כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

לא תעמוד על דם רעך

שמואל אבואב בטורו השבועי על העונש הזוטר ביחס לכמות וחומרת העבירות שעבר טל מור דורס שניאור חשין

לא תעמוד על דם רעך



השבוע נגזרו 12 שנות מאסר על הנהג הפוגע ובורח טל מור. כזכור, נהג טל מור בשעת בוקר מוקדמת לפני כשנה וחצי במהירות מופרזת כשהוא לאחר ליל הוללות ונתון להשפעת סמים ואלכוהול. הוא פגע ברוכב האופניים שניאור חשין, נמלט מהזירה בלי להושיט עזרה, ולאחר מכן אף ניסה לטשטש ראיות לעובדה שהוא שהרג את רוכב האופניים.

שימו לב כמה עבירות עבר טל מור בשעות שלפני התאונה, במהלכה, ואחריה – חלקן עבירות על ההלכה, חלקן עבירות על החוק, חלקן גם וגם:

העבירה הראשונה היא איבוד העשתונות והשליטה העצמית במהלך ליל ההוללות הפרוע, שהיה רווי סמים ואלכוהול. העבירה השניה היא קלות הראש האסונית, במסגרתה הרשה לעצמו מור לנהוג במכוניתו כשהוא כל כך שתוי ומסומם. העבירה השלישית היא האופן הפראי שבו נהג ברכבו במהירות מופרזת, כפצצה מתקתקת שעתידה להתפוצץ, על אף העובדה שהוא רחוק מלהיות מפוקס וערני כפי שמתבקש ממי שנוהג ברכב. העבירה הרביעית, שנוראה מכולן אבל לא החמורה מכולן, היא הפגיעה ברוכב האופניים, כתוצאה ישירה של כל העבירות שעבר לפני כן, אבל העבירה החמורה ביותר היא העבירה החמישית, עבירת ההפקרה, עבירת לא תעמוד על דם רעך. אחר כך באה גם עבירה שישית - עבירת הניסיון הנואל לברוח מהאחריות ומהדין, ואחריה עבירה שביעית של שיבוש הראיות והניסיון להטיית משפט. העבירה השמינית והאחרונה, הניסיון לגלגל אחריות על אחר למה שאירע, שהרי גם לאחר גזר דינו הוסיף לטעון שלא הוא שדרס, מסכמת באופן הולם את מה שנראה כגלגולו המודרני של בן סורר ומורה, אשר איננו שומע בקול אביו ואימו, זולל וסובא.

לנוכח כל אלה, אין לציבור מקדש חיים, אלא לברך על ההחמרה בעונשו של מור למען יראו ויראו ולמען עשיית הצדק והמשפט. "פגע וברח" הפכה לתופעה רחבת היקף. על מנת להרתיע נהגים פוגעים מלברוח מזירת התאונה, יש הכרח להחמיר בענישה. אם הנהג הפוגע ידע, שידה הארוכה של חוק תגיע אליו ושבבריחה ממקום התאונה הוא מסתכן בעונש כבד ביותר, ייתכן שיתעשת ויתפקד במקום להפקיר את הפצוע.

אין לנו ברירה אלא להילחם ולעמוד על נפשנו. מידי שנה מתרחשות, בממוצע, כ-700 תאונות "פגע וברח". בהן נפגעים בממוצע יותר מ 1000 איש, ונהרגים קרוב ל 18 בני אדם. באמצעות ענישה קשה ומרתיעה, מעבירה החברה למפקירים מסר של הקאתם החוצה מתוכה וחוסר קבלה מוחלט, לא של הפגיעה בשוגג, עליה בנסיבות מסויימות ניתן למחול, אלא של ההפקרה במזיד, שעליה אין ולא תהיה מחילה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}