כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

האשמה: "ילקוטים לנזקקים" • מה מסתתר מאחורי הדו"ח?

דו"ח המבקר על השימוש בכספי מימון המפלגות, חושף בזבוזים, סיוע לאוייב ופלילים • אבל התקשורת מתעניינת בילקוטים של ש"ס • שרי רוט על דו"ח המבקר וספיחיו המכוערים

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. צילום: ארכיון
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. צילום: ארכיון



"אשרינו שנתפסנו", נשמעו בשעה האחרונה די הרבה ש"סניקים כשהם מגיבים בשמחה על 'לכידתם' בידי מבקר המדינה הנכבד, מיכה לינדנשטראוס על שרכשו ילקוטים לילדים נזקקים.

עוד בנושא:
המושק'ה של התקשורת הישראלית • טור זועם

על רקע גל המחאה החברתית, לכו תדעו אם זה לא יכול עוד להוסיף לה מנדטים. מה גם שקמפיין "הוא זכאי", מאז ומתמיד עשה רק טוב לתנועת ש"ס.

אבל נתחיל מראשיתו של הסיפור בשעה 16 אחר הצהריים היום (ה) פרסם המבקר את הדו"ח החדש שלו, עוד דו"ח בסדרת הדו"חות המצוינים שלו שמנסים לעשות קצת סדר במדינה.

מה שעשה המבקר הוא בעצם משהו כמו חיטוט עמוק בכיסי המפלגות השונות - על מה שילמו, כמה ולמה.

לא נעים, אבל זכותם של האזרחים ושל רשויות החוק לדעת לאן הולך תקציב המדינה. קצת קשה לחזור על רשימת העוולות אותן פירט הפעם המבקר בדו"חו, מה גם שהפירוט עלול להעיק ולשעמם.

מטבע הדברים בחר לו כל כלי תקשורת את ה'מבחר' שמעניין את קוראיו, או, את המבחר אותו הוא רוצה שעליו דווקא יידעו קוראיו. וד"ל.

מתנות למשתתפי המשט

הנה למשל: אחת מהעוולות עליהן מספר המבקר, היא רכישת מתנות למשתתפי המשט בעזה בידי מפלגות רע"מ-תע"ל, מכספי מימון המפלגות. לא בטוח שתקראו על זה בתקשורת החרדית, אבל בתקשורת הימנית יגנו זאת שוב ושוב ושוב. זה קשר עם הציבור, זה?

הנה למשל תפס המבקר נוהג פסול נוסף ולפיו מחלקת חברת היכלי הספורט, שבבעלות עיריית תל אביב-יפו, כרטיסים לאירועים בהיכל לעובדיה, נבחריה ולגורמים בעירייה. מעניין אתכם? – אותי, לא.

הרשימה, למרבה הצער, ארוכה מאד: סיעת "ישראל ביתנו" שילמה לזמר אריק סיני 150 אלף שקלים למתן שירותי הסברה, הליכוד וקדימה מימנו ארוחות לחברי המפלגה בבתי יושבי ראש הסיעה, בעלות של עשרות אלפי שקלים, קדימה הוציאה 243 אלף שקלים לחלוקת חבילות מזון לניצולי שואה.

בתחום הנסיעות לחו"ל: בישראל ביתנו הוציאו 44 אלף שקלים על נסיעות של יו"ר הסיעה ושאר החברים לחו"ל, בעיקר למדינות חבר העמים לשעבר. בסיעה הסבירו כי הדבר חשוב להם כדי לשמר את הקשר בינם לבין ציבור הבוחרים הפוטנציאליים, תוך קיום קשר עם גורמי שלטון בתפוצות,

בתע"ל הוציאו 22 אלף שקלים על נסיעות, בעיקר לירדן ומצרים. כפי שהסבירו הם עשו זאת כדי לנהל דיונים הקשורים לפעילותם בכנסת, או לסייע לסטודנטים באותן ארצות.

בכל הנוגע לדו"ח של קדימה, המבקר מגדיר אותו "לא חיובי" ואף ממליץ לשלול מהסיעה לא פחות מ-570,285 שקלים. בקדימה כמובן מזכירים כי פנו למשטרה וכי הנושא נבדק ורואה החשבון של הסיעה אף נעצר.

בקיצור, לא נלאה את הקוראים ברשימת הענק הכוללת סכומים נכבדים למדי, פרי בחינתו המדוקדקת של המבקר.

והכותרות בתקשורת: לש"ס

ואיך מתייחסת התקשורת לדו"ח?

בשני ערוצי תקשורת לפחות הופתעתי לגלות כי את הכותרת הראשית תפסה ש"ס, שגם אותה לכד המבקר כשהוא מאשים אותה במימון שבע ברכות לבתו של השר אלי ישי ובחלוקת ילקוטים לתלמידים נזקקים בעלות של 49 אלף שקלים. "על אף שתמיכה באוכלוסיות ובמגזרים שונים ראויה, עליה להיעשות מתקציבי המדינה שיועדו לכך, ולא מכספי מימון המפלגות - שכן לא לכך יועדו כספים אלה מלכתחילה", והוא צודק.

עם זאת, מכאן ועד לתת את כובד המשקל דווקא לאשמתה של ש"ס – הדרך קצת רחוקה, לטעמי לפחות.

