כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"הצרכן החרדי נבון יותר מכל צרכן אחר" • חרדים עצמאים

מדור 'חרדים עצמאים' של 'בחרדי חרדים' מארח את דובי אלתר, בוגר ישיבת 'חברון' בן 25 • הוא הקים לאחרונה 'צרכניה אינטרנטית', אבל 'בונה' בעיקר על הציבור החרדי • האם שווה להיות עצמאי? ואיך מצליחים להתמודד מול מחירי הרצפה שמקבלות רשתות הענק?

"העבודה לא קלה, אבל מניבה". דובי אלתר במשרד
"העבודה לא קלה, אבל מניבה". דובי אלתר במשרד



דובי אלתר, בוגר ישיבת 'חברון – גבעת מרדכי' כבן 25, נשוי ואב ל-2 הוא יזם שיווק מוצרי צריכה באמצעות האינטרנט.

לפני כשנתיים הקים את 'ישיר פור יו' המשווקת מוצרי בסיס באמצעות הרשת או הטלפון.

מדי יום, אחר הצהריים, הוא פונה למרכז הלוגיסטי בו מתנהלת הפעילות.

• איך הגעת לדבר הזה בכלל?

"האמת שהתחום הזה של שיווק מוצרי מזון משך אותי תמיד. אמנם מדובר בשוק קשה ותחרותי מאוד, אבל הוא גם שוק מניב. יש בו מחזורים גדולים והרבה פעילות, לפני שנכנסתי לזה למדתי את התחום בכדי לשרטט את המתווה שהוביל אותנו למקום שאנחנו נמצאים בו היום.

"העיקרון הבסיסי מאוד פשוט: אין שום סיבה בעולם לרשתות למכור את המוצרים בסכומים הנוכחיים כאשר הם גם דורשים מהלקוחות להגיע למקום, זאת בזמן שהלקוח יכול לקבל לביתו את הכל באותו מחיר ואף במחיר זול יותר וללא כל מאמץ".



כך חוסכים אחזקת חנות ומחסן

• מאיפה קיבלת את ההשראה לשיווק באמצעות הרשת?

"תראה, לא מדובר כאן בפטנט שאני המצאתי. המושג הזה קיים כבר תקופה ארוכה בכל העולם. באירופה זה הולך חזק מאוד, בארה"ב קצת פחות, אבל בסך הכול בעולם הרחב הכול עובר בהדרגה לרשת. רק כאן אצלנו עדיין אנשים לא מבינים את המשמעות ויש כאלה שבטוחים שאם הם ייסעו לאיזה מקום ימצאו שם מבצע ויחסכו כמה שקלים. הם לא מבינים שאדרבה הנוכחות בבית היא זו שמוזילה את העלויות".

• איך בעצם?

"מבחינתי עצם זה שאני לא צריך לתחזק חנויות עם כל הדרישות הנלוות. במקום להחזיק מחסן וחנות אני מסתפק במרכז לוגיסטי ומשם משנע את הדברים, כשעל הדרך אני גם חוסך ארנונה ושכירות. זה כבר מאפשר לי להוזיל בהרבה את המוצרים".

• יש לך גם כוח מיקוח מול היצרנים?

"יש לנו כבר מעמד אבל עדיין לא ברמה של הרשתות הגדולות בארץ. בהמשך אני בהחלט מקווה להגיע לרמה של לקוח בסדר גודל שלהן".




היעד הראשון: הציבור החרדי

באופן מפתיע, ולמרות שנתח נכבד מהפעילות של "ישיר פור יו" מתנהל באמצעות האינטרנט, קהל היעד המרכזי מבחינתו הוא הציבור החרדי.

• למה, בעצם?

"אנחנו אמנם מקווים להגיע בהמשך גם לציבור הכללי, אך הסיבה שפתחנו עם הציבור החרדי היא כי הוא מוגדר כלקוח יותר חכם ומשקלל שווי מול הפסד בכל פרט. בנוסף, הצלחה בציבור החרדי גוררת בהמשך גם הצלחה בשאר המגזרים".

• זה לא קצת נועז לשווק לציבור החרדי רעיון שמבוסס בעיקרו על שיווק ברשת?

"יש לנו המון לקוחות שמשתמשים בקטלוג להזמין מוצרים באמצעות הטלפון או הפקס. הם מכינים לעצמם רשימת קודים של המוצרים שהם רוצים ומזמינים טלפונית. אני מעריך שכ-50% מהלקוחות שלנו קונים אצלנו דרך קטלוג ובאמצעות הטלפון".

