כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

דרום קוריאה תקים קרן למימון איחוד עם קוריאה הצפונית בהיקף 50 מיליארד דולר

תוכנית הגרעין של השכנה מצפון מהווה גורם מעכב, אך בסיאול מקווים כי הציבור יתרום לקרן וישים בצד טינה שהתפתחה במשך 60 שנים

  • ד' חשון התשע"ב
דרום קוריאה תקים קרן למימון איחוד עם קוריאה הצפונית בהיקף 50 מיליארד דולר



דרום קוריאה תקים השנה קרן שתגייס עד 55 טריליון ון (50 מיליארד דולר) עבור הוצאות עתידיות במסגרת איחוד עם קוריאה הצפונית, דיווחה בלומברג. תושבי קוריאה הדרומית במדינה או מחוץ לה יוכלו לתרום לקרן והממשלה בסיאול עשויה להקצות כספים מיתרות התקציב, כך אמר השר הממונה על האיחוד, יו וו איק, בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו ב-19 בספטמבר. אין תוכנית לבקש מממשלות אחרות לתרום לקרן, אמר השר.

יו, 61, מבקש מהתושבים לשים בצד 60 שנים של טינה בחצי האי ולהתכונן לשוק התקציבי שיגיע עם שילוב השכנים המרוששים מצפון. 50 תושבי קוריאה הדרומית מתו בשנה שעברה מהתקפות המיוחסות לצבאו של קים ג'ונג איל ולא חלה כמעט התקדמות במו"מ להפסקת תוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית.

"הסוכנויות הממשלתיות קרובות להסכם על קרן האיחוד ואני מקווה כי החקיקה בנושא תעבור בתוך כשנה", אמר יו אתמול (שני) והוסיף כי הוא צופה איחוד של שתי הקוריאות בזמן חייו.

הקרן תגיע להערכות המינימום של האיחוד שחושבו על ידי חוקרים חיצוניים, תוך הנחה כי האיחוד יתרחש ב-20 השנים הבאות ויהיה באווירה שלווה. יו ציין כי עלות האיחוד עלולה להגיע ל-269 טריליון ון או כמעט רבע מהתמ"ג בקוריאה הדרומית ב-2010. כלכלת קוריאה הדרומית גדולה פי יותר מ-40 מכלכלת קוריאה הצפונית שמסתמכת על תרומות חיצוניות מאז שנות ה-90 אז מתו כ-2 מיליון איש מרעב, לפי הבנק המרכזי של קוריאה הדרומית.

האוכלוסיה בשטח השליטה של איל היא כמעט חצי מזו של קוריאה הדרומית שם מתגוררים 49 מיליון תושבים. אוכלוסיית מזרח גרמניה היתה כרבע מזו של מערב גרמניה שאיכלסה 61 מיליון איש עם נפילת חומת ברלין ב-1989.

המודל הגרמני

"אנחנו לא יכולים להחיל את מודל איחוד גרמניה לקוריאה שכן לעומת מזרח גרמניה, הצפון עני יותר ומאכלס יותר אנשים, אמר לבלומברג מון צ'אנג אין, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת יונסי בסיאול. "לגרמניה היתה כלכלה חזקה בעוד ששלנו עדיין שבריריות".

תקציבה של קוריאה הדרומית, שנמצא בגרעון מאז 2008, אמור להגיע לאיזון תקציבי ב-2013, לפי משרד האוצר במדינה. קוריאה הצפונית מסתמכת בעיקר על סין לתמרוץ כלכלתה כאשר 83% מהמסחר הבינלאומי של קוריאה הצפונית בהיקף 4.2 מיליארד דולר הוא עם סין, כך לפי לשכת המסחר הקוריאנית.

האיחוד לא יגרום למשבר חוב או הורדות דירוג מרובות כיפ שאנשים חוששים, אמר קוון יאנג סן, כלכלן בנומורה. "קוריאה הדרומית יכולה לפרוש את העלות על פני דורות רבים ולחלוק את הנטל עם מדינות נוספות".

יו, שגרירה לשעבר של קוריאה הדרומית בסין וראש הצוות המדיני של הנשיא לי מיונג באק, הבטיח גישה "גמישה" לקוריאה הצפונית כאשר החליף את קודמו בתפקיד היון מיונג בק. היון, שהציע לסגור את המשרד הממשלתי לאיחוד קוריאה הושמץ עקב זאת בתקשורת המדינית בקוריאה הצפונית.

ובכל זאת, הוא שלל את האפשרות לפסגה בין נשיא קוריאה הדרומית עם קים ג'ונג איל לאחר התקפה הרסנית בצפון האי שגרמה לשקיעתה של ספינה דרום קוריאנית בשנה שעברה. קוריאה הצפונית האשימה את הדרומית בהסתה להתקפה ארטילרית והכחישה מעורבות בהטבעת הספינה.

קוריאה הצפונית, שנותרה לפי הגדרה עדיין במלחמה עם הדרומית מאז הקונפליקט בשנים 1950-1953 שנגמר בהפסקת אש בין הצדדים, ערכה ניסויים בנשק גרעיני ב-2006 ו-2009. שש האומות שדנו בתוכנית הגרעין של המדינה וכללו את סין, יפן, רוסיה, ארה"ב, לא התכנסו מאז 2008. בכירים בארה"ב וקוריאה הצפונית נפגשו מאז אך לא דיווחו על החלטות חדשות.

המו"מ לקראת איחוד קוריאה עדיף על חיים בצל מלחמה, אמר קים סאוק ג'ונג, 43, מנתח אורטופדי מסיאול. "אני רוצה מדינה מאוחדת ושלוה עבור בני בן החמש". "אהיה מוכן לתרום באופן קבוע לקרן אם היא תנוהל בשקיפות ולא ישתמשו בה לצרכים פוליטיים", אמר. קים דו היונג, 38, מנהל בחברת SK טלקום בסאול אמר כי הוא מפקפק במטרת איחוד קוריאה ולא יתרום לקרן. "ההורים שלי רוצים באיחודה של קוריאה בכל מחיר, אבל הדור שלי שונה", אמר לסוכנות הידיעות בלומברג. "אנחנו אלה שנישא בעול והחיים שלי קשים מספיק כרגע".

המשטר בקוריאה הצפונית הצהיר כי יבנה "אומה משגשגת" שכל תושביה יהנו ממרק בשר עד 2012, בו יחול יום הולדתו ה-100 של אביו של קים ג'ונג איל שייסד את המדינה. קוריאה הצופנית עומדת בפני מחסור של 700 אלף טונות של השנה, דבר שצפוי להשפיע על רבע מהאוכלוסיה, כך לפי דו"ח של האו"ם שפורסם ב-15 בספטמבר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}