כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"כל יהודי לוב שמחים על מותו של הרודן" • ראיון מיוחד

יממה לאחר ששליט לוב מועמר קדאפי נקבר כאחרון-המצורעים, ראיין הרב דוב פוברסקי את יו"ר ארגון יוצאי לוב • בשיחה מרתקת הוא מספר על העבר, החלומות והתקוות • צפו

הרב דוב פוברסקי בראיון עם מאיר כחלון
הרב דוב פוברסקי בראיון עם מאיר כחלון



אנחנו נמצאים בעיר אור יהודה, במרכז העולמי של יהדות לוב, מרכז שמתעד את המורשת, הסימנים המיוחדים, הדוגמאות והמיצגים מבתי כנסת, כפי שנהגו וחיו היהודים במדינת לוב בעבר, כאשר כיום אין שם כבר יהודים. אנחנו עם יו"ר הארגון, מאיר כחלון.

• המרכז נראה מרשים. אנחנו באנו הנה בעקבות חילופי השלטון בלוב, והיינו רוצים לשאול אותך, ראשית כל, מהו הדבר שמאפיין את היהודים יוצאי לוב?

"קודם כל, חשוב לדעת שיהדות לוב זה כבר שלושת אלפים שנה. לוב קלטה יהודים מכל העולם, מכל מקום בו גורשו או ברחו יהודים, אפילו מאשכנז. ההתרבות הגדולה ביותר הייתה במאה שנים האחרונות. גם אני והורי וסבי נולדנו בלוב. חלק גדול מיהודי לוב הגיעו ממגורשי ספרד.

"צריך להבין שמדובר בארץ גדולה מאוד, ורוב הכפרים והערים בנויים על החוף. הראשונים שהגיעו להתיישב שם הגיעו למערות. ואחר-כך הגיעו היהודים, וזה גם כתוצאה מכך שמדובר בארץ מעבר שנמצאת על הים. מדובר בארץ הגדולה פי 2-3 ממצרים למשל, אך יש בה בסך הכל כ-7 מיליון איש, כמו מדינת ישראל.

"שלטון קדאפי היה כבר בעיה אחרת. שוב צריך להבין שלוב עברה המון כיבושים - מהרומאים ועד הטורקים והאנגלים. ב-1911 היה שלטון טורקי במדינה, אבי עוד שירת בצבא הטורקי, ואז איטליה כבשה את לוב עד 1932 - וזו הייתה תקופת שגשוג והתפתחות ליהודי לוב, תחת האיטלקים. בערך אז התחיל הפאשיזם לצמוח, כאשר הוא נובע מהשלטון האיטלקי, והתחילו לתבוע מהיהודים לפתוח חנויות בשבת, והיהודים התנגדו והתחילו גזרות, ואז הפסיקו לכבד את היהודים".



"ב-1939 נחתם הסכם בין גרמניה למוסולוני האיטלקי, ואז יהודי לוב הוצרו, במהלך השנים האלו התחילו יהודי לוב לעלות לארץ והם השתקעו בשכונת מונטיפיורי ובבני-ברק. במסגרת ההסכם עם הגרמנים, יהודי לוב נכללו, יחד עם יהודי איטליה, במסגרת 'הפתרון הסופי'. אני גדלתי בשואה, התייתמתי ב-1942 במסגרת השואה, ואני בהחלט ניצול שואה. אמנם הרבה מיהודי לוב לא הצליחו לתבוע ולקבל פיצויים, אבל כיום אנחנו עוזרים להם לממש את הזכויות".

• למה לא נשאר שם אף אחד? מהרבה גלויות עלו ארצה, אבל כמעט תמיד נשארו קצת יהודים. רק בלוב אין אף יהודי - מה ההסבר?

"כבר במלחמת השחרור ב-1948 יהודי לוב, שתמיד ראו את ישראל כבית שלהם, עלו בהמוניהם. כ-3200 צעירים עלו ארצה בשנתיים שלפני קום המדינה, רובם של היהודים רצו לעלות לארץ ועלו, כאשר ב-1953 נשארו רק 4000 יהודים ובעיקר בעלי הנכסים והרכוש, שלא רצו לצאת את לוב. כל זה עד שקדאפי תפס את השלטון. עד אז היהודים עוד איכשהו הסתדרו עם המלך. קדאפי החליט ב-69 לגרש את כל היהודים, עד האחרון, מלוב לאיטליה. חלק הגיעו לכאן וחלק נשארו ברומא ובנפולי".

"רוצה להראות לילדי את המורשת הלובית"

• זאת אומרת שיהודי לוב לא מצטערים על מותו של הרודן?

"להיפך, כל יהודי מיוצאי לוב שמח במותו של קדאפי. ואני אמרתי בצורה ברורה, שאמנם כתוב 'בנפול אויבך אל תשמח', אבל אנחנו שמחים שהגיע סופו וגורלו של מי שסבלנו ממנו כל-כך, ואני אישית סבלתי ממנו, כי יש לי רגשות מאוד קשים, היות והתייתמתי בגיל 5 וידעתי שאימי קבורה שם. רציתי לעלות על קברה וכך הרבה רצו לעלות לקברי משפחתם. אבל קדאפי, אחרי שגירש את היהודים, חרש את כל בתי הקברות והרס את בתי הכנסת, להוציא שניים - אחד שהפך למוזיאון ועוד אחד שהשאיר - ואת השאר הרס".

