כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

'קול ברמה' הגיע לכנסת • יאולץ לראיין נשים?

הוועדה לקידום מעמד האשה, בראשות ח"כ ציפי חוטובלי - אשה דתית - דנה במדיניות 'קול ברמה' שלא להעלות נשים לשידור • "עם דתיים כאלה", אמר אייכלר, "מי צריך חילונים?"

אבי מימרן ברדיו קול ברמה. צילום: ארכיון
אבי מימרן ברדיו קול ברמה. צילום: ארכיון



לפני כשלושה חודשים נחתה על שולחנו של ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר סיעת ש"ס התלונה: "הערוץ 'שלכם' מפלה נשים, ואינו מסכים להעלותן לשידור", נטען בפנייה.

מיכאלי מיהר לחייג אל אבי מימרן, עורך התוכניות ברדיו, בשאלה: "האמנם? האם אינכם עומדים בקריטריונים של החוק?". אבי ענה שהם עומדים גם עומדים, ובזה תם הסיפור.

אלא שהוא לא תם.

אתמול (ב') יזמה הוועדה לקידום מעמד האשה, בראשות ח"כ ציפי חוטובלי מהליכוד, דיון שעניינו אפלית נשים ברדיו. חוטובלי, כך סיפרה במהלך הדיון, קיבלה טלפון מאחד מקודקודי ש"ס קודם לדיון. האיש ביקש לנהוג עם הרדיו ברכות.

אלא שאולי דווקא משום כך, ואולי סתם כך, החליטה חוטובלי שלא לנהוג ברכות. לדעתה, ולדעת ח"כ אורי אורבך מהבית היהודי, מדובר בשערוריה שגובלת בפשע. נשים זכאיות לעלות לשידור בדיוק כמו שעולים גברים.

ישבתי בדיון והתקשיתי שלא לחוש כי ברקע מרחפים חילוקי דעות קשים בין הרשות השנייה, בעלת הבית הרשמי של הרדיו, לבין מנהליו החרדים של הרדיו.

חשוב להדגיש כי זה לא נאמר בשום צורה ודרך, ומדובר בתחושה בלבד. בזה אחר זה ניסו נציגי הרשות השנייה להגן על 'קול ברמה', אך לעיתים נדמה היה כי הם עצמם אינם מאמינים במה שהם אומרים. ושוב: תחושה בלבד.

זה לא פסק הלכה

"הגיעה אלינו פנייה, התחלנו לטפל, ערכנו שני דיונים עם נציגי הרדיו, חלקם התנהלו תוך חילופי צעקות רמות, אנחנו לא במקום בו אנו רוצים להיות, אבל אנחנו בתחילתו של תהליך" – הייתה האמירה הרשמית של נציגת הרשות השנייה.

קשה היה שלא לפרש את דבריה כ'אנחנו לא ממש מרוצים, הם התכופפו לנו חלקית בלבד, זה מה שהצלחנו להשיג עד עכשיו ואנחנו אומרים גם על זה תודה, תנו לנו את הזמן אולי נצליח להשיג יותר".

"אנחנו מאמינים בהידברות...היו מחלוקות...ועימותים...אבל הסכימו לרוח הדברים".

"עם חילוניים כאלו לא צריכים דתיים" – העיר לה ח"כ אורבך.

"עם דתיים כאלו לא צריך חילונים", השיב לו ח"כ ישראל איכלר מיהדות התורה בניגון ישיבתי של גמרא.

נציגת הרדיו ניסתה שוב ושוב להסביר כי אם יעלו נשים לשידור, יש מצב שהרייטינג ירד, שאנשים 'יברחו'.

"אני מסתכלת עלייך, אישה צעירה, ונחרדת. את מתארת שיעלו נשים ואנשים יברחו. לאן? לרדיו קול חי ויגלו שגם שם יש נשים? לרשת ב' או לגלי צה"ל שגם שם יש נשים? יצאו לרחוב ויגלו שגם שם יש נשים ויחזרו הביתה ושם יש את אמא שלהם, גם אשה", חידדה ח"כ חוטובלי בלשונה כפי שהיא יודעת לעשות. עיתונאית בעברה, בל נשכח. גם היא, גם אורבך. ואולי זה מה שמקרב אותם לנושא. אולי לא רק זה...

לגופם של דברים הודו ח"כ איכלר ומימרן כי לא מדובר בהלכה. איכלר אף סיפר כי בעת ששידר תוכנית ברדיו המתחרה 'קול חי' נהג להעלות נשים לשידור. גם מימרן הודה בשיחה בינינו לאחר הדיון, כי מעולם לא קיבלו פסק בנושא מהגר"ע יוסף (להיפך, כמפורסם, הגר"ע פסק שמותר) אלא שמדובר בייחוד שלהם על פני המתחרים ובשיקולים הנובעים גם משיקולי רייטינג. "יש אברכים שלא יאזינו לנו אם נעלה נשים לשידורים", הסביר לי.

ויש, כמובן, כמו בכל נושא דתי, גם את הפחד מפני התערבות כלשהי בתכנים. היום יגידו לך להעלות נשים לשידור, מחר יגידו לך משהו נוסף.

הרב חיים אמסלם ואבי מימרן בדיון. צילום: שרי רוטצילום: הרב חיים אמסלם ואבי מימרן בדיון. צילום: שרי רוט
הרב חיים אמסלם ואבי מימרן בדיון. צילום: שרי רוט


גם אמסלם מתלונן

בשולי הדיון נרשמו הערותיו של ח"כ חיים אמסלם, שמחה על כך שגם אותו לא רוצים להעלות לשידור ב'קול ברמה'.

"אני מושמץ, רוצה להגיב, אני יכול?" תהה, וטען שלא. מימרן כמובן הכחיש את הדברים וטען כי אינם נכונים.

"קול ברמה ניהל נגדי מסע הסתה", אמר אמסלם.

"הרב עובדיה הוא שהסית נגדך", השיב לו מימרן.

"שמעתי מבין הקולות כאילו קול ברמה אומרים 'תכריחו אותנו'", ניסה אמסלם לאבחן את רצונם האמיתי של קברניטי הרדיו.

האמנם כך? קשה לדעת. מה שברור הוא שבתקופה הקרובה יצטרכו מנהלי הרדיו להביא הוכחות למנהלי הרשות השנייה ולשכנע אותם כי התקדמו בנושא.

בעוד שלושה חודשים תיערך בחינה מחודשת בידי אנשי הרשות, וברור שבקול ברמה היו מעדיפים שלא להגיע אל הפינה הזו.

האם נשמע במהלך התקופה הקרובה יותר ויותר נשים ברדיו, או שמא יישאר הדבר במסגרת של 'רק' בשעות הבוקר, ו'רק' למי שדרשה זאת בתוקף? – ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}