כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"הרב לא מסוגל לסגור את הגמרא" • פרופיל מרתק

'ישראל היום' בפרופיל על הגרי"ש אלישיב • "סיפורו של גדול הדור, בכיר הרבנים בישראל, שהפך למנהיג בעל כורחו" • ומה השתנה לאחרונה בסדרי הלימוד?

"מעבר לתפיסה האנושית". הגרי"ש אלישיב בלימודו
"מעבר לתפיסה האנושית". הגרי"ש אלישיב בלימודו



בכתבת פרופיל ענקית, המתפרסמת הבוקר (ו) במוסף סוף השבוע של 'ישראל היום', משרטט יהודה שלזינגר קווים לדמותו של "בכיר הרבנים בישראל, הרב יוסף שלום אלישיב".

'בחדרי חרדים' מגיש קטעים נבחרים מהכתבה.

"אנשים לא מבינים את גודלו של הרב", מסביר עו"ד דב הלברטל באשר להחלטת בני ביתו של הגרי"ש שלא לספר לו על פטירת בתו הרבנית קניבסקי ע"ה, בשלל החשש מבריאותו. "אנחנו צריכים אותו חזק לא בטוח שהעולם יוכל להתקיים בלעדיו".

כדאי לקחת את דבריו ברצינות: מדובר בעורך דין ומרצה באוניברסיטה. לא במעריץ משולהב או חסיד עיוור. רבים בציבור החרדי ממש כמוהו חוששים מאוד בכל פעם שהרב אלישיב עובר טיפול רפואי פשוט.

הרב יוסף שלום אלישיב הוא ראש הציבור הליטאי ובכיר הרבנים בישראל כיום. מביתו הדל בירושלים עם עמדות הלכתיות נוקשות וכמעט בלא לפתוח את פיו הוא הפיל ממשלות והרכיב קואליציות הנהיג מאבקים חרדיים ענקיים כופף החלטות דרמטיות של רבנים גדולים ואחראי כמעט על כל סוגיה של דת ומדינה שעל סדר היום.

הרב אלישיב נולד בשנת 1910 בעיר שאויל שבליטא לשושלת רבנים מוכרת בן יחיד להוריו אחרי 17 שנות נישואים. המשפחה עלתה לארץ כשהיה בן 13 והשתקעה בשכונת מאה שערים. בגיל 20 נשא לאישה את חיה שיינא בתו של הרב אריה לוין הידוע כ"רב האסירים" ומאז הוא מתגורר באותה דירה צנועה וישנה ברחוב חנן 10 שהפכה כבר למושג בעולם החרדי.

בני משפחתו מספרים בגאווה כי יש לו כיום יותר מ-1000 צאצאים. הוא אחד הבודדים בארץ שזכה לראות בחייו דור שישי נכד לנינו.

רק לפני כשנה הוא ליווה למנוחות את בתו הרבנית לאה אוירבעך שהיתה נשואה לאחד מגדולי הדור. עוד בצעירותו איבד שני ילדים בנסיבות טרגיות: רבקה שנהרגה מפגיעת פגז ירדני במלחמת השחרור; ויצחק שנפטר זמן קצר אחרי לידתו. אחר כך הוא איבד עוד שתיים מבנותיו שושנה זילברשטיין ורחל ברלין. מספרים כי את הבת שנהרגה והתינוק שנפטר לא הזכירו מעולם בבית כחלק מהשליטה העצמית האבסולוטית האופיינית לרב.

הגר"ח קניבסקי בביקור אצל חמיו הגרי"ש אלישיבצילום: הגר"ח קניבסקי בביקור אצל חמיו הגרי"ש אלישיב
הגר"ח קניבסקי בביקור אצל חמיו הגרי"ש אלישיב


"מוטציה של רב מדורות קודמים"

אף על פי שעד היום יצאו כמה ספרים מפסקיו הוא עצמו מעולם לא כתב ספר. "הוא לא מסוגל לסגור את הגמרא", אומרים אנשיו ומעריכים שעד היום הוא פסק מאות אלפי הלכות. "אנשים ניגשים אליו במדרגות בדרך לתפילה ובסופה שואלים שאלות הלכתיות ומקבלים תשובות במקום - לפעמים בנושאים הכי רגישים שיש".

