כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

נתונים ראשוניים: 50% מהניגשים לבחינה של לשכת עורכי הדין נכשלו

הציון הממוצע לבחינה הוא 64 כאשר 65 הוא ציון עובר • בוגר אוניברסיטה הגדיר את הבחינה: "סיוט, למדתי המון, הבחינה היתה חריגה בקושי שלה"

  • ט' חשון התשע"ב
נתונים ראשוניים: 50% מהניגשים לבחינה של לשכת עורכי הדין נכשלו



נתונים ראשונים של חברת ההכנה לבחינות לשכת עורכי הדין מצביעים על כך ששיעור העוברים את הבחינה שנערכה ביום חמישי האחרון עומד על כ-50%. לבחינה ניגשו כ-2,060 נבחנים שסיימו שנת התמחות בעריכת דין.

מנתונים ראשונים שהגיעו לידי TheMarker, עולה כי הציון הממוצע של הבחינה הוא 64. כדי לעבור את מבחני הלשכה יש לקבל ציון של 65 ומעלה או להשיב על ארבעה מבין חמשת הפרקים של המבחן בציון של 20 נקודות ומעלה מבין 25 נקודות לכל פרק.

המשמעות של התוצאות הראשוניות הללו הוא שלראשונה מאז נערכים מבחני לשכת עורכי הדין במתכונתם הנוכחית, אחוז העוברים את המבחן עלול להיות נמוך מ-50%. במועד המבחן של נובמבר אשתקד עמד אחוז המעבר על 70% מהנבחנים. מועד החורף של בחינות הלשכה נחשבים קשים יותר יחסית למועד האביב שבו עומדים בדרך כלל אחוזי המעבר על 80%-85%.

מיד לאחר שמסתיימת בחינת הלשכה משיבים עליה המומחים של חברת מחשבות וחברת ההשמה של לשכת עורכי הדין "המתמחה". החברות השונות מפרסמות את התשובות המוצעות על ידם באינטרנט והנבחנים יכולים להשוות את תשובותיהם עם תשובות המומחים ולהעריך את הציון שקיבלו. חברות ההכנה לבחינות הלשכה מרכזות בידיהן נתונים לגבי הציונים של הנבחנים שביצעו את הבדיקה דרכן.

מספר נבחנים עמם שוחחנו לאחר הבחינה אמרו כי נציגים של מחשבות העריכו כי אחוז הנכשלים לפי הבדיקות הראשוניות של החברה נמוך באופן משמעותי ביחס לאחוז העוברים מהשנים הקודמות ומוערך בכ-50%.

בוגר אוניברסיטה הגדיר את הבחינה "סיוט. למדתי המון, אני בוגר אוניברסיטה שעשה התמחות במשרד מעולה, למדתי לפי כל לוחות הזמנים של חברת הלימוד, קיבלתי במבחנים קודמים ציונים של 80 ומעלה, אבל הפעם היה קשה בטירוף. הבחינה היתה חריגה בקושי שלה".

נבחן אחר, בוגר המרכז הבינתחומי בהרצליה שכרגע חושש שלא עבר את הבחינה, אמר על הבחינה כי היתה "הזויה ולא חוקתית". לדבריו "יש פה פגיעה של המדינה, באמצעות אחד הגופים שלה, בחופש העיסוק של אלפי אנשים, רגע לפני שהם נכנסים לשוק. לא כך עושים הסדרה. זה לא תקין, לא צודק ולא הוגן".

הנבחנים נערכים להיאבק בלשכה

בפורום משפטי ער וסוער באינטרנט טוענים הנבחנים כי המבחן היה קשה במיוחד. רבים ממשתתפי הפורום סבורים כי מדובר בניסיון של לשכת עורכי הדין לסגור את שערי המקצוע.

הנבחנים נערכים להיאבק בלשכה בשני מישורים: ראשית להציף את הלשכה בהשגות על תשובות רבות של שאלות. במסגרת זו יכולים נבחנים לטעון כי התשובה שהוגדרה על ידי לשכת עורכי הדין כתשובה הנכונה אינה בהכרח התשובה הנכונה היחידה מבין התשובות שהוצעו במבחן האמריקאי. ניתן להגיש השגה על כל שאלה ובלשכת עורכי הדין נערכות בדיקות וניתוחים של השאלות והתשובות ולעיתים מחליטים כי יקבלו יותר מתשובה אחת כנכונה. במידה והשגות רבות יתקבלו ייתכן ונבחנים שכיום מוגדרים כנכשלים יוכלו לעבור את הרף ולהצליח במבחן.

מאבק נוסף שמתגבש בקרב נבחנים נעשה במישור החוקתי וממנו עולה כי בכוונת חלק מהנבחנים לעתור לבית המשפט נגד לשכת עורכי הדין בטענה לפגיעה בזכותם לחופש העיסוק.

חלק מהנבחנים קראו לקיים הפגנת מחאה השבוע, לדרוש מבחן חוזר בקרוב ואחרים מתכננים להיפגש על מנת לגבש את צעדיהם. בפייסבוק נפתחה קבוצה "מבחני לשכת עורכי דין נובמבר 2011" שאליה הצטרפו עד עתה 122 אנשים.

בקבוצה נכתב "בתור עורכי דין/עורכי דין לעתיד למדנו בשיעורים הראשונים במשפט חוקתי על הפרדת רשויות והסיכון באיחודן. ראו איזה פלא או נכון יותר לומר איזה בזיון, הרי לשכת עורכי הדין המכובדת היא הרשות המחוקקת (הרי הם מכתיבים את השינוים), הרשות המבצעת והאבסורד הגדול שהיא גם הרשות השופטת. הדבר לא מידתי ומהצד להרבה מאוד אנשים ניראה כמו גילדה מימי הביניים".

כותב ההודעה בפייסבוק ערך חישוב מהיר של הרווחים הצפויים לגישתו ללשכת עורכי הדין מכישלון הנבחנים. הוא כותב "נבחנים, אני אהיה עדין, 40% נכשלים = 1,000 נבחנים שיחזרו על התענוג הזה, וכמה הלשכה הרוויחה? 760 אלף שקל. גבירותי ורבותיי, זהו כל הסיפור וחוזר חלילה שנה אחר שנה. מבחן הוגן = מעט רווחים. מבחן הזוי, מטעה והייתי אומר לא הגיוני = מקסום רווחים".

הוא ממשיך ומונה את שורת המרוויחים: "ושימו לב לחברות ההכנה, כל נכשל הוא רווח נקי והרי אלו לא חברות לתועלת הציבור - אלו חברות למטרות רווח נקודה". המגיב מציע פיתרון משלו - "אמרתם הפגנות לפני הכנסת? למה ללכת רחוק - בואו נלך ונדפוק בדלת של יו"ר הלשכה הנכבד ושל עוזריו, האיגרות שאנחנו משלמים הם המשכורות שלהם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}