נכון לעכשיו, המוצרים מחולקים על בסיס יומי רק באזור המרכז (בני ברק, פתח תקווה, רמת גן וגבעת שמואל). בירושלים החלוקה היא בימי שלישי בלבד, אך "כבר בחודשים הקרובים נתקדם לחלוקה יומית גם בירושלים", מבטיח לנו דובי.




אין כמו למשש את העגבניה

• האם אנשים לא חוששים מקניית מוצר באמצעות הרשת? ובכלל איך אפשר לקנות עגבנייה מבלי למשש אותה כהוגן?

דובי מחייך וניכר כי כבר השיב על השאלה הזו לא פעם ולא פעמיים: "מוצרים סגורים של חברות מוכרות הם בכל מקרה זהים בכל מקום כך שבכלל אין לזה משמעות. ובאשר למוצרים פחות מוכרים - יש ללקוחות תמונה ברורה ומדויקת באתר ובקטלוג שלנו, כך שאתה יודע בדיוק מה המוצר ומה אתה הולך לקבל.

"בקשר לפירות וירקות, אכן, בגלל הסיבה הזו אנחנו נמנעים מלשווק אותם, כי בכל הנוגע לתחום הזה באמת אנשים רוצים לראות בעיניים, למשש ולהרגיש את הפרי שהם בוחרים".

• מלבד החיסכון שבנסיעה ובהעמסה על העגלה, מהו הרווח בקניה אינטרנטית?

"מחקרים מוכיחים את מה שההיגיון אומר לבד: מי שקונה בחנות רוכש בין 20% ל-25% מוצרים 'מיותרים', בין אם כאלה שהתפתה לרכוש על הדרך בעומדו בתור לקופה או בדרך למצוא את הלחם והחלב הנמצאים בירכתי החנות. לעומת זאת בקניה ברשת אתה רוכש בדיוק את מה שצריך לפי רשימה שהכנת לעצמך על פי מה שחסר בבית".




מזמינים קניה בשביל השכן

• במבט לאחור, לא מתחשק לך יותר להיות שכיר?

"מי שחושב שעצמאי זה חיים קלים כי אין לך בוס ואתה עושה מה שבא לך - זה בהחלט לא נכון. להיות עצמאי זה הרבה יותר עול ואחריות. שכיר לעומת זה יכול להיות 'ראש קטן' כי בסך הכול אתה מסודר יותר. למרות זאת אני נכנסתי לתחום אחרי שלמדתי אותו ואני בהחלט חושב שהוא מתאים לי.

"בכל מקרה, קשה לתת המלצה גורפת. זה תלוי תמיד לגופו של עניין. תחום העיסוק שאני בחרתי - תחום המזון - מאוד קשה ויש בו הרבה גופים חזקים. זה אכן מורכב ומסוכן יותר והרוב לא בנויים לכך, אבל יש תחומים קלים יותר, כך שכל דבר צריך להיבדק לגופו".

• יצא לך להיתקל במחזה לא שגרתי במסגרת עבודתך?

"יש דבר אחד מדהים שנתקלתי בו פעמים רבות והוא משמח ומרנין לב בכל פעם מחדש: מאז שפתחתי את העסק יוצא לי הרבה פעמים לראות אנשים המבצעים בסתר הזמנות עבור אנשים אחרים ובבקשה שלא יודיעו מי הם. זה קורה הרבה - ולא רק במסגרת ארגוני צדקה. כיף לראות שיש בציבור הרבה אנשים שיוזמים חסד אמיתי עם שכן, קרוב משפחה או סתם ידיד במצוקה".

• כמה עובדים אתה מעסיק?

"תשעה עובדים. אני מקפיד להעסיק דווקא עובדים חרדים, הן משיקולים של אמון והן משיקול של אידיאל 'צאו והתפרנסו זה מזה'".

• מה המוטו שלך?

"יש אנשים שמבזבזים זמן כדי לחסוך בכסף, יש שמבזבזים כסף בכדי לחסוך בזמן, ויש אנשים שחוסכים בזמן כדי לחסוך בכסף".

• יצאתם בקמפיין מיוחד?

"בהחלט, לפני תקופה היה מבצע משמעותי מאוד של כל מוצרי היסוד בשקל ובכללם ק"ג עוף. בכלל, בחודש וחצי האחרונים היו הרבה מבצעי 'אמת' דהיינו על מוצרים שמישים ונצרכים ולא על מותרות או עודפים.

"יצאנו גם בקמפיין פרסומי בעיתונות ובריכוזים החרדיים, ובין השאר גם ב'בחדרי חרדים', ואנחנו בהחלט מרגישים את פירות הקמפיין".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}