כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

היסטוריה חרדית באנטוורפן: לראשונה התמודדות "ראש בראש"

"אם זה יהפוך למלחמה אפרוש מיד" אומר ל'בחדרי' החרדי שמשמש כסגן ראש העיר באנטוורפן, וחושף כיצד נכנס לתפקיד: "שרת המשפטים הצביעה עליי ואמרה, "הנה המועמד החרדי". הייתי בהלם אבל לא הייתה לי ברירה, וכך הפכתי לסגן ראש העיר"

מרקוביץ על רקע תחנת הרכבת המפורסמת של אנטוורפן
מרקוביץ על רקע תחנת הרכבת המפורסמת של אנטוורפן



לראשונה בהיסטוריה החרדית של אנטוורפן, יתמודדו שני חרדים על מקום במועצת העיר - בשתי מפלגות שונות.

המתמודד הראשון הוא שמואל מרקוביץ, שמשמש מאז שנת 2012 כסגן ראש העיר דה וואוור במפלגת open VLD - מפלגתו של ראש העיר המונה 33 נציגים. עד עתה, היה מרקוביץ הנציג החרדי היחיד באנטוורפן, והוא מייצג נאמנה את כל תושביה החרדים של העיר, מכל הקהילות.

במקביל לתפקידו כסגן ראש העיר, שותף מרקוביץ בעסק משפחתי של סוכנות נסיעות.

אתמול, לראשונה בהיסטוריה החרדית של העיר הבלגית, הודיע חרדי נוסף כי הוא יתמודד למועצת העיר במפלגה אחרת. כפי שפורסם אתמול ב'בחדרי חרדים', המתמודד החדש הוא אהרן ברגר, חסיד בעלזא והוא מתפרנס מענף העופות. לפני שני מערכות בחירות דובר כי יתמודד למושב בעירייה, אך הדבר לא יצא לפועל.

בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', מספר מרקוביץ על המצב החדש שנוצר בו ירוץ מולו מתמודד חרדי במפלגה אחרת. מדבר על החשש שההתמודדות החרדית הכפולה תשפיע על האחדות השוררת בין הקהילות החרדיות בעיר, וחושף כיצד בכלל הגיע לתפקיד סגן ראש העיר.

"הגעתי במקרה לתפקידי", מספר מרקוביץ ל'בחדרי'. "בכלל לא התכוונתי להיות במועצת העיר. מכיוון שאני יו"ר ארגון הצלה המקומי, מטבע הדברים אני מכיר הרבה פוליטיקאים, וראשי המפלגה פנו אלי וביקשו שאמצא להם מישהו שיהיה מועמד אצלם במפלגה והוא יביא קולות מהיהודים החרדים".

"אמרתי להם שאני אביא להם מועמד, אבל לא מצאתי בקהילה אף אחד שהסכים. שרת המשפטים של בלגיה ששייכת למפלגה שבה אני מכהן, התקשרה אלי ושאלה מה עם המועמד שהבטחתי... עניתי לה שתוך 24 שעות אני מביא מישהו, בינתיים הייתה לי פגישה במקום בו נכחה גם שרת המשפטים. איך שאני יוצא מהמעלית יחד עם אשתי אני רואה את השרה מולי.

"לפני שהספקתי לפצות את פי", הוא מספר, "אני שומע אותה אומרת לעיתונאים, "הנה המועמד החרדי של המפלגה", אשתי ואני חטפנו הלם, אבל לא יכולתי להכחיש כי זה היה לא נעים בכלל לעשות כזה דבר. היא שרת המשפטים של בלגיה, ואז לא היה לי ברירה ונשארתי כנציג רשמי".

"שובצתי במקום ה-15 ברשימה", הוא מספר. בבלגיה הבחירות לעירייה קצת שונות מהארץ, הבוחרים מצביעים למועמדים עצמם ולא למפלגה. ולפיכך גם אם מועמד נמצא במקום האחרון ברשימה, אם המצביעים העניקו לו הכי הרבה קולות, הוא מקבל את המקום הראשון.

מרקוביץ מספר כי "אנשים יודעים שאני נציג של כולם, אני לא מייצג רק סקטור מסויים, ולכן הם הצביעו לי וכך הגעתי למקום הראשון".

מרקוביץ עצמו חלק מעסק משפחתי של סוכנות נסיעות, בנוסף להיותו יו"ר ארגון הצלה המקומי, הוא משפיע על תחומים נוספים הנוגעים לחיי החברה החרדית, אנשים בקהילה מספרים ל'בחדרי' על אדם אהוד ואהוב על כולם שרק עוזר לכל מי שפונה אליו, "הוא תמיד קשוב לכולם, אדם מדהים שאף פעם לא חושב על עצמו, אין משהו שביקשת ממנו והוא לא עשה מאמצים לעזור לך" אומר ל'בחדרי' אחד מראשי הקהילה באנטוורפן.

"דופקים אצלי בדלת גויים בבקשות לעזרה. רק לפני כמה ימים פנו אלי שכנים מוסלמים מהאזור וביקשו שאעזור להם בבעיות שונות", מספר מרקוביץ.

