כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מבול בכנסת • כך נפל חוק היסוד החברתי

ח"כ איתן כבל במופע קומי שטרם שמעתם • זהבה גלאון רוקדת על הדם • רובי ריבלין מנסה להסביר את ההליך • והרוח הכללית הנושבת בכנסת, היא רוח בדיחות ועקיצות

הדילים. אחדות לרגע בין שלי יחימוביץ לעמיר פרץ
הדילים. אחדות לרגע בין שלי יחימוביץ לעמיר פרץ



מעולם לא ידעתי עד כמה יודע ח"כ איתן כבל, יו"ר סיעת העבודה בכנסת, להיות 'בדרן' וקומיקאי עד ששמעתי את נאומו הקצר, זה שסחט מחיאות כפיים סוערות של חברי הכנסת כמו גם חיוכים, משמאל אבל גם מימין.

ה'הצגה' החלה כשכבל פנה ישירות אל יו"ר הכנסת, ראובן-רובי ריבלין, שישב במקומו הקבוע וניהל את הדיון.

"כיון שאני יודע שלאדוני יש קירבה לראש הממשלה אם אדוני יכול לעזור לי לקבל את הכתובת למדינה שתיאר אותה אתמול ראש הממשלה.

"אני אשמח, רעייתי ואני מחפשים לחגוג את יום נישואינו...וללכת למדינה שבה אפשר לנסוע מקצה לקצה בלי רמזורים, שבה אין שביתות של רופאים, שבה אין הפגנות מחאה, שבה ציפורים מצייצות, שבה הכול כל כך כיף, כל כך נעים. כשהוא דיבר...פתאום הרגשתי כמו בפרסומת לכרטיס של ויזה: לפנק, לפנק, לפנק.

"כל כך הרבה נימוקים, באמת אדוני, אני פונה אליך כי אני באמת אוהב ומעריך אותך. עשה לי טובה, אתה יכול לסדר לי קומבינה איתו?"...

מה לשר האוצר יובל שטיניץ ולשי חרמש מקדימה?צילום: מה לשר האוצר יובל שטיניץ ולשי חרמש מקדימה?
מה לשר האוצר יובל שטיניץ ולשי חרמש מקדימה?


השיטה של 'קדימה': מתקפה חברתית

הסיפור הזה משקף אולי יותר מכל את הרוח הנושבת בימים אלו בין ספסלי הכנסת. רוח של בדיחות, של 'להכניס' לקואליציה, ושל הרבה מאד עקיצות, קריאות ביניים ותרגילים מתרגילים שונים.

בין לבין נרקחים להם הדילים, מתבשלות הקומבינות.

תשקיף ממרומי יציע העיתונאים אל המליאה מעלה תמונות מעניינות של שיתופי פעולה שנרקמים בהתלחשויות, מפה לאוזן, בטפיחות שכם – חיבורים בלתי הגיוניים של שמאל וימין, חרדים וחילונים.

ב'קדימה' הודיעו מראש שהם הולכים על בליץ: מתקפת הצעות חוק חברתיות שיביכו את חברי הקואליציה. כשאתה, למשל, אלי ישי, נפגשת עם דפני ליף וחתמת לראשי המחאה על מסמכי תמיכה מאד לא נעים להרים את האצבע נגד חוק חברתי. זה מביך, זו בושה. אבל זה מה שקרה היום בכנסת לחברים רבים, שנאלצו להוציא מפיהם אך בקושי את ה'נגד'. ועוד אילצו אותם להצבעה שמית באדיבות ליבם של 20 ח"כים שחתמו על העניין...

"בעוד כמה דקות נראה מי בעד צדק חברתי ומי נגד", רקדה להם ח"כ זהבה גלאון ממרץ 'על הדם'.

כן, היא מבינה את התנגדות האוצר, כי זכויות חברתיות עולות כסף, אבל מחיר אי ההכרה בזכויות האלו הוא גבוה יותר. כך אמרה, וביקשה מחברי הבית לתמוך בחוק יסוד זכויות חברתיות.

הרביעיה מסתודדת: ציון פיניאן, לימור לבנת, יובל שטיניץ (ליכוד) ומשה גפני (יהדות התורה)צילום: הרביעיה מסתודדת: ציון פיניאן, לימור לבנת, יובל שטיניץ (ליכוד) ומשה גפני (יהדות התורה)
הרביעיה מסתודדת: ציון פיניאן, לימור לבנת, יובל שטיניץ (ליכוד) ומשה גפני (יהדות התורה)


מתי הורביץ יהיה ראש ממשלה?