הלברטל מספר ש"לרב השפעה אדירה על העולם כולו. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה היהודית שאדם אחד מוסכם על כל גוני היהדות למיניה ולסוגיה וכולם מכירים בו כגדול הדור. הוא מנהיג בעל כורחו של העם היהודי. אפילו הרב עובדיה יוסף שימש אצלו בהלכה וגם הוא מכיר בגדלותו. כבר היו מקרים שהרב עובדיה הוכפף לתכתיביו ולפסקי ההלכה שלו. גם הקנאים אלה שמוכרחים להתנגד לו אידיאולוגית מלאי כבוד כלפיו".

גם חסידיו הגדולים מתקשים להסביר את סוד קסמו. "הרב הוא לא ממש איש רעים להתרועע" אומר הלברטל. "הוא שתקן מופנם חי בעולם משל עצמו וממעט במילים. הוא לעולם לא ישאל מה שלום אשתך או ילדיך. אדם שמתפלל 50 שנה בבית הכנסת שלו יספר לו שנולד לו בן והוא רק יאמר כרגיל: 'יפה יפה ברוכה והצלוחה.' הוא לא לבוש בצורה מיוחדת ואין לו מניירות אבל הוא ממגנט. מגנט של קדושת התורה."

הלברטל מנסה לפענח את התופעה: "הרב אלישיב הוא שם מרטיט. הייתי מגדיר אותו כמוטציה של רב גדול מדורות קודמים. לולא חי בינינו לא הייתי יכול להאמין שאדם כזה קיים. אני עומד במרחק 20 סנטימטרים ממנו ומרגיש כאילו אנחנו בשני קצוות עולם. אני אומר לו 'בוקר טוב' ורועד מיראת כבוד. הוא האדם היחיד בעולם שאפשר ללמוד מכל סיג ושיח שלו מכל תנועה שהוא עושה וגם ממה שאינו עושה. שום דבר אינו מקרי. אנשים מסתכלים לאן הוא פונה ולהיכן הוא מסתכל. יש לו שליטה עצמית נדירה. הוא נשאר עם אותה הבעה אם מגדל התאומים יקרוס אם תפרוץ מלחמה אם זה יום כיפור או פורים. זה מעבר לתפיסה האנושית שאנחנו מכירים. אין תנועה עצבנית או מיותרת. הכל מחושב".

הלברטל מודה ש"ההילה סביבו בלתי מוסברת. אין לו כריזמה אבל יש כלפיו יראה ואפילו הבנים שלו מתרגשים לפני שפונים אליו. לא מדובר בתכונות מיסטיות. יש לו סבלנות וענווה ובעיקר יכולת לימוד ופסיקה שיש כמוה רק פעם בדור. זה לא כמו אצל האדמו"רים שם יש ייחוס בין אבא לבן והאצולה עוברת ביניהם. הוא הגיע לזה בעבודה קשה ובנה את עצמו לבד בעשר אצבעות. מבחינתו הוא היה יכול לחיות כל החיים בלי שיכירו אותו. זה לא מעניין אותו. מעניין אותו להיות עבד השם החייל מספר 1 של אלוקים".

דינא דמלכותא דינא

את דרכו הציבורית החל דווקא כרב העיר רמלה אך שמו כפוסק הלכה בעל יכולות נדירות הגיע עד הרב הראשי יצחק הרצוג שביקש לצרף דיינים נוספים למערך הדיינות בישראל ומינה אותו לדיין בבית הדין הרבני האזורי בירושלים.

משם היתה הדרך קצרה לעבר בית הדין הרבני הגדול.

