כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"אני לא נבהל" • ישי פטר ישיבות גבוהות מארנונה

לאחר שיחה עם ראש ישיבת חברון החליט שר הפנים: פטור מארנונה לפנימיות של הישיבות הגבוהות • ישי ל'בחדרי חרדים': "אין סיבה שמישהו יכעס על החלטה שכזו"

השר אלי ישי בישיבת חברון. צילום: מנחם הלוי
השר אלי ישי בישיבת חברון. צילום: מנחם הלוי



רק לפני שנה הוא ספג 'מתקפת הסתה' כשביטל את חובת תשלום הארנונה לישיבות הקטנות. אתמול (ב) החליט שר הפנים, אלי ישי, ללכת באומץ למהלך דומה, ולבטל חובת תשלום ארנונה לישיבות הגבוהות.

זאת למרות שהוא צפוי למטח ביקורת בתקשורת הכללית, אולי גם בקרב מארגני גל המחאה ש'אהבו' את ישי כשחתם להם על הזדהות עם מאבקם - אך מאחורי גבם דאג לסקטור עולם הישיבות. "זה לא צדק חברתי", הם יאמרו לו מן הסתם במהלך הימים הקרובים. ובכל זאת הוא עשה את הצעד.

לפני שנה, כשפטר שר הפנים את הישיבות הקטנות מארנונה, באתר YNET למשל, מיהרו להסביר כי "בישיבות הקטנות לומרים נערים בני 13-16 אך ורק לימודי תורה, בעיקר גמרא...וממדרים מהתלמידים לימודי ליבה". ובכל זאת החליט השר ישי להשוות את תנאיהן של הישיבות הקטנות לכלל בתי הספר הרגילים. חינוך חובה שווה לשניהם הרי".

המעניין הוא כי החתימה של ישי, בשעתו, על הפטור באה למרות שברקע עמדה הצעת חוק של ח"כ אמנון כהן מש"ס באותו עניין. "בעוד רוב בתי הספר בישראל זכאים לפטור, הישיבות הקטנות אינן זכאיות לפטור, דבר שיוצר אפליה בלתי סבירה. עיקרון השוויון מחייב כי ככל שמוענק פטור מארנונה - מן הראוי כי פטור זה יוענק לכולם במידה שווה", היה ההסבר שצורף להצעת החוק.

ואז פרסם משרד הפנים חוות דעת המייתרת את החוק. היועץ המשפטי של המשרד קבע כי החוק הקיים פוטר מארנונה מוסד חינוך תרבותי וייחודי, וזה כולל גם את הישיבות הקטנות.

הטוקבקיסטים לא טמנו את ידם בצלחת

במרכז השלטון המקומי מיהרו להביע את כעסם על ההחלטה. "אנו נדהמים מהשימוש הפופוליסטי במתן פטור מארנונה.

"בכל יום עולות הצעות חוק שתפקידן לתת פטור מארנונה למגזרים שונים. רוב רובן של ההצעות עוברות במחטפים, באישון לילה וללא התייעצות מוקדמת עם השלטון המקומי, שנמצא בקריסה כלכלית.

כל פטור נוסף מארנונה יביא לכך שתשלומי מסי הארנונה יוטלו על קבוצה קטנה יותר וייאלצו להתייקר".

גם הטוקבקיסטים לא טמנו את ידם בצלחת ובתחתית אותה כתבה ב-YNET כאילו 'התחרו' הכותבים ביניהם מי ישמיץ יותר וכמה.

הנה, למשל, לקט קטן ממסכת התגובות אותה ליקטנו משם: "איכפת לאלי ישי מהמדינה הזו?, אלי ישי – יש לי 20 ₪ בארנק, בוא קח..., אין מה לעשות, 2000 שנות גולה מעצבות אישיות... בניתי וילה בסביון, וקראתי למקום 'ישיבת האור', אני ממתין לפטור... "לזה קוראים שחיתות", נו, מה...הכסף של אבא שלו, נזכרים בגעגועים לתקופה של טומי לפיד ואריאל שרון, מדינת ש"ס – בושה, עד מתי הדוסים יעשקו אותנו? עד מתי נממן אותם? נמאסתם!!!!!!!!, יאללה לפרק את ש"ס, לא יתכן שאנשים כאלו ינהיגו". ועוד ועוד מיני 'פנינים' מלאים בשנאה.

