כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

סערה בעקבות ההסתה • "להעמיד לדין את הלוי"

דברי ההסתה של ראש המוסד לשעבר מעוררים סערה במפלגות החרדיות • ש"ס: "הלוי לא למד את לקח רצח רבין" • גפני: "לשקול העמדתו לדין בגין הסתה נגד ציבור בישראל"

אפריים הלוי. צילום: שטורעם.נט
אפריים הלוי. צילום: שטורעם.נט



סערה במערכת הפוליטית, בעקבות דברי ההסתה של ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, נגד החרדים, כשאמר: "ההתחרדות וההקצנה המחמירה מהווה סכנה גדולה יותר מאחמדינג'אד. הקיצוניות החרדית החשיכה את חיינו".

עוד בנושא:
הסתה • "ההתחרדות - סכנה גדולה יותר מאחמדינג'אד"
"חלקים מהשמאל הקיצוני פשוט איבדו את השפיות"
הלוי? אתם הסכנה הקיומית למדינת ישראל • תגובה הולמת

ראשון המגיבים הוא יו"ר סיעת 'יהדות התורה', ח"כ ישראל אייכלר, שפתח ב'עקיצה': "אם ההתחרדות היא סכנה קיומית יותר מהאיום האיראני", אמר, "משמע שאין איום מאיראן. זה כבר משמח".

לגופם של דברים אמר אייכלר: "מדבריו של הלוי עולה שאילולא האיום האיראני והערבי, הוא היה מפציץ שכונות חרדיות 'שמחשיכים את חיינו' כלשונו. אנו דורשים ממנו להבהיר את כוונתו, כדי שנכין מקלטים מפני הפצצות שלו".

אייכלר הוסיף: "החזון איש כבר אמר שאילולא הערבים, המתפקרים היו נלחמים נגדנו", וביקש מראש המוסד לשעבר לקחת אחריות על תוצאות ההסתה שלו: "אם מישהו יפגע בילדי החרדים כדי למנוע 'סכנה קיומית' חלילה, הלוי ודומיו יישאו באחריות לכך".

איכלר אף מבטיח, כי "סיעת יהדות התורה תדרוש את התנצלותו בפומבי בפני היהדות החרדית 'החשוכה'", ומן הסתם עוד תשמעו על כך לאחר ישיבת הסיעה שתיערך ביום שני.

גם ח"כ משה גפני הזדרז להגיב באמרו: "יש לשים קץ לפטפטת ולקשקשת של חלק מראשי השירותים החשאיים לשעבר, וביניהם ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי. האמירה החמורה והמפלגת על החרדים והשוואתם לקיצונים באיראן, מקוממת במיוחד בשבוע שיש טוענים שמילים יכולות להרוג. מן הראוי לשקול העמדתו לדין על ההסתה שבדבריו כנגד ציבור בישראל".

גם סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן גינה בחריפות את הדברים ואמר: "מדובר בדברי הכפשה שמביישים את מי שהדברים מיוחסים לו. מפחיד לחשוב כי דברים מופרחים מעין אלו נאמרים על ידי מי שכיהן בתפקיד כה בכיר ואחראי, שכעת אינו נרתע מלהשתלח בצורה גסה ולהסית נגד ציבור שלם, המעוררים פילוג ומחלוקת בעם", אומר ליצמן, ומבקש מראש הממשלה ושרי הממשלה לגנות את הדברים ותהתנער מהם.

"עלינו לגלות אחריות ולהוקיע את הדברים החמורים, הפוגעים בציבור גדול בישראל ובכך להוכיח שההנהגה הנוכחית אינה שותפה לדברי הבלע של הלוי", דברי סגן שר הבריאות.

לקריאה להעמדתו לדין, אגב, כבר הספיק הלוי להגיב. בדבריו בתוכנית 'פגוש את העיתונות', הבהיר: "אם רוצים להעמיד אותי לדין, יש נוהל".

"היכן שיקול הדעת?"

גם בש"ס מיהרו להגיב על הדברים:

לדברי יו"ר התנועה, שר הפנים אלי ישי, "מכעיס ומקומם במיוחד ביום הזכרון ליצחק רבין ז"ל שמר הלוי לא למד את לקח ההסתה. וכמו שמר הלוי אמר בזמנו, 'מילים מסוגלות לרצוח', נאה דורש ונאה מקיים".

גם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, גינה את הדברים.

בדבריו ל-YNET אמר אטיאס, כי "דבריו של הלוי מזעזעים, מסיתים ומפלגים את עם ישראל, דווקא בזמן שהצורך באחדות נדרש יותר מאי פעם".

הוא הוסיף, כי הוא מתקשה להבין "איך יהודי, שהיה ראש המוסד, מתבטא בצורה מבישה, שקרית ומסיתה נגד ציבור יהודי שכל חטאו הוא שמירה על הגחלת ועל מורשת העם היהודי, מבלי לכפות אורח חיים על איש.

"לומר על ציבור יהודי שלם שאוהב את הארץ, שהוא מסוכן יותר מאחמדינג'אד המבקש להשמידנו ללא הבדל בין חילונים לחרדים, מעלה את השאלה היכן שיקול הדעת של מי שהיה ראש מוסד.

"אולי לדעתו של הלוי, צה"ל צריך להפנות משאבים ותשומת לב כלפי החרדים? אני דורש ממנו לחזור בו מהדברים ולהתנצל על דברי הבלע המסיתים. אלה דברים מבישים", דברי אטיאס.

נולד במשפחה דתית

בשולי הדברים יצויין, כי הלוי, נולד למשפחה דתית לונדונית. סבו היה הרב אפרים סמונוב (על שמו נקרא בשם אפרים), חתנו של הרב חיים ברלין, בנו של הנצי"ב מוולוז'ין.

בילדותו התחנך במוסדות דתיים לאומיים, כולל בני עקיבא ודבריו על ההקצנה החרדית באו מן הסתם, מתוך הרקע האישי והתייחס להקצנה הד"לית עליה דובר בתקופה האחרונה.

במהלך דבריו גם השתמש הלוי בדוגמה הקשורה למגזר, סיפר על חינוך מעורב בני עקיבא, ושאל: "האם אז הרבנים היו מופקרים? האם הייתה אז הפקרות?" והשיב: "הקיצוניות החרדית החשיכה את חיינו".

אין פלא שהיו מבין הפוליטיקאים החרדים שסירבו להגיב, ולא ראו בהם דברים המכוונים לציבור החרדי. אחד מהם אף הסביר לי, כי הלוי אינו מתייחס לחרדים מן השורה. כשהוא רואה תופעות כמו 'אמא טאליבן', נשות שאלים, עיתונאיים המקצינים מתוך נגיעות פוליטיות ואינטרסים כאלו ואחרים, סיקריקים - כל התופעות הללו גורמות לו להתחלחל. "הוא לא מדבר על החרדי כחרדי - הוא מדבר על הקיצוני כקיצוני", אמר.

ובכל זאת, קשה שלא להגיב על הדברים, שנשמעו חמורים ביותר: "ההקצנה החרדית שהולכת ומחמירה. לא מתקבל על הדעת שישראל תגיד שיש עליה איום קיומי כי זה לא נכון. ההתחרדות וההקצנה המחמירה מהווה סכנה גדולה יותר מאחמדינג'אד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}