כמה שנים מאוחר יותר הגיע הקרע הגדול בין המוסדות הרשמיים של המדינה לבין הרב אלישיב.

אח ואחות ביקשו להינשא כל אחד לבחיר ליבו בזמן שעל פי ההלכה הם לא יכולים להתחתן מאחר שהם מוגדרים ממזרים. הלחץ הציבורי הביא לכך שהרב גורן ביקש לאשר את בני הזוג ובעקבות כך עזב הרב אלישיב בטריקת דלת את מוסד הדיינות ויש הטוענים שמאז גם גובשו עמדותיו בכל הקשור לנושאי דת ומדינה תחת המוטו "כבדהו וחשדהו בדגש על ה'חשדהו'.

ב-1988 החל את מעורבותו הרשמית בציבוריות הישראלית כשנענה בחיוב להזמנת הרב שך לכהן כאחד ממנהיגי דגל התורה. גם שם המשיך הרב אלישיב לבלוט בפסיקותיו ובהחלטותיו החד-משמעיות ובעיקר בהשפעתו על החיים בישראל.

ב-1999 החליט שאנשיו יצטרפו לקואליציית השמאל שהקים אהוד ברק עם מרצ כדי להגן על בני ישיבות מגיוס לצה"ל וכמה שבועות לאחר מכן הורה לאנשיו לצאת מהממשלה בעקבות פרשת המשחן שנסע בשבת.

"אין ספק שיש לו ההשפעה הגדולה ביותר על היחסים בין הציבור החרדי לחילוני. בהבל פיו הוא הוציא 400 אלף איש לרחוב למשל בהפגנה נגד בית המשפט העליון ובפעם האחרונה בהפגנת התמיכה באסירי עמנואל" מספר הלברטל.

גם בתחום המדיני יש לרב אלישיב משנה סדורה. הלברטל מספר כי "הרב הוא לא איש מלחמה הוא איש של שלום שיודע להעריך את המציאות המדינית. אחד הדברים שמטרידים אותו הוא המצב עם איראן. הוא מבין גם את תלותנו בארה"ב. הרב מתנגד בכל תוקף לשירות בצבא אבל רגיש למראית עין כלפי החיילים. במהלך מלחמת לבנון השנייה שאלו אותו אם אפשר במצב הנוכחי לצאת לחופשת 'בין הזמנים' והוא ענה בחוכמה: 'תלכו לבתי חולים תראו את הפצועים ותגידו אתם מה צריך לעשות".

אלא שהרב אלישיב לא ממהר להצטרף לכל מאבק. לדברי מקורבו "הציבור יודע להבדיל מתי המאבק הוא בנפשו של הרב ומתי לא. ביקשו ממנו לחתום על קריאה למחאה נגד מצעד התועבה אבל הוא חשב שלא כדאי לתת לנושא הזה חשיפה. היה ברור שלא יוכל לסרב לחתום אז כשנשאל אם לצאת להפגין ולסגור את הישיבות הוא השיב 'תמחה בבית"'.

נושא רגיש במיוחד מבחינת הרב אלישיב הוא היחס לציונות. "אין לרב מילה טובה לומר על הערכים הציוניים אבל הוא מקבל את המושג של 'דינא דמלכותא דינא' בכל הקשור לסדר הטוב של המדינה כמו במיסוי מקרקעין וכדומה" מבאר הלברטל.

משמש כסנדק בברית בקראווןצילום: משמש כסנדק בברית בקראוון
משמש כסנדק בברית בקראוון


העולם מתנהל בקראוון

הרב אלישיב נחשב לאחד הרבנים המחמירים. שיטת ה"חומרא" ההלכתית שהוא נוקט עוררה לא אחת תרעומת קשה נגדו ובמקרים רבים אף טירפדה מהלכים וחוקים חשובים ומצילי חיים.