בעצם, מי יכול להתנגד לחוק מן הסוג הזה? אפילו יו"ר הכנסת ראובן רובי ריבלין הרים ידו בעד החוק, בניגוד לעמדת מפלגתו, 'הליכוד', למי ששכח...

"בפני כל ח"כ יש שני כפתורים על שולחנו: 'בעד' ו'נגד'", זרה גם ח"כ ניצן הורוביץ ממרץ מלח על פצעי הח"כים המחויבים להוראותיו של יו"ר הקואליציה הנמרץ, זאב אלקין, שהסתובב שם כארי בסוגר מדפדף בניירותיו וסופר חברים.

"כל ח"כ יכול להחליט על מה הוא מצביע. ואחרי זה, הכול דיבורים, ושכל ח"כ ייתן את הדין לציבור", המשיך הורוביץ בדבריו.

"ח"כ הורוביץ, אני מקווה שפעם תהיה בממשלה, אפילו ראש ממשלה", ניסה ריבלין להסביר לו את נבכי הפוליטיקה. בין לבין, אמר כי הוא, באופן אישי, "שוקל מאד להצביע בעדו".

טוב, כיו"ר הכנסת 'מותר' לו לצפצף על הוראות הקואליציה. מה יעשו לו.

גפני ויצחק ועקנין (ש"ס), חרמש ואמנון כהן (ש"ס),  אריאל אטיאס מסתודד עם זאב אלקין (ליכוד)צילום: גפני ויצחק ועקנין (ש"ס), חרמש ואמנון כהן (ש"ס), אריאל אטיאס מסתודד עם זאב אלקין (ליכוד)
גפני ויצחק ועקנין (ש"ס), חרמש ואמנון כהן (ש"ס), אריאל אטיאס מסתודד עם זאב אלקין (ליכוד)


חוק יסוד דרעי

ואז עלה ח"כ עמיר פרץ מ'העבודה' אל הדוכן וריתק בסיפור מעניין.

הוא שב אל הימים בהם היה אריה דרעי שר בממשלה, וסיפר שהעלה אז חוק יסוד כלשהו. "שכנעתי אותו שאין חוק יותר חשוב מזה לאוכלוסיה החרדית, חוק שמעגן בחוקי יסוד את זכות האדם לתבוע לעצמו בית, רופא, צרכים מינימליים קיומיים".

אבל אז, כך סיפר, אמר לו דרעי בזו הלשון: "גם אם תביא חוק יסוד ותכתוב בו את עשרת הדברות, אנחנו נהיה נגד..."

ריבלין ניסה לרגע להסביר למה. "הוא לא מוכן להפקיר את הפרשנות בידי הבג"ץ..."

אבל אין ספק שהמסר הועבר.

בשלב זה נעשה עוד ניסיון מצד הקואליציה לשכנע את המציעים להמתין עם החוק, עוד הסבר לפיו ועדת שרים לחקיקה לא הצביעה נגד, אלא ביקשה שהנהלת הקואליציה, בה יש ייצוג לכל המפלגות, תגבש דעה ובינתיים ביקשה להמתין...

רוחמה אברהם (קדימה) וגפני (מגבשים את הצעד הבא בוועדת הכספים?)צילום: רוחמה אברהם (קדימה) וגפני (מגבשים את הצעד הבא בוועדת הכספים?)
רוחמה אברהם (קדימה) וגפני (מגבשים את הצעד הבא בוועדת הכספים?)




יו" הכנסת ריבלין ניסה לשאול בכמה זמן המתנה מדובר, אולי רק שלושה שבועות. אבל ח"כי האופוזיציה הבהירו לו שמבחינתם הנושא סגור, שהם לא ימתינו.

"השיטה שלכם היא שיטה של לדחות", אמר לו שלמה מולה מקדימה.

"עוד כמה דקות הציבור יידע באמת מי דואג לו", צעקה ח"כ נינו אבסקזה, ח"כית חדשה מהספסלים האחוריים של קדימה.

"מה שווה הציונות שלנו אם אדם צריך להתלבט בין פרוסה לתרופה?" – קרא ח"כ אילן גילאון (מרץ) מעל לדוכן.

אבל כמו שאמר ח"כ הורוביץ "הכול דיבורים", ובסופם, דחתה הכנסת בקריאה טרומית את הצעות חוק היסוד החברתיות לגודל אכזבתם של המציעים (זהבה גלאון, אילן גלאון וניצן הורוביץ – ממרץ, דב חנין מחדש, עמיר פרץ מהעבודה ושלמה מולה מקדימה).

וזו רק תחילת החורף.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}