כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אלי ישי רותח: שמו דברים בפי, לא דיברתי על איראן

יו"ר ש"ס נאם על "התקופה המסובכת הזו", אבל התקשורת ציטטה אותו כמי שדיבר, כביכול, על "התקיפה המסובכת" באיראן • ישי ל'בחדרי חרדים': "אין צ'אנס שאדבר על זה"

כועס. אלי ישי. צילום: יעקב כהן
כועס. אלי ישי. צילום: יעקב כהן



הבוקר, כמעט לראשונה, מצאתי את שר הפנים אלי ישי זועם ורותח. די נדיר אצלו.

בשיחות עמו הוא מעולם לא העלה את הנושא האיראני, לא מדבר בנושא. "אין צ'אנס שאדבר על זה, לא אני ולא הרב", הבהיר לי הבוקר, בצורה שאינה משתמעת לשני פנים. אחר-כך דיבר על זעמו על כלי תקשורת, שניסו לשים דברים בפיו.

"מי בכלל דיבר על איראן? דיברתי על המתקפה בדרום ועל הסכנות העתידיות האפשריות", המשיך לומר, כשהוא מתקשה להסתיר את כעסו.

הזעם של ישי יצא לאחר שאמש ב'חדשות ערוץ 2' והבוקר ב'ידיעות אחרונות', צוטט יו"ר ש"ס, כמי שאמר, כביכול, על אופציית התקיפה באיראן: "התקיפה הזו מורכבת ומסובכת". לא איש בטחון הוא ישי, ומה לו ולאמירות מן הסוג הזה? אבל אמר - אז אמר. מי מתווכח. העיקר שיש כותרת.

אלא שאז החלטתי לבדוק בעצמי את ההקלטה מדבריו בכנס פעילי ש"ס בצפון. וכך היו הדברים:

ראשית, הנושא הוא חזרה בתשובה. "אין עם ישראל נגאלים אלא בזכות תשובה", אמר. מכאן עבר ישי לדבר על "התקופה המסובכת הזו, ועדיף לא לדבר כמה היא תקופה מסובכת, כמה היא מורכבת, כמה היא מדירה שינה מעינינו". "תקופה" קשה - כן. תקיפה - לא אמר.

"קשה לישון בלילה כשאתה יודע מה קורה", אמר ישי. "תארו לכם צפון, דרום, מרכז. אני לא רוצה להפחיד אף אחד, אבל מערך הטילים של החמאס, של החיזבאללה ושל הסורים - בסדר גודל של טילים ארוכי טווח - מתקרב למאה אלף ותעשו עכשיו חשבון חס וחלילה מה יקרה.

"ופה יותר ויותר מבינים את מה שאנחנו תמיד אוהבים לומר: 'אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים'".

לא מתבלבלים גם מול עובדות

אז איך נכנסת אופציית התקיפה באיראן לתמונה?

מסתבר שישנם עיתונאים שאינם מתבלבלים גם מול עובדות. הם מצרפים לדברים ש'אמר' (כאשר כלל לא אמר) כביכול בנושא איראן, את "הפגישות הליליות התכופות שמקיימים ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ברק עם המנהיג הרוחני של תנועת ש"ס" - ומסיקים מכך כי תקיפה איראנית ברקע.

אז קודם כל, לא כל הפגישות היו "ליליות" ומסתוריות כל-כך. פגישותיו של ברק היו ברובן לאור יום, ועסקו בנושא עסקת שליט - עסקה לה לא הסכים הגר"ע בשלבים הראשונים של מסעות ברק לביתו, אך שוכנע בפגישה האחרונה שנערכה אצלו.

גם בפגישת נתניהו-הגר"ע הבהירו כל הנוכחים כי הנושא האיראני לא עלה במהלכה. אבל תמיד אפשר לנחש, בצל המסתוריות והליליות של הפגישה, שאולי בכל זאת דובר בה בנושא האיראני וכי מסתירים זאת מעיני הציבור.

כך או כך הצליח שר הפנים למצוא עצמו בעינה של 'סערה איראנית' שלא ברצונו. לנתניהו מותר להתייחס לנושא, אבל ל'חבר השמיניה' - לא. בטח שלא באופן פומבי. נתניהו מאוד לא יאהב זאת, ולכן חשוב לשר ישי להעמיד דברים על דיוקם ולהבהיר: להד"ם, לא דיברתי על תקיפה באיראן, לא אדבר בנושא. גם הרב לא מביע דעה בנושא, בטח לו אל מול התקשורת.

כשהתקשורת מסמנת מטרה

"אירן ממשיכה במאמציה להתחמש בנשק גרעיני, וכאשר תצליח במשימתה תהווה איום עלינו ועל המזרח התיכון כולו. מול אי הוודאות ואי היציבות של האזור, אנו זקוקים לשני דברים: עוצמה ואחריות", אמר אתמול ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח מושב החורף.

האם מהווים דבריו רמז כלשהו לתקיפה עתידית באיראן? אולי כן, אבל בהחלט קשה לדעת שכן הוא מדבר על הנושא זה חודשים ארוכים.

גם יו"ר מפלגת 'העבודה', שלי יחימוביץ', התייחסה בדבריה לתקיפה עתידית באיראן, כשהיא מתרה בראש מהמשלה כי מדובר בהרפתקה וכי "לא נגבה אתכם בהרפתקה הזאת". נו, וכי היא יודעת משהו על כוונה של תקיפה? לא משהו שעיתונאים לא יודעים עליו. היא אינה חברה בשמיניה, גם לא בממשלה.

אבל כשהתקשורת מסמנת מטרה, גם דבריו של השר ישי על הצורך בחזרה בתשובה יכולים להוות חץ מתאים. אפילו אם צריך להציג בדיחה הזויה: אל מול פעילי ש"ס ונציגי השטח שלה שחרר ישי סודות מדינה ודיבר על תקיפה מתוכננת באיראן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}