• אתה מעוניין לבקר בלוב?

"יש לי רצון עז, גם היום, להגיע ללוב, לראות את מקום הולדת הורי, סבי ומשפחתי, לא בשביל לחיות שם, אלא בשביל לראות ולהראות לדור הבא, כי אנחנו בבית הזה מספרים את מורשת יהודי לוב".

ברחבי המרכז ניתן לראות ולשמוע וממש 'לחיות' את המורשת העשירה של יהודי לוב.

כחלון מוסיף ומספר: "אחד הדברים היפים ביהודי לוב שהם היו כולם יראי שמים, רובם המוחלט שמרו את המסורת, קדושת השבת וטהרה, בנוסף יהודי לוב ידועים כמכניסי אורחים ומצטיינים בכיבוד אב ואם, נכון שיהודי לוב לא ראו בכיפה כדבר חשוב אבל שמרנו שבת ידענו מה זה קדושה ורואים כאן את ספרי התורה שנכתבו חלקם בלוב וחלק בישראל והגיעו ללוב, אנחנו משמרים את כל מוצרי הקדושה ואפשר לראות את היופי המיוחד של יהודי לוב.
~"למשל השיר 'בר יוחאי', שנכתב על-ידי רבי שמעון לביא בלוב, אנחנו נותנים לזה את הפיוט המיוחד - המנגינה האותנטית של בר יוחאי, כל לובי ישיר לך ככה. בנוסף יש לנו גם את נושא החתונה - פזמונים מוכרים וייחודיים. הברה מיוחדת המדגישה גם את האותיות והמילים.

"אם שמת לב, היום בחתונות כולם מדברים ועסוקים באוכל, בחתונה לובית כשהפייטן או החזן או הרב מדבר, כולם שותקים ויש כבוד לקדושה.

"אפשר גם לראות כאן תמונות של רבני ומנהיגי הקהילה הלובית, אלה היו מנהיגיה הרוחניים של העדה והם האנשים המיוחדים שלנו, הן בכתיבתם והן בהנהגתם. יש פה גם ספר תורה מיוחד, שהיה במערות בהרים, והוא בן 600 שנה, כתוב על עור צבי. במהלך השנים התגלגל למושב בארץ והם רצו לקבור אותו, ואז הבאנו אותו לכאן להראות ולתת לו את החיות שלו.

"ליהודי לוב יש גם מנגינה מיוחדת לליל שבת. אחרי התפילה ששרים שיר המעלות ומברכים ההורים את הילדים. זה נוסח שהגיע מלוב והתקבל בבתי כנסת רבים בארץ. ובכלל בישראל יש 188 בתי כנסת לובים, עם חזנים לובים - יוצאי לוב או בניהם.

"גם המנהיגים שלנו היו מנהיגים רוחניים באמת, לא הנחו סתם תעשה כך או כך, אלא בהסברה יפה, ויהודי לוב כולם הלכו בבוקר לבית ספר ללימוד מקצוע ובערב לבית הכנסת. בתפילה בליל שבת היו מגיעים גם החילונים שביניהם, גם אלה שהלכו למחרת לים, כי השורשים היו תמיד לשמור על הרוחניות. גם החינוך היה תמיד לדברים החיוביים, וכאן מגיעים הרבה לראות את ההיסטוריה של החינוך והעלייה וכל תולדות יהדות לוב.

"אפילו כשבאו לשכנע את יהודי לוב לעלות לארץ, מקום המפגש עם השליחים היה בבית הכנסת. אפשר לראות אצלנו תיעוד של העלייה והמושבים שהוקמו על-ידי יהודי לוב. אני גרתי בעלמה ומשם עד שובה בנגב - הכול הוקם על-ידי יהודי לוב. הבית שהוכרז בו הקמת מדינת ישראל הוא בית של יהודי לובי שנתרם למדינה".

האופי הלובי: מכניסי אורחים

"הסיפור שלנו הוא סיפור של בניה, יהודי לוב עלו לארץ בשמחה עלו עם דגל ישראל, אמרו תודה על כל מה שראו, בנו את הארץ ואז נבנו. קודם נתנו למדינה הכול ואז קיבלנו מה שנתנו לנו, ואנחנו שמחים בחלקנו.

"יהודי לוב נמצאים היום בכל מקום בארץ ונשואים עם כל העדות וכל מי שנשוי איתנו הבית נהיה לובי. אפילו אצלי, שאשתי ממוצא אירופי, אבל אפילו הבישול בבית היום לובי.

"האופי שלנו הוא להיות פתוחים לכולם ולקבל אורחים. לא מזמן היה אצלי נציג של האופוזיציה בלוב ונתן לי את הסמל שלהם, והוא אמר שהוא מקווה שהם יפתחו את בתיהם לארח אותנו כמו שאירחתי אותו ובהחלט זה נראה קרוב. אגב בנושא זה של בית פתוח, היה גם אצל הערבים הלובים.

"אותו אורח סיפר בשם סבא שלו, שהסביר להם שכמו שמאכל ידוע לובי בלי מלח הוא לא טעים, כך לוב בלי יהודים היא 'לא טעימה', כי חסרה ברכה למדינה - וזה מה שהם ראו ביהודים. אני מאוד מקווה שהשלטון החדש יהיה מספיק פיקח לפתוח את השערים בחזרה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}