כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

10 שנים אחרי הרצח: גנדי גרם לסערה בכנסת

רה"מ נתניהו נזכר בשר רחבעם זאבי הי"ד כאיש ירושלים - ואמר: "חובתנו להמשיך לבנות בבירה" • ביש"ע שיבחו, ב'קדימה' גינו • ודווקא עתניאל שנלר הפתיע

צילום: ששון תירם, לע"מ
צילום: ששון תירם, לע"מ



במהלך טקס זיכרון במלאות עשור להירצחו של השר רחבעם זאבי גנדי הי"ד, העלה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את נושא ירושלים.

"לגנדי היו פנים רבות והיום אדבר על פן אחד: גנדי כאיש ירושלים. ירושלים הייתה במרכז הווייתו. הקשר שלו לירושלים היה עמוק, היסטורי ויומיומי. הוא הקפיד לישון בירושלים וראה בכך זכות אישית. בירושלים מצא גם את מותו".

נתניהו המשיך ואמר כי "זכינו להיות בדור התקומה והפכנו את ירושלים למרכז תוסס, אך עלינו לזכור תמיד שמלאכת ביצורה וחיזוקה של ירושלים לעולם לא מסתיימת. נמשיך לפתח את ירושלים, שכונותיה ואתריה. אנו בונים בירושלים כי זוהי זכותנו וחובתנו לדור הזה ולדורות הבאים, לא כענישה. אנחנו מביאים תלמידים לכותל המערבי כדי שיגעו באבנים, בעברם ובעתידם. ירושלים לא תחזור לעולם למצבה לפני ששת הימים".

נתניהו פנה למשפחת זאבי ואמר כי "נמשיך לזכור את גנדי, למסור את יסודות המורשת הייחודית שלו, האיש שנולד ונפל בירושלים".

"ישראל מבודדת עצמה"

קשה היה שלא להבין את ההקשר של הדברים, ולא רק לגנדי אלא גם להחלטה שנפלה אתמול בישיבת השמינייה ולפיה תמשיך ממשלת ישראל לבנות וביתר שאת בשכונות שונות בירושלים.

במועצת יש"ע בירכו, כמובן, את ההחלטה על אישור האצת הבניה של יחידות דיור חדשות בירושלים וביו"ש. "זהו צעד בכיוון הנכון, הן כדי לנצח במערכה המדינית שהרשות הפלסטינית פתחה נגד ישראל והן כדי להתחיל לחזור סוף סוף לנתיב של בניה ועשייה ציונית".

בקדימה, מאידך, גינו. "ישראל מבודדת את עצמה במקום לגייס את העולם לתמיכה במטרותיה. בזמן שהפלשתינים משיגים הישגים בעולם ישראל בתגובה מרחיקה אותו ממנה ומגיבה לכישלון מדיני באיוולת מדינית. במקום שנשכנע את העולם בצידקתה של ישראל - ממשלת נתניהו מספקת לפלשתינים עוד כלים במאבק בישראל. נתניהו במעשיו הופך נושאים שבקונצנזוס לאבן מחלוקת בין ישראל והעולם. השימוש בבנייה בגושים כאמצעי התרסה פוגע ביכולת לשמור על הגושים עצמם. במקום לנהל משא ומתן שישמור על הגושים לנצח - נתניהו משתמש בהם ניצול ציני כדי להצדיק היעדר משא ומתן. ככה לא שומרים על ישראלים בבתיהם - ככה מסכנים את עצם הישארותם שם. התנהלות מדינית דווקאית מסכנת את האינטרסים הלאומיים של ישראל".

המעניין הוא כי דווקא ח"כ עתניאל שנלר, למרות שהוא איש 'קדימה' בירך על המהלך. "מי שמחכה לגיבוי בינלאומי לבנייה בגושים גוזר חזרה לגבולות 67'", אמר שנלר, והוסיף כי "טוב עשתה ממשלת ישראל בהחלטתה על חיזוק ההתיישבות באזורים המוסכמים אשר כלפיהם יש הסכמה ישראלית והבנה ולגיטימיות בעולם. עתיד השטחים וההתיישבות יקבע ע"י המציאות הדמוגרפית בשילוב לגיטימציה בינלאומית. מי שמבקש לעצב את ההתיישבות רק ע"י בנייה ולא גיבוי מהעולם או מנגד, רק ממתין לגיבוי מהעולם אך לא בונה – גוזר על ישראל חזרה לגבולות 67'". נזכיר כי שנלר עצמו הוא תושב ההתנחלות מעלה מכמש.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}