כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הצעד האחרון: שושני סגר הישיבות ביצהר

רגע לפני הפרישה החליט מנכ"ל המשרד, ד"ר שמשון שושני, להפסיק את תמיכת המדינה בישיבות ביצהר • אנשי הישיבה: "למרות ההתנכלויות, הישיבות ימשיכו לפעול"

שושני. צילום: ארכיון בחדרי חרדים
שושני. צילום: ארכיון בחדרי חרדים



בצעד מפתיע, כמעט חסר תקדים, החליט היום (ג') מנכ"ל משרד החינוך הפורש, ד"ר שמשון שושני, לסגור את הישיבה התיכונית 'דורשי יחודך', ולהפסיק את התמיכה בישיבה הגבוהה "עוד יוסף חי" – שתיהן ממוקמות בישוב יצהר, ובראשן עומד הרב יצחק גינזבורג.

קדם לצעד זה שימוע, שנערך לפני כחודש למנהלי הישיבות, ואשר לאחריו הועבר לעיונו של הד"ר שושני חומר חסוי נוסף ממנו עלתה תמונה מקיפה על הנעשה בישיבה. לדברי שושני המידע החסוי שהוצג בפניו אינו מתיישב עם הדברים ששמע בעת השימוע.

"החלטתי שלא לחדש את ההכרה למוסד 'דורשי יחודך' ולא להעניק לו רשיון", כתב שושני במכתב ההסבר אותו שיגר ליועץ המשפטי של הנהלת המוסדות, עו"ד איציק בר, "כמו כן ... הוחלט להפסיק את התמיכה שניתנה לישיבה עוד יוסף חי". בנוסף, הבהיר שושני במכתבו כי לא יעביר לישיבת "עוד יוסף חי" כספים שעוכבו בידי משרד החינוך במהלך החודשים האחרונים.

מנכ"ל משרד החינוך סיכם את המכתב במשפט שלא משתמע לשני פנים: "היקף מעורבות התלמידים והמורים בפעילות, הצביעו על כך שהפעילות האלימה והבלתי חוקית והתכנים המועברים לתלמידים על ידי מורי הישיבה, מושרשים בישיבה עד כדי 'מעוות לא יוכל לתקון'.

"בנסיבות הקיצוניות המלמדות מהמידע הגלוי והחסוי בתיק זה, המלמדות על המעורבות הרבה של התלמידים והרבנים בפעולות אלימות, ברי כי התראה לא הייתה מביאה לתיקון המצב", כתב שושני.

שושני הודה במכתבו, כי "מפקחים מטעם משרד החינוך התרשמו באופן חיובי מהנעשה בישיבה", אך הסביר זאת בכך ש"גורמי הפיקוח לא נחשפו לחומר חסוי אליו נחשפתי, אשר על כן איני סבור כי יש לתת לביקורות אלו משקל רב". לדבריו, החלטתו מבוססת בעיקרה על המידע החסוי אותו קיבל ו"אין ספק שהרשות רשאית להתבסס על מידע חסוי". שושני אף מציין את מעורבותם של התלמידים "בפעילות אלימות רבות נגד תושבים פלסטינים ונגד כוחות הביטחון, לרבות בשעות הלימוד בישיבה" ואת העובדה לפיה "רבנים מרכזיים בישיבה תומכים ו/או מעורבים בפעילות האלימה, ואף מעבירים לתלמידים תכנים המסיתים את התלמידים לפעילות מעין זו".

שושני אף ציין במכתבו את נושא הספר "תורת המלך", כשהוא מבהיר כי "פרסומים מעין אלו לא יכולים להתיישב עם עקרונות חינוכיים ועם ההשפעה שיש לדברי איש חינוך ככלל ולרב ומחנך בפרט על תלמידיו".

בשנים האחרונות שבו ונעצרו כמה מתלמידי הישיבה, כשהם מואשמים בפעולות "תג מחיר" ובחשד למעורבות בהצתת המסגד ביאסוף. לפני כשנה נעצרו שני תלמידים כשברשותם סכין ומסכה.

באתר ישיבת "עוד יוסף חי" כבר מיהרו להכריז, כי לא יפסיקו את פעילותם והחלו במסע לגיוס תרומות.

החלטה אומללה

התגובות החריפות לא איחרו לבוא:

בהנהלת הישיבה טוענים כי החלטת משרד החינוך "מתבססת על הספר "תורת המלך" שנכתב על ידי רבנים בישיבה, ועל חומר חסוי שמשרד החינוך לא מסכים לחשוף שהועבר למשרד החינוך על ידי שי ניצן והשב"כ, בעוד כל הטענות שהגיעו כחומר גלוי התגלו כעורבא פרח.

"ההחלטה של משרד החינוך והעומד בראשו להצטרף לנלחמים נגד כתיבת מאמרים וספרים תורניים, מהווה החלטה אומללה שמעמידה את המשרד בשורה אחת עם רודפי התורה בכל הדורות. לאורך כל השנה האחרונה מתנהג משרד החינוך כמחתרת שעושה מעשיה במחשך ומסרבת לחשוף לאור יום את מעשיה. השימוש בחומר חסוי שאי אפשר להתגונן בפניו ולהוכיח את היותו שקרי אינה התנהגות של ממסד מתוקן אלא של שלטון לא דמוקרטי.

"על כל פנים – ישיבות בהן עסקו בתורה היו בעם ישראל לפני משרד החינוך, וגם יתקיימו בעזרת ה' בהמשך; וודאי שישיבות לא זקוקות להסכמה מאנשים שפרקו מעליהם עול מלכות שמים. למרות ההתנכלויות – הלימודים בישיבה נמשכים כסדרם, ובעזרת ה' ימשיכו לאורך ימים ושנים. הציבור – במחאתו כלפי משרד החינוך ובתמיכתו דוקא כעת בישיבה – יקבע בעזרת ה' ששי ניצן ועושי דברו לא יצליחו לסגור את פיה של התורה".

עו"ד בר, מחה נגד הענישה, שהיא לדעתו קולקטיבית. "השב"כ אינו מצליח לגלות את המבצעים האמיתיים של תג המחיר ולכן מעניש עונש קולקטיבי ישיבה שלמה, וזאת מבלי לאפשר לה להתעמת פנים אל פנים עם הטענות נגדה, אף כי החומר הוא סודי. אין לנו יכולת להתמודד מול טענות רעולות פנים", אמר.

גם ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, הגיב בחריפות ואמר: "מדובר בצעד חסר תקדים המתאים אולי לרוסיה הסובייטית. לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל יחליטו פקידים לסגור מוסד רשמי על סמך חומר סודי שאי אפשר אפילו לראות ולהתגונן בפניו, דבר שראינו בסוגי משטרים שחשבנו שכבר נעלמו מן העולם. לא ראינו סגירת מוסדות דת של תנועות איסלאמיות המטיפות לתמיכה בטרור או אוניברסיטאות שמרצים בהן מטיפים נגד עצם קיום המדינה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}