כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הח"כים עברו המחסום - והגיעו ל'מאמע רחל'

על רקע החשש כי מתפללים לא יוכלו להיכנס לקבר ביום ההילולא, הגיעו ח"כים לסיור • גולת הכותרת: המחסומים עליהם מתעקשים כוחות הביטחון • ח"כ אלדד: התכנית נדונה לכישלון

הח"כים בסיור בקבר רחל
הח"כים בסיור בקבר רחל

י"א בחשון, יום פטירתה של רחל אמנו, מתקרב - והחשש של המתפללים כי לא יוכלו להיכנס למקום, כמו בכל שנה, הולך וגובר.

כ-120 אלף איש - זו הערכת המשטרה למספר המבקרים שצפויים להגיע בשבוע הבא להילולה המסורתית במתחם קבר רחל. וכשאלו הם המספרים, קיים חשש מהותי כי במקום ייווצרו עומסים אדירים, העלולים אף לסכן באופן ממשי את המתפללים.

הסכנה אינה רק תולדה של מספר המבקרים, אלא גם ואולי בעיקר בשל מיקומו ואבטחתו של המתחם: הקבר שוכן בסמוך לשטח שבשליטה ביטחונית מלאה של הפלסטינים, וניתן להגיע אליו רק בציר גישה יעודי, צר במיוחד ומתוחם משני צידיו בחומת אבטחה גבוהה.

בשנה שעברה, למשל, כאשר מספר המבקרים היה קטן בהרבה מהצפי לשנה הנוכחית, היו במקום מקרים רבים של מתפללים שביקשו לפרוץ את דלתות האוטובוסים שהובילו אותם בציר, בשל הדוחק הרב שנוצר באוטובוס.

בכדי למנוע את הישנות המקרים משנים עברו, ביקרה היום (ה') ועדת המשנה לענייני איו"ש בוועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ זאב אלקין (ליכוד), במתחם הקבר.

הסיור נערך ביוזמת חברי הכנסת ישראל איכלר ואורי מקלב מ'יהדות התורה'.

חברי הוועדה נפגשו עם גורמי המשטרה, מג"ב וצה"ל, במטרה לנסות ולבחון אפשרות שבה חלק מהמתפללים יגיעו למתחם ברגל ולא באוטובוסים. אפשרות זו נשללה על הסף על-ידי המשטרה בטענה כי הדבר יקשה מאוד על אבטחת המתפללים.

בסיום הסיור נכנסו חברי הכנסת עם כוחות הביטחון אל מחסום 300 שבכניסה לבית לחם, שם דנו במצב הביטחוני ובאפשרויות השונות.

ח"כ מקלב: "במידה ולא תינתן אפשרות לחלק מתפללים להגיע למקום ברגל, לפחות בשעות העומס, הדבר יביא לקריסת המערכת המארגנת וכישלון האירוע". עוד הוסיף ח"כ מקלב, כי "אם ציבור המתפללים לא היה חושש מהעומס, מספר המבקרים בהילולה היה גדול יותר בהרבה מ-120 אלף".

ח"כ אייכלר טען: "המדינה עושה מאמצים רבים בהרבה, כאשר מדובר באירוע של נוצרים בבית לחם והיא גם יודעת להיערך טוב יותר, כאשר מדובר באירוע של מוסלמים בהר הבית".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר: "כבר עכשיו ניתן להבין שהתוכנית כולה נידונה לכישלון עוד לפני שהאירוע בכלל החל".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלקין אמר, כי מספיק "לעשות חשבון פשוט כדי להבין שבשעות העומס של האירוע בין השעות שמונה בערב לאחת בלילה ייווצרו עומסים אדירים שיגרמו לציבור המתפללים להמתין לפחות שעתיים באזור ההמתנה לאוטובוסים, סמוך לאצטדיון טדי. קיימים", לדברי ח"כ אלקין, "פערים משמעותיים בתכנון האירוע".

בסיור השתתפו חברי הכנסת איכלר וגפני, אריה אלדד ומיכאל בן ארי מהאיחוד הלאומי, זאב אלקין וציפי חוטובלי מהליכוד, וגדעון עזרא מקדימה. בנוסף השתתפו יוסף שווינגר מנכ"ל המרכז למקומות הקדושים ונציגי אגד.











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}