כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הבג"צ: מדוע לא מונו דיינים לביה"ד הרבני הגדול?

בג"צ מתערב בנושא מינוי דייני ביה"ד הרבני הגדול • שר המשפטים התבקש להשיב: מדוע לא כונסה עד כה הוועדה למינוי דיינים • העותרים: העיכוב -מסיבות פוליטיות

בג"צ. צילום: רשות בתי המשפט
בג"צ. צילום: רשות בתי המשפט



בג"צ החליט להתערב בסוגיית מינוי דייני בית הדין הרבני הגדול: השופטת מרים נאור הורתה היום (א') לשר המשפטים יעקב נאמן, להשיב עד 1.11.11 מדוע אינו מכנס את הוועדה למינוי דיינים.

הצו הוגש בתגובה לעתירת התנועה להגינות שלטונית, עו"ד מרדכי ציבין וטו"ר יעקב קלמן, יו"ר ועדת הארגון בלשכת הטוענים הרבניים בישראל, המיוצגים על-ידי עו"ד מרדכי אייזנברג.

לטענת העתירה, מערכת בתי הדין הרבניים בישראל איננה מתפקדת חודשים רבים, בשל העובדה שרוב הדיינים פרשו מבית הדין הגדול בירושלים, אך הוועדה למינוי דיינים איננה ממנה דיינים חדשים.

"התנהלות זו אין לה אח ורע במערכות שיפוטיות אחרות", טוענים העותרים ומבקשים את התערבותו הדחופה של בית המשפט.

על פי העתירה פרשו מבית הדין הרב שלמה דיכובסקי, הרב עזרא בר שלום והרב אברהם שרמן, ונפטר הרב מנחם חשאי - כך שמכהנים בבית הדין הגדול, מלבד שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים בלבד: הרב ציון אלגרבלי והרב ציון בוארון, כשהשלישי, הרב חגי איזירר, נמצא בהליכי פרישה.

עו"ד מרדכי אייזנברגצילום: עו"ד מרדכי אייזנברג
עו"ד מרדכי אייזנברג




לדברי העותרים, הצורך למנות לפחות חמישה דיינים הוא דחוף ביותר. העותרים שלחו מכתב בתאריך 21/9/2011 (אשר פורסם ב'בחדרי חרדים') אל כבוד הרבנים הראשיים לישראל, אל מנהל בתי הדין הרבניים ואל חברי הוועדה למינוי דיינים בבקשה להביא למינוי שבעה דיינים בבית הדין הגדול לאלתר.

חמישה ימים לאחר מכן התקבלה תשובתה של עו"ד אריאלה קלעי, יועמ"ש למשרד המשפטים, שהשיבה כי הוועדה קיימה דיון בנושא, "אך לא הצליחה לבחור את המועמדים".

לגבי ישיבה נוספת נכתב בתשובה: "לבקשת חברי הועדה ובהתחשב בלוחות הזמנים שלהם נקבעה הישיבה הבאה אחרי החגים ליום י"ג בכסלו תשע"ב (9/12/2011).

בעקבות התשובה פנו העותרים בשנית אל שר המשפטים, כשהם מתפלאים על לוח הזמנים המוזר הקובע את 'לאחר החגים' ב'י"ג כסליו'.

הם מסיימים את פנייתם במילים: "הציניות וההומור כמו גם לוחות הזמנים ותחבולות הפוליטיקה אינם מרפא", כשהם מתייחסים לעינוי הדין של בני זוג המשוועים להתרת ספקותיהם בשערי בית הדין הרבני הגדול. עד כה, ללא הואיל.

עו"ד איזנברג: "הדילים הפוליטיים הורסים כל חלקה טובה, גם בכל הקשור למינויים בשירותי הדת היהודיים. אי מינוי הדיינים הוא דוגמא קיצונית עד כמה החלטות מנהליות משותקות מחמת פוליטיקה ואינטריגות, עד כדי הרס ביה"ד הרבני הגדול.

"תשובת משרד המשפטים שבמשך ששה חודשים לא נמצא מועד מתאים לכינוסה של הוועדה למינוי דיינים, בשל לוחות הזמנים של חבריה - היא דוגמא לשררה שאיבדה את דרכה. על הוועדה להתכנס לאלתר ולהכריע על פי רוב חבריה למינוי חמישה דיינים לפחות לבית הדין הרבני הגדול ויפה שעה אחת קודם".

עו"ד נחמה ציבין הוסיפה: "העובדה שמזה חודשים פועל בבית הדין הגדול, הרכב אחד בלבד, היא עוול ועינוי של ממש לציבור בכלל ולעגונות בפרט. אני תקווה שעתירה זו, תשים קץ למצב הבלתי נסבל הזה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}