ראשית, חשוב להחמיא לסיעת "יהדות התורה" שיצאה מן הדו"ח ללא פגע וללא רבב. בש"ס יש שיאמרו ש"אחינו האשכנזים יודעים איך לעשות את זה טוב מאיתנו...", אז אדרבה, זה הזמן ללמוד מהאחות הבכורה, גם אם היא קטנה יותר במספר חבריה. דווקא היום, כשכמעט כל ש"סניק שני הוא עו"ד או בדרך לתואר, למה לא להשאיר 'שולחן נקי'?

שנית, אם כבר 'קרה לה לש"ס' והיא נתפסה, שבו, תשננו את הכללים, תזהירו את היועצים המשפטיים שבכל משרד ומשרד לבחון בשבע עיניים כל פעולה, יחסית 'יצאתם בזול', אבל חשוב להפיק לקחים.

עד כאן בכל הנוגע לשלב השבח ל'זוכים' והפקת לקחים למי שנתפסו ולו אף קלות.

מכאן, לתקשורת: כשעל הפרק עומדים סכומי עתק במפלגות השונות, תמיכה בפעילות עוינת ומפה תקציבית שלילית שזועקת לשמים – לבחור בכותרת ראשית שכל כולה מדברת על הילקוטים למסכנים? ב-20 אלף שקל לשבע ברכות לשר ישי? נו, באמת. לא קצת הגזמתם?

רבותי: הזמנים השתנו

כמי שמכירה את אחי העיתונאים החרדים, יש כמה מהם שימהרו להצליף בלינדנשטראוס. הוא שונא חרדים, הם יאמרו. ככה לחפש איזה שבע ברכות מסכן?

אז זהו, שמהכרות עם האיש, הוא הוגן לגמרי. ואולי הדו"ח הזה מוכיח את זה יותר מכל, אם כי לא חסרות הוכחות:יהדות התורה יצאה נקייה, מפלגות גדולות נתפסו, לא רק ש"ס.

כמי שיודעת עוד דבר וחצי דבר על הדו"ח העתידי שלו בפרשת השריפה בכרמל, אני יכולה לומר בשכנוע עמוק וברור: לא, הוא לא נגד ש"ס, לא נגד אלי ישי. כשצריך לזכות אותו, הוא יודע לעשות גם את זה. אבל נכון לשלב הזה נסתפק בכך ולא נוסיף.

לאיש חשוב לנקות שולחנות, לשמור על ניקיון כפיים של המדינה ונבחריה, חשוב לו להצליח במשימתו, לשם כך הוא לא חוסך במאמצים, ועל כך מגיע לו רק מילים של שבח.

אז נכון שלפני עשר, עשרים שנה, אף אחד לא חשב שלערוך שבע ברכות 'על חשבון הסיעה' הוא משהו בלתי תקין, אבל כיום השתנו הנורמות וצריך לשמור עליהן.

אגב, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שב וטוען בעדותו במשפטו שכל מה שעשה הם דברים שעשו כולם לפניו, ודווקא אצלו החליטו לעשות סדר. אני עצמי השתתפתי לפני כשבע שנים באירוע שמחה אישי של ח"כ שמומן בידי מפלגתו, ולא אכנס לפרטים. אלא שאז את מי זה עניין? היום הכול רגיש יותר, וצריך להיות זהירים שבעתיים.

לך תסביר לאדם חילוני

לגופם של דברים: תגובתו הרשמית של יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, היא תודה למבקר המדינה "על הדו"ח החיובי". לדבריו, "תנועת ש"ס מתפארת בכך שבעשור האחרון כל דוחות המבקר לגבי תנועת ש"ס וראשיה חיוביות, בעקבות הוראתי לשמור על התקנות קלה כבחמורה".

בנושאים 'הקטנים' של הילקוטים ומימון השמחה, הוא משאיר את הזירה לדובריו הרשמיים: "לגבי הערת המבקר על קניית הילקוטים לילדים נזקקים: ש"ס מודה ומתוודה שרכשה אלפי ילקוטים לילדים נזקקים, ומאחלת לשאר המפלגות להיתפס בעוון זה", הם אומרים.

"שבע הברכות?" טוב, זה היה ללא ידיעתו. "מדובר באירוע מפלגתי, שאינו מהווה תחליף להוצאה פרטית, כאשר ליו"ר ומשפחתו לא הייתה כל נגיעה באופיו ובתכניו. כל משתתפי האירוע היו נציגי התנועה מרחבי הארץ, שניצלו אותו למפגש מקצועי עם היו"ר. למשרד המבקר הועברה רשימת כל הנוכחים באירוע והודגש כי דומה האירוע לציון יום הולדת לעובד, בנוכחות עובדי משרדו בלבד".

אבל לך תסביר לאדם חילוני שכל הקטע בשבע הברכות הוא שלא אתה עושה אותו לעצמך. מישהו מכבד אותך ועושה לך. אצלנו – זו הדודה או הסבתא, אצל שר בממשלה הכבוד מגיע מצד התנועה. מי חלם שזה נגד החוק.

אגב, מבקר מדינה נכבד, רצתי לבדוק בארון, על הברכונים שחולקו בשמחת ה"שבע ברכות" האחרונים של השר, נכתב בפירוש כי הם מזכרת משמחת השבע ברכות אותה ערך לו דוד שטרית. עוזרו המסור. כאילו ניבא שטרית את הדו"ח העתידי. הדו"ח, אגב, אינו על השבע ברכות הנוכחי אלא זה של שנת 2009.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}