כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

גפני: "הממשלה פוגעת במעמד הביניים"

חברי ועדת הכספים דנו בנושא מדיניות המסים • הבשורה: המיסוי על רכבים פחת משמעותית • בתוכנית העתידית: העברת נקודות זיכוי מהאישה לגבר

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני. צילום: יעקב כהן
יו"ר ועדת הכספים, משה גפני. צילום: יעקב כהן



חברי ועדת הכספים דנו בנושא מדיניות המסים, בהתאם להחלטת הממשלה העוסקת בשינוי מתווה המס.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני אמר בפתיחת הדיון כי הוועדה בראשותו כבר החליטה על מתווה המס הראוי לפני מספר חודשים ולא היה צורך בהקמת ועדה ציבורית שתשוב להמלצות ועדת הכספים.

גפני אמר כי מטרת הוועדה היא למצוא הכנסות נוספות לקופת המדינה אך ללא פגיעה במעמד הביניים והשכבות החלשות. "צריך לקבוע מדיניות מס צודקת והגיונית ובעיקר מאוזנת".

יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש התריע בפתח הדיון מפגיעה באנשי העסקים, "הם אלו שמעסיקים את העובדים והם אלו שמצמיחים את המשק, אני רוצה להיות בטוח שנוחי דנקנר שמכר חברה כזו או אחרת ימשיך עם הכסף שקיבל בעבור המכירה, להשקיע בישראל ושלא יירתע כי מנסים כל הזמן לפגוע בו כי הוא טייקון".

פרידה ישראלי ממנהל הכנסות המדינה הציגה בפני חברי הועדה את החלטת הממשלה האחרונה העוסקת בנושא מדיניות המיסוי ואמרה כי ע"פ התכנית, המס העליון ליחידים יעמוד על 48 אחוזים. וכי מס החברות יעמוד על 25 אחוזים ויחד עם המס על הדיבידנט מגיעים לסכום כמעט זהה, "המטרה היא למנוע את המצב שאנשים מקימים חברה כשמגיעים לרף מס מסוים כי לחסוך מס".

הגב' ישראלי אמרה עוד כי כיום, לפני אימוץ המסקנות, מס הכנסה למעמד הביניים אמור היה לרדת מ23% בשנים הקרובות ל18% בהדרגה אך כעת עצרו זאת והמס יישאר על 23 אחוזים. בתגובה לכך תקפו חברי הכנסת את הכוונה ואמרו כי שוב הפגיעה היא במעמד הביניים. חברת הכנסת רוחמה אברהם אמרה כי המדיניות הזו איננה נכונה וכי דווקא להם צריך להפחית את המס ולא להותירו כפי שהוא.

נקודות זיכוי מהאישה לגבר

יו"ר הוועדה ח"כ הרב גפני אמר כי הוא תומך בכל מילה וזוהי מדיניות הוועדה, "המטרה שלנו היא להפחית את המס ממעמד הביניים ולהעלות לבעלי ההכנסות הגבוהות, כך הוועדה החליטה וכך נפעל שיהיה". גפני עם זאת העביר ביקורת על אופן החלטת הממשלה שמעל הכנסות של מיליון ₪ יצטרכו לשלם תוספת של שני אחוזים במס, "יתכן שיש צדק אבל כמדיניות כלכלית, אתם עובדים על העולם כי בעצם הגעתם לרף של חמישים אחוז מס למרות שאתם מצהירים שלא.. במקום לקבוע מס כזה, פשוט תעשו מדרגת מס נוספת".

פרידה ישראלי אמרה כי החלטה נוספת עוסקת בנקודות זיכוי לאבות לגיל הרך . "עד גיל 3 אין חינוך חינם ולכן יעניקו לאבות מ2012 על כל ילד עד גיל 3 שתי נקודות זיכוי נוספות. כך שלאב לילד אחד עד גיל 3, סף המס יהיה 7700. בתגובה שאלה ח"כ פאינה קירשנבאום מדוע לא ניתן לנייד את נקודות הזיכוי של האישה לבעלה, "אם האישה איננה מנצלת את זכויותיה, מדוע שלא יקבעו אפשרות של נקודות זיכוי משפחתיות כדי שהמשפחה תהנה מהנקודות של האישה שלא יכולה לנצל אותן".

