כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

תבלין לפרשת השבוע - בדיקה לדוד

תבלין לפרשת השבוע - בדיקה לדוד

  • ה' חשון התשע"ב

תבלין לשבת פרשת נח
"ויולד נח שלוש בנים את-שם את-חם ואת-יפת"
למה כתוב 'וילד נח', בה בשעה שבפועל ה'יולדת' זו אשתו. אולי היה צריך להיות כתוב 'ויולד' לנח?
ועוד, מדוע התורה מציינת שישנם 'שלוש בנים', אם מיד לאחר מכן היא מפרטת את שלשתם וניתן לספור מיד שלושה בנים. וכי אם היה כתוב רק השמות לא היינו יודעינו לספור?
בכלל, למה כתוב לפני כל שם "את". היה יכול להיות כתוב מיד את שמות הבנים המדוברים בלי הניסוח הארוך של 'את-ואת-ואת'?

לפני זמן מה הגיעו זוג לאימון, שניהם שומרי מצוות בגיל הארבעים לחיים. הם הגיעו כתוצאה מדרדרות רוחנית אצל ביתם בת 17. בשיחה הסבירה לי האמא את הקושי בתקשורת עם הבת, הבא לידי ביטוי בתגובות "חצופות" של הבת על כל דבר שמבקשים ממנה לעשות למען הבית. בנוסף לכך, מתברר להם כעת שהיא הפסיקה זה מכבר לשמור שבת וכשרות. "אנחנו חוששים שהיא תשפיע על הקטנים", אמר האב.
רעייתו לעומת זאת, אמרה את הדברים אחרת. "שאר ילדי הגדולים ממנה צדיקים תלמידי חכמים וגם בנותיי הגדולות ילדות ממש טובות. הן מצטיינות בלימודים".
אחרי רגע של שתיקה, היא זורקת שאלה לאוויר החדר: "למה זה מגיע לי?"
הבטתי אל האב וניסיתי לתהות בקול היכן הוא נמצא בכל הקשור לחינוך הילדים. "אני דואג לכלכלת הבית ואשתי לחינוך, גם ככה מה יכולה כבר להיות תרומתי?", הגיב.
מפרשת השבוע אנו יכולים ללמוד כמה וכמה דברים

א. לא סתם בחרה התורה להשתמש בביטוי כזה "ויולד נח". דווקא בקשר הראשון בתורה בין אב ובנו, אנו כהורים (אבות), צרכים לדעת שיש לנו חלק עצום בחינוך הילדים גם כי זאת המצווה שלנו, וגם כי מוח הבן מגיע מכוח האב ולנו יש גישה הרבה יותר טובה ונכונה לשכל הילד/הילדה.
יתירה מזו, שלא נחשוב חלילה שאם אנו לא מתערבים בחינוך אנו לא משפעים, כי בעצם העובדה שאנו לא מתערבים יוצר אצל הילדים מודעות לאבא חלש. אין כל סיבה לחשוש שמא נעשה טעות, מפני שעדיף לעשות ואולי לטעות מאשר לשבת מצד בלא כלום.

ב. דבר נוסף שאנו יכולים ללמוד מן הפרשה, שכל ילד הוא אוצר בפני עצמו. לכל ילד יש את ה"את" שלו והם מיוחדים רק לו. "את" הנפש שלו, "את" את המוח שלו, "את" ההבנה שלו, "את" היכולת שלו, "את" הכישרונות שלו. עלינו ההורים לדעת להרגיש את זה ולפתח אותם ולתת להם גיבוי לכל ילד וילד בנפרד.




שאלות שמאמן היה שואל אותך באימון
א. עד כמה אני מעורה בחינוך ילדי, לדוגמה כמה אני בקשר עם המורים של ילדי?
ב. עד כמה אני באמת משקיע זמן ותשומת לב לילדי?
ג. איזה כישרונות מיוחדים יש לכל אחד מילדך, ומה אתה עושה כדי לפתח אותם?

בברכת שבת שלום
יוסף חיים בולטון
מאמן בכיר בקאוצ'ינג
[email protected]

לע"נ הקדושים הרב גבריאל נוח ורעייתו רבקה הולצברג הי"ד
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}