לשאלה מה יקרה עכשיו כשיש מולו מתמודד חרדי נוסף ממפלגה מתחרה, והאם זה יביא למתחים או חיכוכים בין אנשי הקהילה, הוא אומר, "לפני הבחירות הקודמות קיבלתי תמיכה מהרבנים בעיר. קיבלתי ברכה מיוחדת מהאדמו"ר מפשווארסק, ביקשתי ממנו ברכה ואמרתי שאם זה יועיל לטובת הקהילה אז אני רוצה לנצח, ואם לא - אני רוצה לחזור הביתה. ביקשתי ממנו ברכה שהקב"ה יכוון אותי לאיפה שהוא רוצה אותי, ור' לייביש בירך אותי בחום, ומה שקרה זה שהגעתי למקום הראשון".





עם ראש ממשלת בלגיה צ'רלס מישל





לגבי התמודדות עם בעיות הלכתיות כמו לחיצת יד לאשה אומר מרקוביץ, "אני כבר עם ניסיון בדברים האלה, אני יודע לא להגיע למצבים לא נעימים. יש לי סייעתא דשמיא בדברים הללו".

בבלגיה, כמו בארץ רק ראש העיר וסגניו מקבלים משכורת, באנטוורפן יש לראש העיר חמישה סגנים. מרקוביץ מקבל משכורת מהעירייה כ-2500 יורו בחודש, כ-15000 שקל. בתפקידו הוא אחראי על תקציבי הספורט ועל העסקים בכל העיר. קרוב ל-200000 תושבים נמצאים תחת תחום אחריותו.

לסיום אומר מרקוביץ לגבי ההתמודדות בבחירות הקרובות מול מועמד חרדי: "אני לא נמצא בתפקיד בשביל כסף ולא בשביל כבוד, אני נמצא בשביל לעזור לאנשים. אם תהיה התמודדות מכובדת אז אין בעיה, יש מקום לכולם. אבל אם זה יהפוך למלחמה אישית או קהילתית, אני אפרוש מיד מההתמודדות".



כזכור, אתמול דווח ב'בחדרי על התמודדותו של ברגר, שהצטרף לרשימת CDMV המתמודדת בבחירות למועצת העיר אנטוורפן בבלגיה.

ברגר שהוצב במקום התשיעי והריאלי, מתמודד כנציג החרדים במפלגה, ואשר לדבריו קרובה לערכים דתיים שמרניים ומצדדת בעמדות היהודים בנושאים כמו שחיטה וברית מילה. בסרטון שפרסם הוא מסביר מה עומד מאחורי ההתמודדות שלו.

"שבועיים אחרי הימים הקדושים (החגים) ב - 14 באוקטובר הקרוב", הוא מספר, "יתקיימו בחירות באנטוורפן, ובברכת המרא דאתרא הרב שיף שליט"א ובברכת המרא דאתרא הרב זילברמן שליט"א, אני מתמודד למקום כנציג התושבים מטעם המפלגה CD&V,

"זו מפלגה שהכי קרובה לערכים שלנו היהודים החרדים, והם מכבדים את הרצונות שלנו בכל הנוגע לצרכי הקהילה החרדית, כולם יודעים שהמצב בבלגיה ובאירופה נהיה גרוע מיום ליום, מנסים לפגוע בשחיטה היהודית ולאסור ברית מילה, אני לא מייצג אף מוסד או אנשים פרטיים, אני מתמודד כנציג של כולם, אני אשמע את כל מי שרוצה להשמיע את קולו, בעזרת השם אני מתכוון לשרת את כולם ולקדש שם שמים".

החרדי שמתמודד בבחירות באנטוורפן - מדבר


בראיון לאתר היהודי JOODS ACTUEL נשאל ברגר לגבי מספר דברים שאיתם הוא יאלץ להתמודד.

לגבי שחיטה יהודית הוא אומר: "אנו מצווים על איסור לצער בעלי חיים, וזה חלק חשוב ביותר באמונה שלנו ואפילו חובה דתית, ואנחנו נבחן איך אפשר למזער את הסבל של בעלי החיים".

לגבי לחיצת יד לאשה אומר ברגר "כיהודי חרדי אני דבק בכללי האמונה שלי, ואני אסביר לאנשים שאיתם אני בא במגע, למה אני לא נותן יד לנשים, אני שמח שהמפלגה בה אני מתמודד מבינה אותי, אין לזה שום קשר לחוסר כבוד לנשים, להיפך, הנישואין שלי קדושים, וזה גם כבוד לאשתי, ולכן אני נמנע ממגע עם נשים אחרות".

מהם העדיפויות שלך בפוליטיקה? הוא נשאל וענה: "אני רוצה לייצג את הקהילה היהודית ולהסביר מה קורה לנו. בפוליטיקה אני יכול לדאוג לכך שהקהילה שלנו תילקח בחשבון בעת הצבעה על חוקים.

"יהודי במפלגה נוצרית, זה לא מוזר", נשאל ברגר. והוא ענה: "ההיסטוריה היהודית-נוצרית היא חלק מאירופה, הדת היא חלק מחיי היומיום של רבים, אנחנו רוצים להיות מעורבים בחיים של כל התושבים יהודים כגויים, אך כמובן לא להתערבב שלא לצורך".
אנטוורפן בחירות שמואל מרקוביץ מפלגת open VLD בלגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}