כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

כואב הגב? קבלו את 'שיטת אלכסנדר'

סובלים מכאבי מפרקים, גב וצוואר? • באמצעות לימוד פשוט של יציבה, הליכה וישיבה נכונה, תוכלו להשתמש נכון בגופכם • הכירו את שיטת אלכסנדר

אתם לא רוצים להיראות כך בגיל צעיר. צילום אילוסטרציה
אתם לא רוצים להיראות כך בגיל צעיר. צילום אילוסטרציה



זוכרים את סיפורה של הנסיכה שעדשה אחת קטנה מנעה ממנה שינה טובה? הנסיכה, מסתבר, לא לבד. דמיינו לעצמכם עדשה קטנה באחת מנעליכם. כזו שתגרום לכם למרות זעירותה, חוסר נוחות בהליכה, בישיבה, ביציבה. כזו שתדרוש מכם להתכופף קדימה רק קצת, אבל הקצת הזה יגרור פיצוי על חוסר האיזון, הליכה עקומה, כתפיים משוכות הצידה, חוסר נוחות, שרירים תפוסים וכאב.

לרובנו אין עדשים קטנות בנעליים, אבל "הרגלים עקומים" – יש לכולנו. רובנו למשל נוהגים לצעוד כשהמבט שלנו נוטה לרצפה, הכתפיים כפופות קדימה, הגו אף הוא "רץ" לפני האגן, וכל התמונה כולה היא של אדם שהולך מהר כדי להשיג את עצמו. במקרה כזה, היציבה מזכירה סימן שאלה, הגוף מחזיק את עצמו כמו רגע לפני נפילה ועל כן מופעל לחץ רב על כריות כפות הרגליים, האגן והכתפיים, הנשימה רדודה ואין די כניסת חמצן לגוף, מה שמביא אותנו למצב של חוסר שקט

הפתרון לכך פשוט משחושבים – הכול עניין של איך אנחנו "מחזיקים" את הגוף. לימוד פשוט של יציבה נכונה בכמה שיעורים לא מסובכים, ייטיב עם היציבה, ההליכה, ויכול לסייע רבות במקרים של כאבי גב, צוואר ורגליים ואפילו "ילמד אתכם" להסתכל אחרת על החיים – פשוט כי כשנזכרים ביציבה הנכונה שפעם הייתה לנו ולומדים שוב ללכת 'נכון' – גם נקודת ההשקפה על החיים משתנה ומשתפרת.

בשיחה עם אמיר בינדר, מורה לשיטת אלכסנדר ברשת מרפאות כללית רפואה משלימה, הוא מסביר, על 'רגל אחת' מהי השיטה.

,

תכירו: אלכסנדר הגדול,

פרידריך מתיאס אלכסנדר, אוסטרלי שחי במאה שעברה, סבל בבגרותו, כשחקן, מבעיות בגרונו ובמיתרי הקול. לאחר שהרפואה הקונבנציונלית לא מצאה פתרון לבעיותיו, החל תהליך ארוך של התבוננות בעצמו ,שבמהלכו גילה כי בעת שהוא מקריא טקסטים, הוא מאמץ את צווארו ומקשיח את גבו בצורה לא טבעית, מה שגרם למכאוביו. הוא הבין כי קיים קשר בין שימוש לא נכון בגוף, ליצירת מתח וכאב.

הוא פיתח שיטה ליציבה והליכה נכונה הנלמדת בכמה שיעורים ומשפרת את חייו של המטופל הלומד אותה, לאין שיעור. במהלך הלימוד, לאורך 15-20 שיעורים קצרים, עוברים עם המטופל על תנועות בסיסיות שהוא משתמש בהן ביום-יום, ומלמדים אותו כיצד לעשות אותן נכון – ישיבה, שכיבה, עמידה, הליכה, קימה מכיסא, הרמת חפצים מהרצפה וכדומה.

