כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מאות מיליוני דולרים נעלמו מחשבונות לקוחות MF גלובל שפשטה רגל

חברת הברוקרים שפשטה רגל בגלל הפסדים על השקעות באג"ח של ממשלות באירופה נחקרת בחשד כי העבירה כספים לחשבונות מסחר שלה

  • ד' חשון התשע"ב
מאות מיליוני דולרים נעלמו מחשבונות לקוחות MF גלובל שפשטה רגל

חוקרים פדרליים גילו כי מאות מיליוני דולרים בכספי לקוחות נעלמו בימים האחרונים מחשבונות MF גלובל חברת הברוקרים שפשטה רגל ביום שני. חברת הברוקרים העוסקת במסחר בסחורות ונגזרים נחקרת על ידי הרשויות, אמרו מקורות יודעי דבר ל"ניו יורק טיימס" ביום שני. מנכ"ל החברה, ג'ון קורזין, היה בעבר מושל מדינת ניו ג'רזי ובכיר בגולדמן סאקס.

היעלמות הכספים הביאה לביטולו בדקה ה-90 של הסכם למכירת MF גלובל לחברה מתחרה, מה שהיה יכול להציל את MF מפשיטת רגל. החקירה מתמקדת בחשד כי MF העבירו כספי לקוחות לחשבונות מסחר שלה כדי לסייע להימנע מפשיטת רגל.

ביום שני הגישה MF בקשה להגנה מנושיה במסגרת Chapter 11. בבקשה הצהירה החברה על חוב של 39.7 מיליארד דולר ונכסים בשווי 41 מיליארד דולר. הזרוע הפיננסית של החברה הגישה אף היא בקשה דומה והצהירה על חוב בהיקף 50 מיליון דולר ונכסים בשווי 500 מיליון דולר. הנושים הגדולים של גלובל הם ג'י.פי מורגן צ'ייס ודויטשה בנק החשופים לחובות החברה ב-1.2 מיליארד ו-690 מיליון דולר בהתאמה.

גלובל, שדיווחה בשבוע שעבר הפסד שיא, איבדה את דירוג האשראי ברמת השקעה סולידית שלה, נאלצה לרוקן את קווי האשראי שלה, וספגה ירידה של 67% במחיר מנייתה.


הדירקטוריון קיים מגעים עם 5 רוכשים אפשריים עבור החברה בשלמותה או חלקים ממנה, לפי בלומברג. אך לפי "ניו יורק טיימס", המגעים עם מרביתם כשלו, ורק חברת אינטראקטיב ברוקרס נותרה בתמונה. לפי בלומברג, עם החברות שבחנו רכישה אפשרית שלMF גלובל או חלק ממנה, נמננים הבנקים גולדמן סאקס, ברקליס הבריטי ומקוארי גרופ האוסטרלי.

MF גלובל דיווחה בשבוע שעבר על הפסד רבעוני בסך 191.6 מיליון דולר, וחברות דירוג האשראי מודי'ס ופיץ' הורידו את דירוגה לרמת "זבל". החברה מחזיקה באג"ח ממשלתיות של איטליה, ספרד, בלגיה, פורטוגל ואירלנד - כולן מדינות ששוקי האג"ח שלהן התדרדרו בשנה האחרונה - בהיקף של 6.3 מיליארד דולר. החברה החלה לרכוש אג"ח אלו בשנה שעברה, מתוך הימור כי שוק האג"ח יתאושש.

MF סבלה משלושה הפסדים שנתיים רצופים. המנכ"ל האחרון שלה, קורזין, החליט לקבל החלטה ולהמר על מסחר באג"ח של מדינות גוש היורו והשקעות מסוכנות אחרות. באפריל השנה הוא כינס קבוצת סוחרים בחדר ישיבות במטה במנהטן, על מנת לפרוש בפניהם את התכנית. "הוא למעשה אמר לנו שבאחריותנו להגדיל את רווחיות החברה", אמר סוחר לשעבר בחברה שנכח בפגישה.

במקום זאת, המסחר, בייחוד באג"ח ממשלתיות של מדינות גוש היורו, הוביל את החברה אל סף קריסה בשנה האחרונה, מה שעשוי להפוך אותה לקורבן הגדול ביותר בארה"ב של משבר החובות בגוש היורו. הפרשה גם פגעה קשות בתדמית העסקית של קורזין, ובסיכוייו לעשות קאמבק פוליטי. קורזין ו-MF גלובל סירבו למסור תגובה.

גורלה של MF גלובל העלה את השאלה האם חיבתו של קורזין בן ה-64 לסיכונים סוף סוף עלתה לו ביוקר, לאחר קריירה שהובילה אותו לקצה הפירמידה בוול סטריט, ולאחר מכן לפוליטיקה האמריקאית, קודם כסנאטור ולאחר מכן כמושל. לקורזין עדיין יש תומכים בוול סטריט הטוענים כי נלכד ב"סערה מושלמת". אך מבקריו טוענים כי לאורך כל הדרך היו סימנים כי קורזין צפוי ליטול סיכונים בלתי מחושבים. הם מצביעים על הפסדי המסחר הגדולים של גולדמן סאקס תחת ידיו ב-1994, וגם על הפציעה החמורה שלו ב-2007, כאשר נסע במכונית כביש שטח ללא חגורה.

MF גלובל תחת ידיו של קורזין, במאמציו להפוך אותה ל"מיני-גולדמן", אולי מינפה את הימוריה יותר מדי, ולא הקדישה מספיק מחשבה לניהול סיכונים. הוא אמר בשיחה עם אנליסטים בשבוע שעבר כי MF גלובל ביקשה "לנצל את יתרונות חוסר האיזון" בשוק האג"ח הממשלתיות, כאשר רכשה אג"ח שנראו לה כבעלות סיכון נמוך.

הכנסותיה של MF גלובל, ששורשיה בחברת מסחר בסוכר בלונדון לפני יותר מ-200 שנה. כמו חברות רבות אחרות הסוחרות בחוזים עתידיים, החלו להתדרדר עוד זמן רב לפני שקורזין הגיע לחברה. ברוקרים מסתמכים על עמלות מביצוע וסליקת עסקות, ומהריבית שהם מרוויחים מהערבויות המזומנים שהם מקבלים מלקוחות. אך בשנת הכספים שהסתיימה במארס האחרון, MF גלובל רשמה רווח מריבית בסך 287 מיליון דולר בלבד - ירידה של 60% לעומת 3 שנים קודם לכן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}