כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

סערת 'בית העם' • מי יצליח לפשר: ישי או דרעי?

אלי ישי סייר יחד עם הגר"ש קוק בשטח המריבה ברחובות, ונפגש עם האדמו"ר מקרעשטניף - פטרונו של רחמים מלול • האם יצליח לפתור את המחלוקת או שאריה דרעי יקדים?

אלי ישי עם הגר"ש קוק ברחובות. צילום: הגולש דווחן
אלי ישי עם הגר"ש קוק ברחובות. צילום: הגולש דווחן



יו"ר ש"ס, שר הפנים אלי ישי, הגיע אתמול (ג) אל שטח 'בית העם' ברחובות, כדי לבדוק מקרוב האם ניתן להגיע לפיתרון בסיכסוך המפלג את הציבור בעיר. ישי סייר במקום בו עתיד להיבנות 'בית העם', כשאליו נלווה רב העיר, הגר"ש קוק. אחר-כך נכנס שר הפנים גם אל האדמו"ר מקרעשטניף, הנחשב לתומך המרכזי של ראש העיר, רחמים מלול, בפרשה, בניגוד לעמדתו של רב העיר. גם קהילת חב"ד בעיר תומכת במלול.

אבל מה קדם לסיור שנערך אתמול?

ובכן, ברקע עומדת עמדתו הנחרצת של ראש העיר, רחמים מלול, שלא לוותר על הקמת 'בית העם', למורת רוחו של רב העיר הגר"ש קוק, ושל אחיו הגרי"א קוק, ראש ישיבת 'מאור התלמוד', הממוקמת לא הרחק משטח המריבה.

מלול, מצידו, טוען כי מדובר באישורים שניתנו כבר בידי ראש העיר הקודם, וכי אין בידו לעצור זאת, בהיותו ראש עיר בה מתגורר גם ציבור חילוני. ישנה אפשרות, אגב, שפנייה לבג"ץ אף תחייב אותו להקים את הבניין, אם כי מלול מעדיף שלא להמתין לעתירה שכזו, ולהקדים ולבנות את המבנה, בו הושקעו עד כה מיליוני שקלים, על אף ההתנגדויות.

בשלב מסוים של המאבק נודע למלול כי יש כוונה להחתים נגדו את גדולי ישראל, כולל החתמה של הגר"ע יוסף. כדי למנוע זאת עלה האדמו"ר מקרעטשניף, ובמהלך שיחתו עם הגר"ע הצליח לשכנעו שלא לחתום על מכתב נגד ראש העיר.

התבקש להתערב. דרעי. צילום: פלאש90צילום: התבקש להתערב. דרעי. צילום: פלאש90
התבקש להתערב. דרעי. צילום: פלאש90


דרעי מוזמן לפשר

אלא שאז נכנס לתמונה הגראי"ל שטיינמן, אליו פנה הגר"ש קוק בבקשת עזרה. בצעד מפתיע הזמין הגראי"ל לביתו את אריה דרעי וביקש את התערבותו בפרשה. דרעי נחשב לפטרונו הפוליטי של רחמים מלול, בעבר ח"כ בש"ס, והתקווה הייתה כי התערבותו בפרשה תשכנע את מלול לסגת מעמדתו. אלא שעד כה, כחודשיים לאחר הקריאה לדרעי - לא אירע דבר.

מדוע לא הצליח דרעי להגיע לפשרה כלשהי או לפתרון מוסכם?

ובכן, ישנם כמה כיוונים אפשריים. נדגיש תחילה כי לאף כיוון אין כל אישור רשמי מהצדדים, ותגובת דרעי לא התקבלה עד לרגע סגירת הכתבה.

האפשרות האחת: יתכן שדרעי החליט מראש כי כל עוד הוא אינו נמצא רשמית בפוליטיקה, למה לו לעבוד קשה ולעשות עבור ראשי ש"ס את העבודה - מה גם שהדבר יכול להתפרש כהתכופפות ל'צד האשכנזי', מה שמצביעי ש"ס הפוטנציאליים לא ממש אוהבים. זאת, למרות שהצלחה שלו מול בית הגראי"ל יכולה בהחלט לזכות אותו בנקודות במעוז שנחשב כביתו של אלי ישי.

האפשרות השנייה: דרעי ניסה לדבר עם מלול, אך לא הצליח. קשה לקבל אפשרות זו, שכן חזקה על דרעי שכשהוא רוצה להשיג משהו - הוא יצליח, ובפרט כשמדובר בנפשות פועלות שהן מה שמכונה 'אנשים שלו'.

יביא פיתרון? ישי. צילום: יעקב כהןצילום: יביא פיתרון? ישי. צילום: יעקב כהן
יביא פיתרון? ישי. צילום: יעקב כהן


אלי ישי נכנס ל'תמונה'

כך או כך, בעוד דרעי נמצא בתמונה (באופן פעיל או לא פעיל), החליט השר אלי ישי להיכנס בכל כוחו ל'תמונה'. כבר לפני החגים תכנן את הגעתו לרחובות, תוך סיור ב'בית העם' יחד עם רב העיר. למראית עין הייתה הגעתו לרחובות 'מקרית', לצורך אירוע בו השתתף אמש, אלא שמי שמכיר את הלו"ז שלו יודע שהצירוף הזה לא היה אקראי.

את המסקנות מסיורו במקום, כולל שיחותיו עם הגר"ש קוק מחד, ועם האדמו"ר מאידך, יעלה ויביא ישי בפני הגר"ע יוסף. אחר-כך, ובהתאם למה שישמע מרבו, יטווה את תוכנית הפעולה העתידית שלו, ויש לו כבר כמה וכמה רעיונות.

כמנהיג תנועת ש"ס ברור לו שהוא חייב להביא לפתרון שיסיים את הסאגה במקום. מה שבטוח: הוא לא יכול להרשות לעצמו להותיר את הזירה לידידו משכבר הימים, אריה דרעי.

אם אכן יצליח להביא לפתרון ולהשתיק את המערכה ברחובות, הוא גם יצליח לרשום לעצמו נקודות זכות בחזו"א 5. דבר לא רע בכלל. מצד שני, יש כאן סיכון ואפשרות לכשלון, שכן מדובר במערכה לא פשוטה, החוצה חוגים חרדיים בעיר, כשאימת בג"ץ תלויה מעליה.

ישי או דרעי - מי ישוב אל הגראי"ל כשפתרון בידו? - ימים יגידו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}