כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הסוף ל'פרשת יפן' • האסיר השלישי יועבר לישראל להמשך ריצוי עונשו

יעקב יוסף גרינוולד, אחרון האסירים בפרשת 'אסירי יפן', צפוי לעבור ארצה להמשך ריצוי עונשו • המשפחה הציעה לממן שני סוהרים ישראלים שילוו את האסיר • יפן הסכימה למהלך, אך ממתינה למספר הבהרות ממשרד המשפטים הישראלי • הסיפור המלא - בפנים

פרשת יפן מגיעה לסיומה. גרינוואלד. צילום: ארכיון
פרשת יפן מגיעה לסיומה. גרינוואלד. צילום: ארכיון



חצי שנה לאחר ששופטי בית המשפט ביפן דחו את ערעורו של הבחור יעקב יוסף גרינוולד, 'בחדרי חרדים' חושף הערב (ג) כי גרינוולד יעבור בתקופה הקרובה לישראל, להמשך ריצוי עונשו.

המהלך הינו פרי משא ומתן מתקדם בין מדינת ישראל ושלטונות יפן להעביר את גרינוואלד המרצה את עונשו, סה כ-5 שנים בבית הכלא היפני.

המחלקה הבינלאומית של משרד המשפטים אישרה את העברת האסיר לישראל. ישראל גם הסכימה לשיגור שני סוהרים ישראלים ליפן, על חשבון המשפחה, כדי ללוות את האסיר ארצה,

בצד היפני, הדברים נראו סבוכים יותר: ביפן טרם שכחו את החנינה שהעניק נשיא המדינה, שמעון פרס לאסיר יוסף בונדו, ללא תיאום איתם.

כזכור, כבר אז היו שטענו שהפרשה מוציאה לישראל שם רע של מדינה לא אמינה שאינה עומדת בהסכמים.

בעקבות זאת, יפן ביקשה להעביר לה סקירה משפטית אודות החוק הישראלי הנוגע לשחרורו של אסיר לפני סוף תקופת עונשו. מחנינה ועד הליכי הפחתת עונש בגין התנהגות טובה ועוד.

החומר המדובר הועבר ליפן לפני ראש השנה, לאחר שבועות מספר, השיבו היפנים כי עקרונית הינם מוכנים להעביר את גרינוולד לארץ.

עם זאת, כמה שאלות נותרו פתוחות, והיפנים בקשו הבהרות לגביהן ממשרד המשפטים הישראלי. במשרד המשפטים צפויים להשיב תוך מספר ימים לשאלות היפנים ויפן תקבל את ההחלטה הסופית המסתמנת כחיובית.

לאחר האישור - עדיין יהיה על עורכי הדין לטפל בנושאים בירוקרטים שעלולים לקחת מספר שבועות נוספים. לאחר מכן יועבר גרינוואלד לישראל ובכך תגיע לסיומה פרשת 'אסירי יפן'.

עורך דין מרדכי ציביןצילום: עורך דין מרדכי ציבין
עורך דין מרדכי ציבין


ציבין: הייתה אי הבנה בין משרד המשפטים היפני לישראל

עורך דין מרדכי ציבין, המטפל בשחרור אסירים ישראלים בחו"ל והעברתם לישראל, ואשר בין היתר ייצג את גולדשטיין שזוכה זיכוי מלא ביפן ואת גרינוולד, אומר:

"אני סבור כי המחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים מקפידה לקיים את ההסכמי העברת אסירים, ומקפידה על קלה כבחמורה. למעלה מכל ספק כי גם לגבי אסירים ישראלים אחרים, אשר הועברו מיפן לישראל להמשך ריצוי עונשם, מלאה ישראל אחר כל התנאים שסוכמו בין המדינות.

"ההתנהלות של עו"ד גל לברטוב, מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה ועו"ד רג'ינה תפוחי מהבכירות במחלקה, מוערכת ביותר במשרדי משפטים במדינות רבות בעולם. זה ידוע לי מנסיוני בטיפול בתיקים רבים מסוג זה.

"אי ההבנה אשר נגרמה בין משרד המשפטים היפני לישראל נבעה מהעובדה שנשיא המדינה מר פרס הפחית מעונשו של בונדו, מבלי שהתקבלה חוות דעת ממשרד המשפטים היפני. ידוע לי כי משרד המשפטים פנה ליפן בבקשה כי יביעו עמדתם בעניין האפשרות כי הנשיא יפחית מעונשו של בונדו. היפנים לא ענו, כנראה בשל כשל טכני, והנשיא אשר התנה בהתחלה את הפחתת העונש בהסכמת היפנים, אשר כאמור התמהמה, לא המתין יותר ואישר את ההפחתה בעונש".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}