כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הקבלנים נתקעו עם מלאי: ירידה של 17% ברכישת יח"ד חדשות

נתוני הלמ"ס ליוני-ספטמבר: מספר הדירות החדשות המוצעות למכירה גדל ב-23% ביחס לשנה שעברה

  • י"א חשון התשע"ב
הקבלנים נתקעו עם מלאי: ירידה של 17% ברכישת יח"ד חדשות

הקיפאון המאפיין את שוק הדיור בחודשים האחרונים מוצא את ביטויו בנתונים שמפרסם היום הלמ"ס. על פי הנתונים, בארבעת החודשים יוני-ספטמבר חלה ירידה של 17% בביקוש לדירות חדשות. זאת, בהשוואה לארבעת החודשים שקדמו להם. ביחס לתקופה המקבילה אשתקד חלה ירידה בשיעור דומה של 16%.

הירידה בביקוש לדירות, כך נראה, לא מלחיצה את הקבלנים והם לא ממהרים להוריד מחירים. כתוצאה מכך, מלאי הדירות החדשות בידי הקבלנים גדל באופן משמעותי. על פי נתוני הלמ"ס, נכון לסוף ספטמבר גדל מספר הדירות החדשות המוצעות למכירה בשוק ב-23%. אם בסוף ספטמבר 2010 עמד מלאי הדירות על מעט יותר מ-15 אלף דירות, הרי שנכון לסוף ספטמבר 2011 עומדות 18,470 דירות חדשות המחכות לקונים.

הגידול במלאי הדירות, כמו גם הירידה בקצב מכירתן, הביא לגידול משמעותי במספר חודשי ההיצע. נתון זה, המייצג את מספר החודשים הנדרש על מנת למכור את כל הדירות שבמלאי, גדל באופן עקבי במהלך כל שנת 2011 וגם בחודשים יולי-ספטמבר. בסוף שנת 2010 היו מספר חודשי ההיצע 7.2, ונכון לסוף ספטמבר עמד מספר זה על 13.4 חודשים.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס, כי הביקוש לדירות חדשות שבכל זאת קיים בשוק ממשיך להתרכז באזור תל אביב. ירושלים, שנהנתה בעבר מביקוש גבוה, נהנית כעת מביקוש נמוך יותר. בינואר-ספטמבר 2011 נרשמה הכמות המבוקשת הגדולה ביותר של דירות חדשות בתל אביב (1,570 דירות חדשות). כ-35% מן הדירות המבוקשות היו במחוז המרכז וכ-7% בלבד במחוז ירושלים.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מסר היום ל-TheMarker כי התחלות הבנייה הגיעו לשיא של עשור והקבלנים נותנים הצעות מחיר נמוכות יותר במכרזי המקרקעין. שינוי המגמה בשוק הדיור כבר ברור. ישנה ירידה בביקושים כתוצאה ישירה של הגדלת היצע הקרקעות והדירות למגורים. הרוכשים והיזמים הפנימו כי היצע הדירות והקרקעות למגורים גדול יותר ולכן המחירים הופכים להגיוניים, השיווקים הם שיביאו לשוק נדל"ן שפוי יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}