כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ד"ר שמואל-חיים? "ב'עדה' היו הרבה דוקטורים" • מרתק

איש 'העדה החרדית' התארח ברשת החברתית 'פייסבוק' וסיפק הצצה מרתקת לחייו הסוערים • איך הגיע מארגון הפגנות של 'העדה' ללימוד יח"צ ומדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה

שמואל חיים פפנהיים. צילום ארכיון
שמואל חיים פפנהיים. צילום ארכיון



שמואל חיים פפנהיים, איש 'העדה החרדית', התארח אתמול (ג') ברשת החברתית פייסבוק, וענה לשאלות גולשים, המנהלים דיון בדף ייעודי אודות התנהלות הציבור החרדי בארץ ובעולם.

עשרות גולשים מסוקרנים קיבלו את שמואל חיים פפנהיים. חלקם התייחסו בבוז למי שמייצג את הציבור האולטרה-שמרני, וחלקם התייחסו אליו בכבוד ובהתעניינות.

כתב 'בחדרי חרדים' עקב אחר הדיון המרתק, ומגיש קטעים נבחרים:

"אני בן 41", הציג פפנהיים את עצמו, "אבא ל-5 ילדים וסבא ל-3. נולדתי בחסידות תולדות אהרון וינקתי את הפעילות הציבורית מקטנותי. ערכתי את העצרות והכינוסים הגדולים של העדה החרדית החל משנת תשנ"ז ועד תשס"ח.

"במשך שנתיים נפטרו בזה אחרי זה כל ההנהגה הבכירה של העדה, וההנהגה של הדור החדש רצו להכתיב לי דברים שונים שאינם מקובלים עם דרכי והחלטתי להתפטר. למדתי מינהל עסקים ב'לומדה', ניהול פרויקטים בשיפור, פרסום שיווק דוברות ויח"צ בבצפר, וכיום אני סטודנט לימודי תקשורת מדעי המדינה ויחסים בינלאומיים באוניברסיטה הפתוחה, ואחרי סיום מכינה קדם אקדמאית במכללה החרדית".

אנחנו נגד האלימות

אחד מגולשי הקבוצה שאל את פפנהיים איך מתקבל ב'העדה' עצם לימודיו במכללות ועוד, "העדה החרדית בניגוד לתפיסה המקובלת לא יכולה להיות נגד לימודי תואר", השיב פפנהיים. "שכן בהנהלה הנבחרת הראשונה של העדה החרדית היו לא פחות מ-24 בעלי תואר ד"ר ופרופסורים, ועד היום עדיין ישנו בהנהלת העדה בעל תואר ד"ר".

גולשת נוספת הפנתה לפפנהייים שאלה נוקבת: "מכנים אותך הדובר של 'העדה החרדית', אני לא יודעת מי מינה אותך, אם בכלל היה מישהו כזה, להיות הדובר, איך הגעת לפוזיציה הזו? אתה צריך לדברר את הקבוצה הכי מושמצת בארץ, ולא בכדי. איך אתה מסביר את ההתנהגות של קומץ אנשים למי שלא מכיר את זה מבפנים?

"מעולם לא אמרתי ולא כיניתי את עצמי דובר 'העדה החרדית', כי אין להם דובר, והם לא מאמינים בצורך להחזיק בעל תואר כזה. כצאצא מבית היוצר של חרדי אשכנז אני מאוד מאמין במשנתו של הרש"ר הירש, ולדעתו כל מי שיודע להסביר ולדברר את הדרך וההשקפה, הוא חייב לעשות את זה, אם כי בהמשך הזמן הודרכתי לא פעם ולא פעמיים לענות בשם ובשליחות ההנהגה של העדה הרוחנית והניהולית".

באשר לטענות שהועלו נגד גוף הכשרות של בד"ץ 'העדה החרדית' כתב פפנהיים: "ההון הגדול שכולם מדברים שהם צוברים מושקע כולו לצרכי כשרות ושירותי הכשרות, שזה כולל גם רבני השכונות, עירובין והשקעות לשמיטה ולמוצרים שחייבים לספק לציבור גם אם זה לא משתלם".

ולקראת סיום הספיק גם להתייחס לסיקריקים: "אנחנו מסתייגים לדרך של אלימות, אנחנו עוסקים בפעילות חינוכית להוקיע אותם וללחום בהם, ויש הצלחה כבירה בתחום, וכל מי שנוח לו לתלות כל מיני תופעות מכוערות בגוף האחראי 'העדה החרדית', וכורך תופעות כאלו ואחרים ב'העדה', הוא בעצם נותן יד להכפשה והטרדה, ונוח לו לחיות ולהתהלך בשקר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}