מי שחש מקרוב את השפעתו היה ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) שיזם הצעת חוק לעידוד תרומת איברים בציבור החרדי אך נתקל בהתנגדותו הנחרצת של הרב אלישיב. שנלר ביקש לקבוע כי מוות מוחי ייחשב למוות סופי ואף קיבל את אישורם של הרב עובדיה והרב הראשי הספרדי שלמה עמאר אולם הרב אלישיב יצא נגדם בחריפות וגרם להם להבהיר מחדש את עמדתם.

"המגזר החרדי עבר שינוי גדול בנושא", אומר שנלר וניכר כי הוא בורר את מילותיו. "אם הרב אלישיב היה נותן את ברכתו לחוק לציבור החרדי היה קל יותר לתרום איברים והם היו מבינים שזו מצווה. יש לו כוח עצום הוא אחד מגדולי הפוסקים וגם אני מאוד מחשיב את דעתו".

הרב מנחם בורשטיין יו"ר מכון פוע"ה (פוריות ורפואה על פי ההלכה) יודע לספר כי רק הרב אלישיב מסוגל לקחת על עצמו פסיקות קשות במיוחד. "הוא 'גיבור' מבחינה הלכתית אדם חזק שאין אצלו עיקופים או הקלות. ההלכה זה עד הסוף. הדברים חתוכים. הוא שומע את כל הפרטים רוצה לדעת הכל. לא פעם הוא הציל חיים. היה לי חבר בארה"ב שאחת מבנות הקהילה שלו אשת כהן 'הסתבכה' עם גבר.

"היא היתה צריכה להתגרש מבעלה למרות שלשניים היו שבעה ילדים והם לא רצו לפרק את התא המשפחתי. האישה טענה כי היתה מסוממת בעת המעשה. הרב אלישיב התעקש לקבל חוות דעת שונות על מצבה והצליח להוכיח ולקבוע שהיא לא היתה שפויה באופן זמני ולכן היא מותרת לבעלה. רק אנשים בסדר גודל שלו יכולים לקחת על עצמם פסיקות הלכתיות כאלה".

אך יש גם מקרים שבהם נקט הרב החמרה הלכתית עד כדי מבוי סתום. "יש לו קרירות ירושלמית אופיינית לגבי הפסקים" מסביר בורשטיין "הלכה היא הלכה גם אם לפעמים זה כואב. לפונדקאות הוא אמר 'לא' חד-משמעי. הוא טען שזו לא הדרך ללדת אבל לא התנגד שנלך לפוסקים אחרים".

עשרות סיפורים נפוצו סביב יכולות הלימוד של הרב ובעיקר סביב התמדתו משך עשרות שנים בלימוד תורה. לפני 20 שנה הופיע איש זקן אמריקני בבית המדרש "תפארת בחורים" שבו מתפלל הרב אלישיב בקביעות. אנשיו ניגשו לאיש ושאלו למעשיו והוא השיב שבצעירותו למד במקום והיה שם נער שלא זז מהכיסא בבית הכנסת. הם הכניסו אותו לאולם והראו לו את אותו "נער" שעדיין יושב באותו כיסא כבר 73 שנים.

"יש רבנים שמתמחים בנושא זה או אחר אבל הוא מומחה בכל. אם באתלטיקה יש 'קרב '10 שבו מתחרים בעשרה מקצועות שונים אז הרב אלישיב הוא האלוף בקרב 10 היהודי" אומר הלברטל.

סדר יומו של הרב אלישיב השתנה לאחרונה לחלוטין. בעבר הוא החל ללמוד בשלוש לפנות בוקר ולא מש מספריו במשך 18 עד 20 שעות ביממה אולם כעת הוא מתחיל את יומו בחמש ובמהלך היום משלב לימודים ומנוחה ואף מגיע לבריתות מילה שנערכות בבית הכנסת שלו קרוואן הסמוך לביתו ומשם לדברי חסידיו "מתנהל העולם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}