"הפטור כולל את כל הפנימיות"

אתמול (ב'), אולי מתוך תקווה נאיבית כי העניין לא יתפרסם בכלי התקשורת ו'יעבור בשקט' או אולי מתוך פרץ של אומץ לב, החליט שר הפנים, אלי ישי, לחתום על צו ולפיו תהיינה הפנימיות של הישיבות הגדולות פטורות מארנונה.

בשיחה עמו הוא נשמע רגוע לגבי ההסתה: "הפטור כולל את כל הפנימיות, לא רק החרדיות, כולל מעונות לנשים מוכות ועוד ועוד, אין סיבה שמישהו יכעס על החלטה שכזו", הוא אומר ומספר כי חוות הדעת המשפטית בנושא ניתנה כבר בערב החגים, אלא שהחתימה עצמה בוצעה אמש.

למען האמת מה שהביא אותו להחלטה הנחושה 'ללכת על זה' היה ביקור של ראש ישיבת חברון, הגר"ד כהן במשרדו.

ראש הישיבה הסביר לו במה מדובר, כשלישיבת חברון עצמה פטור מארנונה יחסוך למעלה ממיליון שקל בשנה.

מאז אותו רגע, החל השר ישי 'להריץ' את אנשיו בין משרדי הממשלה והפקידים השונים כדי לקדם את הצעד, והיה איתן בדעתו לקדם את הנושא.

למעשה יום אחד לפני חג הסוכות הוא כמעט חתם, אבל אז חלו עיכובים נוספים, ואתמול הוא יכול היה לברך על המוגמר.

התורם הגדול של עולם הישיבות: אלי ישי

בשיחה עם אברהם קרויזר, יועץ התקשורת של ראש עירית ירושלים ניר ברקת, הוא מברך בחום את אלי ישי על צעדו האמיץ. באופן טבעי ירושלים, כעיר הגדולה ביותר, מושפעת מצעד שכזה באופן מיוחד בכל הנוגע לעולם הישיבות ובכלל. "Tני מברך את ישי על המהלך שלו", אומר קרויזר, ומספר כי בימים אלו הוא מצפה להכרעה נוספת של היועץ המשפטי במשרד הפנים לגבי אפשרות של הקצאה לישיבות שתכלול גם את שטח הפנימיה. עד כה לא ניתן היה לעשות זאת על פי החוק, והמדינה הכירה בישיבה כמוסד חינוך מבלי להכיר בכך כי חלקים מהבניין בו מיועדים לשינה אכילה וכד'.

"כאשר נכנסתי לתפקיד", מספר קרויזר, "פנו אלי מישיבות מיר, קול תורה, חברון ועטרת ישראל כשכולם מבכים בפני את הבעיה הקשה של הארנונה המוטלת על שטחי הפנימיות ואשר מקשה עליהם את הניהול התקציבי. באותה עת סיירתי בקרית צאנז בנתניה ובביקורי בבית החולים לניאדו קלטתי שלא משלמים שם ארנונה עבור שטחי המסדרונות הקרויים שטח ציבורי לכל דבר ועניין. מיהרתי להרים טלפון לשר הפנים ישי וביקשתי ממנו לנסות ולמצוא פתרון לנושא הארנונה בישיבות. אני שמח שב"ה עלה בידו לברך על המוגמר". אל קרויזר הצטרף במאמצים רבים לקדם את הנושא גם איגוד הישיבות שנרתם לפעולה נמרצת בעניין, עד לגמר המבורך.

"אלי ישי הפך לתורם הגדול של עולם הישיבות", סבור קרויזר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}