כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

חלקו של המאיון העליון בארה"ב מההכנסות הוכפל ב-30 שנה

מדיניות הממשל בארה"ב נהפכה מאז סוף שנות ה-70 לפחות תומכת בחלוקה מחדש של העושר, לפי דו"ח של משרד התקציב בקונגרס

  • כ"ח תשרי התשע"ב
חלקו של המאיון העליון בארה"ב מההכנסות הוכפל ב-30 שנה

המפגינים בוול סטריט ממשיכים למחות נגד התרחבות הפערים בחברה האמריקאית, תחת הסיסמה "אנחנו ה-99%". בינתיים דו"ח חדש שהתפרסם בארה"ב מוכיח את טענותיהם. על פי הדו"ח, שפירסם משרד התקציב של הקונגרס האמריקאי, הנתח של אנשי המאיון העליון מתוך כלל ההכנסות בארה"ב הוכפל במהלך שלושת העשורים האחרונים.

בנוסף, טוען הדו"ח כי מדיניות הממשל בארה"ב נהפכה מאז סוף שנות ה-70 לתומכת הרבה פחות בחלוקה מחדש של העושר ועושה פחות על מנת לצמצם את תופעת ריכוז העושר בידי מעטים. "ההשפעה השוויונית של המסים הפדרליים היתה קטנה יותר" ב-2007, מאשר ב-1979, בשל המעבר ממס הכנסה פרוגרסיבי למסי עובד פרוגרסיביים פחות, אמר משרד התקציב בדו"ח.

גם תשלומי הרווחה הפדרליים כבר פחות מאזנים את חלוקת ההכנסות, היות שחלק גדול יותר של ההטבות, כמו למשל ביטוח לאומי, מגיע לאזרחים מבוגרים ללא קשר לרמת הכנסתם.

פרסומו של הדו"ח, שהוזמן כבר לפני כמה שנים, מגיע בתקופה בה המחוקקים בקונגרס האמריקאי דנים בדרכים להפחית את האבטלה, ועדה מיוחדת של הקונגרס שוקלת שינויים בחוקי המס והמחאה על התרחבות הפערים צומחת במהירות ברחבי ארה"ב.

בדו"ח מצא משרד התקציב כי בין 1979 ל-2007 ההכנסה לאחר מס, בהתאמה לאינפלציה, גדלה בקרב המאיון העליון ב-275%. עבור יתר ה-20% העליונים בסולם ההכנסות, ההכנסה הממוצעת למשק בית גדלה ב-65%. לעומת זאת, עבור ה-20% התחתונים של האוכלוסיה, ההכנסה הממוצעת עלתה ב-18% בלבד בשלושת העשורים האחרונים. בקרב ה-60% שנמצאים באמצע סולם ההכנסות, ההכנסה הממוצעת עלתה בפחות מ-40%.

הממצאים, המבוססים על נתונים של רשות המסים האמריקאית (IRS) ולשכת האוכלוסין, תואמים מחקרים אחרים שנעשו על ידי כלכלנים באקדמיה ומכוני מחקר פרטיים. עם זאת, השפעתם עשויה להיות גדולה יותר, היות שמדובר במשרד התקציב של הקונגרס.

גורמים נוספים, להם ייחס משרד התקציב תרומה להתרחבות הפערים בהכנסות, הם מבנה חבילות השכר של הבכירים ומשכורות גבוהות שמקבלים כוכבים בתחומי הספורט והאמנות, התרחבותה של תעשיית הפיננסים ורווחי הון, המגיעים באופן לא פרופורציונלי למשקי בית בעלי הכנסות גבוהות.

המחקר מצא כי משקי הבית במאיון העליון של האוכלוסיה בארה"ב הרוויחו 17% מההכנסות אחרי מס ב-2007, לעומת 8% ב-1979. ה-20% העליונים הרוויחו 53% מההכנסות לאחר מס ב-2007, לעומת 43% ב-1979. במילים אחרות, ה-20% העליונים הרוויחו יותר מכל יתר ה-80% באוכלוסיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}