גפני אמר כי שמונים אחוז מהנשים לא מגיעות לרף המס והטענה של ח"כ קירשנבאום צודקת בהחלט. "צריך לתת למשפחה ליהנות מהזכויות שמגיעות להם גם אם האישה אינה מנצלת אותן". בתגובה אמרה גב' ישראלי כי זהו איננו מעשי כי אין מיסוי של תא משפחתי מאחר ואין חובת הגשת דוחו"ת כללית. הסיבוך התפעולי הוא עצום כדי לדעת אלו חלקיקי נקודות זיכוי האישה לא ניצלה, ולכן החלטנו לתת נקודות זיכוי נוספות לגבר".

בדיון נאמר כי ביטול העלאת הבלו על הסולר, הפחם והבנזין שאמורים היו לעלות בעוד ארבעים אגורות לליטר עומדים על אובדן הכנסות בסך 2.5 מיליארד ש"ח. כמו"כ המדינה תבטל מס קניה על מוצרי אלקטרוניקה והיא תישאר רק על נושאים מזהמים כמו אלכוהול, רכבים וסיגריות. והמגמה להפחית מכסים תהיה בעיקר על נושאים שאין בהם ייצור מקומי כדי לא לפגוע בייצור הישראלי.

ערן יעקב מרשות המסים אמר כי המיסוי על רכבים ששוויים עד מאה אלף שקלים הופחתו משמעותית לציבור. בדיון הודיע יו"ר הוועדה ח"כ הרב גפני כי בניגוד למצב הקיים כיום בו האוצר יכול להפחית מכסים ללא אישור ועדת הכספים, הוא ידרוש לקבל את כל הרשימות של הפחתות המכסים לפני שיבצעו זאת, ובמידה ולא יעבירו את הרשימות, בידיו חוות דעת משפטית ובה יוכל להתנגד לכך ולקיים על כך דיונים בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת. גפני אמר כי ברוב המקרים הוא יתמוך בהפחתת המכסים, אך לעתים יש הפחתות בלתי הגיוניות ומאוזנות "האוצר איננו בעל הבית וההחלטות יהיו בוועדת הכספים, לא רק בהעלאות מיסים אלא גם בהפחתת מסים, זוהי מדיניות חדשה ונדרוש את יישומה".

סקרים לרגע

עם סיום הצגת הדברים, אמרה הגב' ישראלי כי שיעור המע"מ הוא 16 אחוז ובסוף 2012 הוא אמור לרדת בחצי אחוז, אבל בהמלצות הוועדה המע"מ יישאר 16 אחוזים.

בסיום הצגת הדברים דרש יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני מאנשי האוצר לקבל תשובות לגבי הגדלת מענק מס הכנסה שלילי לזכאים בחמישים אחוזים, ובנושא הדיור והריבית על המשכנתא, "הממשלה כמעט ולא התייחסה לדיור והמחאה הציבורית פשוט לא תיפסק אם לא יהיה פיתרון לנושא הזה, אולי ראה"מ נתניהו היום מוביל בסקרים, אבל בתוך דקות הכול יכול להתהפך במזרח התיכון".

אייל אפשטיין מאגף התקציבים במשרד האוצר אמר כי בכוונת הממשלה לאמץ את עקרונות הוועדה בנושא מס הכנסה שלילי ולהביא זאת כהצעת חוק ממשלתית וכי יבדוק את הנקודות שהעלו חברי הכנסת.

יונתן שחר מהמשמר החברתי אמר בדיון כי הוא חלק מחבורת מתנדבים שנועדה לייצג את הציבור שלא נוכח בדיון, "השאלות של חברי הכנסת נכונות ואין לאף אחד מושג אם הם נשאלו לפני החלטת הממשלה. אין בהצעה שהוגשה לממשלה הצעות חלופיות והיה ראוי שיהיו עוד חלופות".

לסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ הרב גפני כי הוועדה תקיים דיון נוסף ביום שני הקרוב להתקדם עם המסקנות וכי עמדת הועדה היא להפחית את המס על מעמד הביניים ולא להותירו כפי שהוא היום.

"לא ייצא מפה חוק שלא יהיה בו פיתרון למעמד הביניים ובהחלטת הממשלה אין פיתרון אלא פגיעה במעמד הביניים באי הפחתת המס ההכנסה שלהם. לא נאשר זאת".

גפני דרש לבדוק את האפשרות להעביר נקודות זיכוי מהאישה לגבר, ולהביא לדיון הבא בוועדת הכספים את התשובות לשאלותיהם של חברי הכנסת.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}