כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ברק: הרב שך היה עוזר למלמד בחיידר של אבא שלי

שר הביטחון התארח בדיון על 'דו"ח טרנטנברג' בוועדת הכספים • כשגפני אמר "שיש לשר הביטחון קשר כלשהו לדגל התורה" - ברק לא נשאר חייב • בדיון ביקש: להגדיל מסגרת תקציב המדינה

ברק בוועדת הכספים הבוקר
ברק בוועדת הכספים הבוקר



שניהם לא ממש אוהבים את ממצאי דו"ח ועדת טרכטנברג; שניהם יעשו כמעט הכול כדי לטרפד את קידומו בכנסת. הבוקר (ג) הם נפגשו בוועדת הכספים של הכנסת: שר הביטחון אהוד ברק ויו"ר ועדת הכספים משה גפני.

רק אתמול נפתח מושב החורף של הכנסת, וכבר הבוקר נערך דיון בנושא דו"ח טרנטנברג, שעומד מן הסתם להעסיק את הכנסת במושב הבא בפול טיים.

ביהדות התורה, כמו גם בש"ס, מתנגדים לחלקים של הדו"ח המתנכלים לציבור החרדי - קרי: לתלמידי הישיבות. גפני מתנגד לדו"ח גם בגלל שבעצם קיומו הוא מכרסם במעמדה של ועדת הכספים 'שלו'.

במשך שנתיים ישבה הוועדה ודנה במספרים ובתקציבים, תוך שהיא מנסה לדאוג לשכבות החלשות ולשמוע גם את נציגי האופוזיציה בוועדה. מי שמכיר את דיוני הוועדה יודע כי העבודה שם נעשית בהרמוניה מלאה, שמאל וימין, קואליציה ואופוזיציה. והנה בא פרופ' מלומד וטורף להם את הקלפים ומנסה לשנות סדרי בראשית. לא, בוועדה ממש לא אוהבים זאת.

שרי ביטחון נוהגים בדרך כלל להופיע לדיונים הסגורים לתקשורת, בדרך כלל לוועדות חוץ וביטחון. בואו של השר ברק לוועדת הכספים הוא מחזה מפתיע ביותר, ואין ספק שהוא זקוק נואשות לעזרת הוועדה, כדי 'להצילו' מחרב הקיצוצים שניסתה ועדת טרכטנברג להנחית על משרדו ותקציבו.

אז נכון ששר האוצר, יובל שטייניץ, יודע לצטט את דברי ברק, ולפיהם הוא הביע נכונות כבר בתחילת דרכה של הוועדה לתרום את חלקו של משרדו לטובת הנושא. ובכל זאת, כשזה מגיע הלכה למעשה, שר ביטחון לא יכול לעמוד שווה נפש מול גזירות קיצוצים במשרדו.

במהלך הדיון שיבח ח"כ שלמה מולה מקדימה את יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, על ההישג בהבאת שר הביטחון לדיון בועדת הכספים ואמר כי הוא כבר רגיל לדיונים מקיפים ומשמעותיים בוועדה.

גפני, כדרכו, השיב לו: "כנראה שיש לשר הביטחון קשר כלשהו לדגל התורה".

להפתעת החברים הרים השר ברק את הכפפה. "זה נכון הרב גפני, לפני תשעים ושלוש שנה, הרב אליעזר מן שך היה העויזר למלמד אצל הרב קלמן קאהן בחיידר של פוניבז', שאבי למד שם"...

"מוכנים לתרום את חלקנו"

לגופם של דברים ביקש ברק מהוועדה להגדיל את מסגרת תקציב המדינה בשבעה מיליארד שקלים נוספים, כדי לרצות את דרישות המחאה מחד, אך שלא לפגוע בתקציב הביטחון, מאידך. "אני יודע שאני במחלוקת עם האוצר בעניין הזה", הודה.

השר ברק אמר כי "המחאה החברתית היא אחד הדברים החשובים והמרגשים שקרו בנוף הישראלי זה שנים רבות", וכי דרוש טיפול אמיתי בדרישות הנלוות אליה. הוא אפילו הסכים לומר כי יש לו נכונות 'לתרום' את חלקו לכך בקיצוץ בתקציב משרדו, אך לא בסכומים גבוהים.

"אנחנו מוכנים לתרום את חלקנו גם במחיר של סיכונים כדי להשתתף באופן ממשי בתוך הטיפול באתגרים העולים מנושא המחאה. אני מציע לכולנו לא להשלות את עצמנו שניתן למצוא שם מיליארדים". קרי, קיצצו לו יתר על המדינה.

ובביטחון, הזהיר ברק, כשאנחנו שוגים, "יש טעויות שהן מסוכנות". לדברי ברק יתכן מצב בו ישראל תצטרך להגן על עצמה "מבלי להישען בהכרח על כוחות אזוריים או אחרים", וכמובן צריך כסף לכל זה. "המבחנים לא פשוטים ואף אדם בר דעת לא יוכל לצפות מתי ובאיזו צורה עשויים להתממש חלק מהמבחנים שמתוארים בצה"ל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}