ושאל אותו אם הוא בדק את הטענות בדבר התערבות של לשכת ראש הממשלה בנושא ערוץ 10. היו"ר שאמה-הכהן השיב: "בדקתי וייתכן שתוגש אפילו תביעת לשון הרע בעניין הזה". ח"כ פרץ הוסיף כי צריך לתת לערוץ פרק זמן נוסף להתמודד עם החובות שלו לנוכח המצב הכלכלי.

ח"כ נחמן שי הצטרף לדברים ואמר: "מסתבר שזה קשה לשרוד כלכלית בישראל. כתוצאה מהגל הציבורי הצטמצמה עוגת הפרסום אולי אפילו כעונש על מה שעשתה התקשורת בתקופת המחאה החברתית, אבל אסור לאפשר לערוץ 10 להיסגר. יצא חוזה על ערוץ 10 ולזה אף אחד לא יכול להסכים".

ח"כ יואל חסון הוסיף: "הישיבה היום היא לקח לגופי השידור – כדאי לכם לעמוד בהתחייבויות אחרת תהיו בני ערובה של צד זה או אחר וזו הפגיעה האמיתית". הוא אף הוסיף, כי פנה למבקר המדינה בדרישה שיבדוק את התהיות בהתנהלות מול הערוץ.

ח"כ דב חנין אמר כי הוא האחרון שאפשר לומר עליו שהוא דואג לבעלי ערוץ 10, אבל דאגתו היא לאינטרס הציבורי. "הריכוזיות בתקשורת מדאיגה, יש מעט מידי ערוצים ועיתונים, וזו סכנה לפלורליזם התקשורתי", אמר.

"שהבעלים יזרימו כסף"

ח"כ ניצן הורוביץ התייחס גם ההוא לנושא ואמר וציין כי עבד בעבר בערוץ. "ראיתי כמה חשובה התחרות מול ערוץ 2, זה ערוץ שעובדים בו מאות אנשים באופן ישיר ואלפים באופן עקיף, ואין לנו פריבילגיה לסגור אותו. הוא סובל מלחץ בלתי נסבל מלשכת ראש הממשלה והשיא היה ההתנצלות שהובילה להתפטרות מנכ"ל מחלקת החדשות", אמר. לדבריו, זה חלק מהמסע של הקואליציה נגד כל מוקד של חשיבה חופשית, באקדמיה, בבית המשפט ובחברה האזרחית.

כך גם ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי חייבים להיעתר לבקשה והוסיפה כי "הדמוקרטיה מחייבת עוד ערוץ אך אסור שיהיו יותר מידי ערוצים, כי אם הם לא ירוויחו אז רון לאודר יעשה להם טובה אם הוא יחזיק אותם".

עוד הוסיפה: "אמרו לי שהם יודעים רק לתת סטירות ולא לטיפות, אבל הם נותנים סטירות לכולם".

ח"כ אריה אלדד אמר מנגד, כי הוא לא מסוגל להבין בעלי הון שלא מכניסים את היד לכיס ומממנים את ההפסדים. ח"כ רוברט אילטוב הוסיף והדגיש שלא מדובר ברדיפה פוליטית, כי ברגע שהבעלים יזרים את הכסף תיגמר הרדיפה.

לסיום טען ח"כ וקנין כי "אין עוד מפעל אחד במדינה שקיבל סיוע כל כך הרבה ארכות כמו ערוץ 10".

מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשוובסקי, שהופיע לדיון, סירב להתייחס לפרסומים בנוגע ללחצים על הערוץ, והבהיר: "לא אמרתי שלא היה דבר כזה, אלא שאני לא רוצה להיכנס לזה".

הוא הסביר כי בקשת הדחייה היא במקביל לדחייה בקבלת הרישיון, והוסיף כי הערוץ עמד בכל מחויבויות התוכן שלו. "לא מדובר במחיקת חובות אלא בדחיית תשלומים נושאים ריבית והצמדה, ויש בשוק האפור אנשים שיכולים ללמוד מהאוצר משהו על ריבית והצמדה", אמר. הוא אף סיים את דבריו בפנייה נרגשת לליבם של חברי הכנסת: "אני פונה ללב שלכם לפעול לדחיית מועד התשלום", אמר. כאמור, ללא הועיל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}