כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

התוכנית הכלכלית של המועמד לנשיאות ריק פרי: קיצוצי מס לעשירים והפחתת מס חברות

ריק פרי הציג תוכנית שמרנית יותר משל יריבו מיט רומני • במקום לערוך רפורמה בביטוח הלאומי, הוא מציע שאנשים יחסכו לפנסיה באופן פרטי

  • כ"ז תשרי התשע"ב
ריק פרי, אתמול. צילום: אי פי
ריק פרי, אתמול. צילום: אי פי



ריק פרי, מושל טקסס, ומתמודד על תפקיד המועמד הרפובליקאי לנשיאות, פרסם תוכנית כלכלית שמרנית הכוללת סדרה של הורדות מסים, העברת ניהול כספי הביטוח הלאומי לידיים פרטיות, והטבות למגזר התאגידי. התוכנית שלו מציגה קיצוצי מס נרחבים, שיובילו בעיקר להגדלת הכנסותיהם של העשירים, וקיצוצים חדים בהוצאות הממשלה.

תוכניתו, שפורטה במאמר דעות שהתפרסם ב"וול סטריט ג'ורנל", נקראת "קיצוץ, איזון וצמיחה". עקרונותיה מציבים אותו ימינה על הקשת הפוליטית לעומת יריבו במרוץ למועמדות לנשיאות, מיט רומני.

עיקרי תוכניתו של פרי כוללים קביעת מגבלה לתקציב הפדרלי לרמה של 18% מהתמ"ג, לעומת 20% שהציע רומני. התקציב הנוכחי הוא 24% מהתמ"ג. פרי מציע שצעירים יוכלו לחסוך את הפרשותיהם לפנסיה בחשבונות פרטיים שיהיו מחוץ למערכת הביטוח הלאומי, לעומת רומני שהציע להעלות את גיל הפרישה ולערוך רפורמה בביטוח הלאומי.

כמו כן, מציע פרי להוריד את מס החברות ל-20%, לעומת 25% שמציע רומני. מס החברות הנוכחי מגיע עד תקרה של 35%. פרי מציע שמשלמי מסים יוכלו לבחור באם לשלם מס הכנסה לפי השיטה הנוכחית, או לשלם מס אחיד של 20%. מכיוון שהמס השולי הגבוה ביותר כיום הוא 35%, ההצעה מהווה הטבה עצומה לבעלי ההכנסות הגבוהות. כמו כן הציע פרי לבטל את מס העזבון.

"תיקון תרבות המס, ההוצאות והרווחה של ארה"ב לא יהיה קל. אולם הסטטוס קוו של מסים ביזנטיניים, בזבוזים ודחייה אינסופית של רפורמה בתוכניות הרווחה היא מתכון לאסון", כתב פרי במאמר. "תוכניתי מהווה מכה גדולה לגישת 'הממשל יודע מה טוב לכם'".

פרי איננו הראשון שמציג הצעה להטיל מס אחיד; ניוט גינגריץ', שהיה דובר הבית הלבן, הציע זאת בעבר. פרי מפגר בסקרים אחר רומני, ובחר בגישה קיצונית יותר ימינה כדי לפתות את אנשי תנועת מסיבת התה השמרניים.

תוכניתו של פרי היא תגובה ישירה לתוכנית של הרמן קיין, מועמד רפובליקאי אחר, שהציע תוכנית בשם 9-9-9 שמחליפה את מבנה המס הנוכחי בשלושה מסים של 9% - מס הכנסה, מע"מ ומס חברות.

רומני, לעומת זאת, הציע לבטל מסים על הכנסה מריבית ודיבידנדים לאנשים שמשתכרים פחות מ-200 אלף דולר בשנה. שאר מערכת המיסוי תישאר בדמותה הנוכחית. רומני טוען כי מס אחיד ומע"מ פדרלי (כיום גובות המדינות מע"מ שונה) יפגעו בעיקר במעמד הבינוני. גם תוכניתו של קיין, לפי ניתוחים, תביא להכבדת נטל המס על מיליוני אמריקאים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}