שיטת אלכסנדר היא לא טיפול קלאסי כי אם שיעור בו לומד האדם כיצד להשתמש בגופו נכון. זו כל התורה. אין כאן לימוד של משהו חדש שיתמיה אתכם, אלא ריענון של שימוש בגוף: היציבה הנכונה נמצאת אצל כל אחד מאיתנו בזיכרון הפנימי של הגוף. החוכמה היא רק להוציא את הידע הזה מה"בוידעם" ולשוב לאיזון.

אגב, כדי לדייק בכך - השיעורים מתקיימים מול מראה – על מנת שהתלמיד יוכל לראות את עצמו, ולהבין באמצעות המדריך, היכן הוא טועה וכיצד לתקן את יציבתו.

,

מה הכי נכון לנו?,

הנקודה הקובעת: אין נקודה שהיא נכונה לכל בני האדם. כל אדם - ונקודת האיזון שלו. על כן השיטה לא נלמדת בקבוצות, אלא ב"אחד על אחד". הלימוד גם מבהיר כיצד לא לאלץ את הגוף להתנהל לפי מה שנראה נכון אבל לא מרגיש נכון, אחרת לא נוכל לעמוד בכך לאורך זמן ונגרום נזק לגוף.

שינה טובה: ולא רק הליכה וישיבה שנעשות בצורה מודעת. החוכמה היא גם לישון טוב כדי להרגיל את הגוף למנוחה נכונה. השיטה תלמד אתכם אם כן, לשכב נכון (רמז: על הגב...) כדי לאפשר פריסה של עמוד השדרה, הרפיה של האגן, הכתפיים, הקניית יתר נינוחות לעמוד השדרה, הארכת הצוואר, וכמובן – נשימה עמוקה וטובה יותר.

,

מי זקוק לשיטת אלכסנדר?,

כמעט כולם. אוכלוסיות רבות "מועדות לפורענות" בענייני יציבה לא נכונה: נהגים, עובדי היי-טק שיושבים שעות רבות מול מחשב, ספורטאים ורקדנים, תלמידים וסטודנטים, ילדים מתבגרים, נשים הרות ולאחר לידה וגיל הזהב.

הנה כמה דוגמאות לאוכלוסיות שהשיטה יכולה לסייע להן:

• יציבה בשביל שניים: נשים הרות נוטות להקשית את הגב לאחרו ככל שההיריון סוחב אותן לפנים. הרחם הגדל, האגן המתרחב והסרעפת ה"נסחבת" כלפי מטה יוצרים לעיתים עמידה כפופה במקצת ומשנים את מרכז הכובד של הגוף – מה שעלול ליצור עומס ולחץ על אזורים אחרים בגוף ולהביא לכאבים. השיטה תסייע לכן, הנשים ההרות, להסיט את כובד המשקל בעדינות לנקודה הנכונה שבה תוכלו לסחוב את המשא – עד שתסיימו את המסע... ואגב: גם נשים מניקות המתכופפות אל תינוקן - רצוי שיידעו "לארגן" את גופן כראוי כדי שיחושו נוח ושליו גם אחרי חצי שעה של הנקה.

• נערים 'מקופלים': בני הנוער נוטים להתכנס בעצמם ככל שהם מתפתחים. כדי למנוע עמידה עקומה שתישאר שם לשנים – אם הם מתלוננים על כאב או שנראה לכם שהם התעקמו להם – הביאו אותם לכמה שיעורים פשוטים והם ייראו וירגישו אחרת.

• לקבל את הגיל בגיל: בחלוף השנים, השרירים נחלשים, אך אפשרי גם בגיל 60 או 70 ואפילו יותר, ללמוד להשתמש נכון בגוף ולתרום לאיכות החיים, מה שיסייע לשיפור ההליכה, זקיפות הגוף וחיזוק הרגליים. הגוף מרגיש טוב ויכולת התנועה מתרחבת וכל זה יכול להביא נינוחות ושמחה. מסקנה: לעולם לא מאוחר לשפר את היציבה ולהביא לאיכות חיים טובה לגיל השלישי.

וזה לא הכל. כל אדם שישפר את היציבה שלו – ישפר בכך גם את התפקוד של גופו, את הנשימה, את ההרגשה, את העמידה, וכל אלה ישפרו את איכות החיים.


,
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}