כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

אמזון מאפשרת לישראלים להזמין עוד מיליון פריטים - וההזמנות קפצו

חלק מהפריטים שנמכרים על ידי מוכרים חיצוניים היו חסומים באתר עד אוקטובר 2017 • לפי הערכות, מספר ההזמנות שהגיעו מאמזון לישראל קפץ ב–40% בינואר־אפריל 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד • החברה העלתה את מחיר שירות הפריים בכל העולם

חבילה של אמזון. צילום: רויטרס
חבילה של אמזון. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



אם היתה לכם תחושה בחודשים האחרונים כי מספר המוצרים שאפשר להזמין מאמזון לישראל גדל — אינכם טועים. ענקית המסחר הרחיבה מאז אוקטובר 2017 את מספר המוצרים הזמינים לישראלים בכמיליון פריטים.

המוצרים הנוספים הם כאלה הנמכרים על ידי צד שלישי — כלומר, מוכרים המשתמשים בפלטפרומה של אמזון ולא מוצרים שאמזון מוכרת בעצמה, כמו קינדל או אמזון אקו.

לפי מקורות בענף המשלוחים, זה שינוי משמעותי שגם הוביל לגידול ניכר במספר ההזמנות. על פי הערכות, מספר ההזמנות מאמזון שהגיעו לישראל קפץ ב–40% מינואר 2018 עד אפריל 2018, לעומת התקופה המקבילה בשנה שלפני כן.

מאז 2015 מאפשרת אמזון למוכרי צד שלישי להשתמש בשירותיה כדי לייצא למדינות רבות ברחבי העולם באמצעות שירות Fulfilment By Amazon (FBA). עם זאת, עד אוקטובר בשנה שעברה מגוון המוצרים שאפשר היה לשלוח לישראל היה מוגבל מאוד.

קטגוריית המוכרים של אמזון אחראית לכ–50% מהמכירות הכוללות באתרי החברה. פתיחת שירות FBA למדינות נוספות מסייעת לאמזון בכך שהוא מספקת למוכרים הזדמנויות צמיחה ומגדילה את ההיצע של המוצרים עבור הלקוחות. כך מתאפשר לאמזון לצמוח.

הרחבת היצע המוצרים אינה ייחודית לישראל, אלא כוללת מדינות נוספות בעולם.

השוק המקומי לקראת טלטלה

לאמזון יש עניין בישראל. בנובמבר האחרון פורסם כי היא מנהלת מגעים לשכור מחסני ענק שיאפשרו לה לנהל פעילות קמעונית בשוק המקומי. כניסה של אמזון לישראל, אם תתרחש, צפויה לטלטל את השוק: חברות ההפצה יצטרכו להתחרות בשירות המשלוחים של החברה הענקית, שיציע ככל הנראה הגעה של חבילה בתוך 24 שעות מרגע ההזמנה; והחנויות יצטרכו למצוא דרך להת­מו­דד עם המחירים האטרקטיביים של חלק מהמוצרים באמזון.

הישראלים ממשיכים להילחם ביוקר המחיה דרך הזמנת מוצרים מאתרים בחו"ל. התחום צומח כמעט ב–25% מדי שנה. כמות החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפלה בשלוש השנים האחרונות, ועל פי נתוני דואר ישראל הגיעה ל–61 מיליון חבילות ב-2017. אמזון הוא אחד מחמשת האתרים האהודים על הישראלים יחד עם עלי אקספרס, אסוס, איביי ונקסט.

במקביל החלו כמה שחקנים משמעותיים בזירה המקומית — ובהם שופרסל, פוקס, גולד בונד וקבוצת עזריאלי — להיכנס לענף המסחר המקוון כדי להתמודד עם אמזון בזירה המקומית. כך למשל, שופרסל הקימה בתחילת השנה אתר סחר מקוון שמאפשר לרכוש מוצרים בארה"ב.

בשל ההזדמנויות שמציע המסחר האלקטרוני, אמזון קורצת לא רק לקונים אלא גם למוכרים ישראלים. לפי הערכות בענף שהתפרסמו לאחרונה, כיום יש כ–6,000 סוחרים ישראלים פעילים באמזון. עם זאת, על פי כתבה שהתפרסמה באחרונה ב–TheMarker רק 9%–15% מהישראלים שפתחו עסק כזה מצליחים להרוויח. היתר נאלצים להתמודד עם הפסדים, מלאי גדול של מוצרים, הפרה של זכויות יוצרים או מוצר שאין לו דרישה.

ממציאה מחדש את המסחר המקוון

אמזון, בניהולו של ג'ף בזוס, נוסדה לפני 23 שנה כחנות ספרים אינטרנטית, ונהפכה בשנים האחרונות לקניון הגדול בעולם, תוך שהיא משנה לחלוטין את חוויית הצריכה ומגדירה מחדש את הסטנדרטים הצרכניים.

הנתונים המתפרסמים באחרונה מדאיגים את שוק הקמעונות העולמי. ב–2017 נסגרו 7,000 חנויות בארה"ב — המספר הגבוה בהיסטוריה — ולפי ההערכות, 2018 לא תהיה טובה יותר. חברת טויס אר.אס פשטה רגל, המותג J.C Penny מפטר מאות עובדים, ורשימת הנפגעים עוד ארוכה. גם השוק הישראלי נכנס בחודשים האחרונים למגננת אמזון, בין היתר מהחשש כי בשל גודלה היא תוכל לדרוס את כל מתחרותיה מקומית, אם תרצה בכך.

האתגר שמציבה אמזון בפני שוק הקניות בעולם נעוץ בכך שעם השנים היא הוכיחה שוב ושוב כי היא מקדימה את השוק. החברה המציאה בכל פעם מחדש המסחר המקוון (E-commerce) — החל בבניית קטלוג דיגיטלי, עבור בבניית מערכות לאיסוף נתונים והכרת הלקוח, בניית מערך מחשוב ענן, הקמת מחסנים רובוטיים ואינספור מרכזי הפצה, וכלה במערכי שילוח חכמים ומגוונים שמאפשרים לעתים להביא חבילה אל מפתן הדלת של הצרכן בתוך שעה מרגע ההזמנה.

כבר בסוף 2016 היא הדגימה שירות משלוחים באמצעות רחפנים, שעליו עובדים כבר מ–2013, ללא פיקוח אנושי — שירות שבשלב זה נתקל בבעיות רבות ולכן עדיין אינו מוצע לקהל הרחב. בינואר 2018 היא השיקה את אמזון גו (Amazon Go) — חנות בסיאטל שבה לקוחות יכולים לרכוש מוצרים בלי לחכות בתור או להשתמש בקופה.

זה זמן מה מבקשת אמזון לייעל את השירות שניתן לישראלים דרך האתר. לשם כך היא משתמשת בשירות פריים. המשמעות של השימוש בשירות היא שכל חבילה שנשלחת לישראל מגיעה עם שליח עד הבית, בניגוד לשירות הרגיל שבו החבילה נשלחת לסניף הדואר.

במקביל, בשבוע שעבר הודיעה אמזון כי היא מעלה את מחיר שירות הפריים שלה בכל העולם מ–99 ל–119 דולר בשנה. המחיר החדש ייכנס לתוקף ב–11 במאי למשתמשים חדשים, וב–16 ביוני למשתמשים שירצו לחדש את המנוי שלהם.
אמזון קניות ברשת מסחר מקוון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}